Te lage spanning

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 13:50 #1080592 door Roger Smeets
Te lage spanning is gemaakt door Roger Smeets
Gisteren bleek mijn 780 slecht te starten. In principe vreemd omdat een week of drie geleden de accu nog volledig opgeladen was. Ook knipperden direct na het starten eventjes een hele rij controle lampjes. Dit knipperen was wel flauw en binnen een paar seconden was het weg. Na een stukje gereden te hebben viel me op dat de voltmeter helemaal links in de hoek op 11 Volt stond. Het controlelampje voor het bijladen van de accu brandde echter niet. Na het uitstappen bleek ook dat de koplampen maar matig licht gaven. De intensiteit hiervan veranderde echter niet met het varieren van het toerental van de motor. Ook na een stukje rijden liep de spanning niet op en bleef het bijlaadlampje uit. De motor liep overigens wel goed.
Omdat ik e.e.a. toch niet vertrouwde en met de auto toch veilig thuis wilde komen ben ik maar omgedraaid. Is er iemand die een idee heeft wat hier aan de hand kan zijn? Kan dit mogelijk een defecte spanningsregelaar zijn? (maar waarom brand het bijlaadlampje dan niet?) Weet er iemand waar deze regelaar zich bevindt en deze uit te wisselen? Het betreft hier overigens een B204GT motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 15:23 #1273854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laadstroomlamp
Het laadstroomlampje ligt aan één zijde aan 12 volt, aan de andere zijde aan de dynamo. Als de dynamo stroom begint te leveren, ligt het lampje dus aan twee zijden aan 12 volt en brandt daarom niet / gaat uit.
Om een dynamo te laten beginnen met laden is een beginstroompje nodig. Daarna versterkt die zichzelf en begint te laden. Die beginstroom wordt via het laadstroomlampje geleverd. Zou dus kunnen zijn dat er een storing zit in de 12V aansturing naar het laadstroomcontrolelampje en dat de dynamo daarom dus niet begint te laden, alhoewel die wél in orde is.
Rob

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 17:16 #1273873 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Meten
Rob,
Is er ergens te meten of de dynamo nog werkt? Kan ik de kabels hiervan b.v. losnemen, de motor starten en meten of ik 12V (of iets meer) op de klemmen van de dynamo meet en dan dus weet of hij werkt. Of kan ik anderzijds ergens meten of er in het circuit naar het laadstroomlampje iets kapot/los is?
Als de "beginstroom" via het laadstroomcontrole lampje loopt, betekent dit dat de dynamo niet zal "starten" als dit lampje kapot is. Maar omdat het lampje kapot is, krijg je ook geen melding dat er niet bijgeladen wordt. Dus als het laadstroomlampje kapot is heb je een dubbel probleem waarvan je niet op de hoogte gesteld wordt totdat de accu echt leeg is. Of zie ik iets over het hoofd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 19:10 #1273879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
Het laadstroomlampje gaat pas branden, als de dynamo niet meer ronddraait, niet als er te weinig laadstroom zou zijn.
Tien tegen 1, dat een nieuwe spanningsregelaar met nieuwe koolborstels alle problemen oplost.

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 22:43 #1273915 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic spanningsregelaar
Pierre,
Is deze spanningregelaar en koolborstels zelf te vervangen of moet je daar speciale kennis en of gereedschap voor hebben? Waar zitten deze onderdelen? Aan de achterkant van de dynamo (ik zie daar iets zwarts, rond ter grootte van 20 cent tegenopgeschoefd). En waar haal je de onderdelen vandaan, alleen bij de dealer of kan het ook in een normale automaterialen zaak.
Overigens heb ik vandaag nog eens geprobeerd te rijden. Spanning blijft zakken ook als motor veel toeren maakt, radio valt uit, ABS geeft storing en motor begint nu onregelmatig te lopen. Er zit dus echt iets fout. Ik was blij dat ik weer thuis was. Spanning op de accu bleek nog maar even boven 10V te zijn. Maar het laadstroomlampje blijft uit! De dynamo draai inderdaad nog rond, dus dan zou jouw bewering kunnen kloppen. Ik vind het alleen niet echt "veilig", want lang niet alle auto's hebben een voltmeter. Dat is namelijk het instrument waaraan ik zag dat er iets mis is. In een auto zonder voltmeter kun je dus je accu helemaal leegrijden zonder iets in de gaten te hebben. (Of is er toch nog iets ook niet in orde met mijn laadstroomlampje?) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 22:47 #1273918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doet ie het wel.

rsmeets schreef : (Of is er toch nog iets ook niet in orde met mijn laadstroomlampje?) 

Is het lampje niet gewoon stuk?
Of licht ie wel op, bij op contact zetten?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 22:52 #1273921 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Alternator
Ooit ook een dynamo gehad, die niet meer bij laadde. lampje bleef gewoon uit.
Wagen viel stil..Erg vervelend...
En heb ooit een dynamo gehad, die niet meer goed bijlaadde en het lampje ging wel steeds helderder branden.Hoelanger je reed, hoe feller het lampje werd.
Dus is een beetje apart verhaal, waarom de ene het wel doet en de andere niet..
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 22:54 #1273922 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 164.

gerryberrie schreef : En heb ooit een dynamo gehad, die niet meer goed bijlaadde en het lampje ging wel steeds helderder branden.Hoelanger je reed, hoe feller het lampje werd.

Dat deed mijn 164 ook, lampje brandde harder naar mate je meer gas je gaf, maar bijladen deed ie prima.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2010 23:00 #1273923 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Miscommunicatie?

Baseman schreef : Dat deed mijn 164 ook, lampje brandde harder naar mate je meer gas je gaf, maar bijladen deed ie prima.

<div class="content">Bij mij was het ietsjes anders, goed lezen
Was bij mij niet toerental/snelheid afhankelijk, maar tijd/rit afhankelijk.

gerryberrie schreef : Hoelanger je reed, hoe feller het lampje werd.

Dus niet hoe harder, hoe feller.
Zelfs als je hem een tijd lang stationair liet pruttelen ging lampie met te tijd feller branden.Je merkte ook een verschil in power/loop bij aanzetten van BV de verlichting of de ruitenwissers.
Maar is never nooit uitgevallen hoe apart ook.En starte ook altijd weer [al soms wat moeilijker]
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2010 00:58 #1273933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
Achterop de (Bosch) dynamo zit de spanningsregelaar ( met ingebouwde koolborstels ) met 2 schroefjes vast. Deze unit is in elke automaterialenzaak wel te krijgen ( de dealer heeft hem vast en zeker )  Prijs varieert van € 25.- ( imitatie Bosch ) tot € 45.-- ( origineel Bosch en Volvo )

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC