Te lage spanning
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Omdat ik e.e.a. toch niet vertrouwde en met de auto toch veilig thuis wilde komen ben ik maar omgedraaid. Is er iemand die een idee heeft wat hier aan de hand kan zijn? Kan dit mogelijk een defecte spanningsregelaar zijn? (maar waarom brand het bijlaadlampje dan niet?) Weet er iemand waar deze regelaar zich bevindt en deze uit te wisselen? Het betreft hier overigens een B204GT motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om een dynamo te laten beginnen met laden is een beginstroompje nodig. Daarna versterkt die zichzelf en begint te laden. Die beginstroom wordt via het laadstroomlampje geleverd. Zou dus kunnen zijn dat er een storing zit in de 12V aansturing naar het laadstroomcontrolelampje en dat de dynamo daarom dus niet begint te laden, alhoewel die wél in orde is.
Rob
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Is er ergens te meten of de dynamo nog werkt? Kan ik de kabels hiervan b.v. losnemen, de motor starten en meten of ik 12V (of iets meer) op de klemmen van de dynamo meet en dan dus weet of hij werkt. Of kan ik anderzijds ergens meten of er in het circuit naar het laadstroomlampje iets kapot/los is?
Als de "beginstroom" via het laadstroomcontrole lampje loopt, betekent dit dat de dynamo niet zal "starten" als dit lampje kapot is. Maar omdat het lampje kapot is, krijg je ook geen melding dat er niet bijgeladen wordt. Dus als het laadstroomlampje kapot is heb je een dubbel probleem waarvan je niet op de hoogte gesteld wordt totdat de accu echt leeg is. Of zie ik iets over het hoofd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tien tegen 1, dat een nieuwe spanningsregelaar met nieuwe koolborstels alle problemen oplost.
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Is deze spanningregelaar en koolborstels zelf te vervangen of moet je daar speciale kennis en of gereedschap voor hebben? Waar zitten deze onderdelen? Aan de achterkant van de dynamo (ik zie daar iets zwarts, rond ter grootte van 20 cent tegenopgeschoefd). En waar haal je de onderdelen vandaan, alleen bij de dealer of kan het ook in een normale automaterialen zaak.
Overigens heb ik vandaag nog eens geprobeerd te rijden. Spanning blijft zakken ook als motor veel toeren maakt, radio valt uit, ABS geeft storing en motor begint nu onregelmatig te lopen. Er zit dus echt iets fout. Ik was blij dat ik weer thuis was. Spanning op de accu bleek nog maar even boven 10V te zijn. Maar het laadstroomlampje blijft uit! De dynamo draai inderdaad nog rond, dus dan zou jouw bewering kunnen kloppen. Ik vind het alleen niet echt "veilig", want lang niet alle auto's hebben een voltmeter. Dat is namelijk het instrument waaraan ik zag dat er iets mis is. In een auto zonder voltmeter kun je dus je accu helemaal leegrijden zonder iets in de gaten te hebben. (Of is er toch nog iets ook niet in orde met mijn laadstroomlampje?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is het lampje niet gewoon stuk?rsmeets schreef : (Of is er toch nog iets ook niet in orde met mijn laadstroomlampje?)
Of licht ie wel op, bij op contact zetten?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Wagen viel stil..Erg vervelend...
En heb ooit een dynamo gehad, die niet meer goed bijlaadde en het lampje ging wel steeds helderder branden.Hoelanger je reed, hoe feller het lampje werd.
Dus is een beetje apart verhaal, waarom de ene het wel doet en de andere niet..
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat deed mijn 164 ook, lampje brandde harder naar mate je meer gas je gaf, maar bijladen deed ie prima.gerryberrie schreef : En heb ooit een dynamo gehad, die niet meer goed bijlaadde en het lampje ging wel steeds helderder branden.Hoelanger je reed, hoe feller het lampje werd.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Bij mij was het ietsjes anders, goed lezenBaseman schreef : Dat deed mijn 164 ook, lampje brandde harder naar mate je meer gas je gaf, maar bijladen deed ie prima.
Was bij mij niet toerental/snelheid afhankelijk, maar tijd/rit afhankelijk.
Dus niet hoe harder, hoe feller.gerryberrie schreef : Hoelanger je reed, hoe feller het lampje werd.
Zelfs als je hem een tijd lang stationair liet pruttelen ging lampie met te tijd feller branden.Je merkte ook een verschil in power/loop bij aanzetten van BV de verlichting of de ruitenwissers.
Maar is never nooit uitgevallen hoe apart ook.En starte ook altijd weer [al soms wat moeilijker]
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-