HELP: Accu probleem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2010 10:29 #1079446 door V700 register
HELP: Accu probleem? is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal!
Zit met een probleem en heb dringend hulp nodig. Zal eerst kort uitleggen wat het geval is.
Ik reed van de week naar het vliegveld (Weeze) toen mijn dierbare 940 begon te hikken. Ik had 's ochtends bij het starten al gemerkt dat de accu minder puf had dan normaal en de dag ervoor leek het alsof ik minder licht had dan anders. Dacht toen nog dat ze smerig waren of dat het kwam doordat het nog niet zo heel erg donker was. Heb tijdens de rit naar het vliegveld alles uitgezet wat stroom trekt en heb mijn vliegtuig gehaald. Het hikken leek zich steeds sneller voor te doen en werd steeds heftiger. Op de parkeerplaats nog even de accupool losgegooid voor het geval hij ergens 'lekt'. Maar nu moet ik vrijdagavond dus terug naar NL zien te komen. Ik vermoed dat de dynamo het probleem is maar heb nog niets door kunnen meten.
Mijn idee is nu om te zorgen dat er een nieuwe accu klaarstaat( vriend van me wil die wel brengen, die er nu inzit is 8 maanden oud) zodat ik in ieder geval (hopelijk) van mijn plek kom.
Mijn vraag is nu welk gereedschap heb ik nodig. Volgens mij een een inbus of torx (maar welke?) en een baco. En kan iemand mij vertellen aan welke kant de + pool zit bij een 940 uit 1994. Volgens mij links maar weet het niet zeker.
Mocht iemand andere ideeen hebben of weten wat het probleem is dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt voor de hulp.
Ps. Ben niet veel online de komende dagen maar zal zeker voor vertrek nog even kijken.

UPDATE: Zojuist een nieuwe dynamo besteld die vrijdag mee het vliegtuig ingaat. Wie weet welk gereedschap ik nodig heb om een dynamo te wisselen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2010 10:50 #1267295 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Accu
De pluspool van de 940 uit 1994 zit inderdaad links(als je voor de auto staat) Om de accu van zijn plaat te krijgen is er alleen een lange schroef met oog te lossen (schroevendraaier of pen door het oog)die onderaan met een steunplaatje de accu op de plaat klemt. De plus en de minpool zitten als het goed is vast met een schroef met vierkante kop met een zeskantmoer erachter en die je moet lossen. ( Ik weet niet precies welke maat maar ik dacht 12 of 13)  eerst uiteraard het beschermkapje bij de plus verwijderen) Maar als ik je verhaal lees denk ik eerder aan de dynamo die het laat afweten. buiten de accu zou ik een ruildynamo meenemen. Die zit er ook zo op. Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2010 11:01 #1267297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu
Oppassen met los nemen voor kortsluiting. Eerst de min losdraaien en dan de plus. Neem desnoods een rubber matje of plastic zak mee om als isolatie te gebruiken over de pluspool heen te leggen bij losdraaien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2010 12:22 #1267305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu erin?
Eerst de plus en dan de min pool.
Maar heb je de dynamo al eens een klap verkocht?Misschien help deze tijdelijk oplossing.
Auto starten en meten op de accupolen.er moet 14 Volt opstaan (zo ongeveer)

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2010 13:25 #1267313 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Accu
Even voor de duidelijkheid : bij het verwijderen van de accu is het beter om eerste de minpool te lossen en daarna de plus. ( als je eerst de plus doet en met het gereedschap andere delen in de auto raakt kan er kortsluiting ontstaan)Bij montage van de andere accu eerst de plus en daarna de min. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2010 21:51 #1267370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanningsregelaar
Vaak is de spanningsregelaar stuk. Is gemakkelijke te vervangen dan de dynamo zelf. En amper moeilijker dan de accu verwisselen. En een heel stuk goedkoper! (Kost iets van 15 euro zo'n spanningsregelaar). Zit op de dynamo geschroefd, de stroomdraden zitten daar weer aan vast. Als je auto de originele dynamo heeft (Bosch) dat denk ik wel gezien de jonge leeftijd, dan kun je redelijk 'ongezien' een nieuwe bestellen bij de autozaak of de volvodealer. Op het forum staan genoeg aanwijzigen om die te kunnen wisselen. En dan na montage de auto gewoon starten met hulpkabels. Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 14:07 #1267450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat + en - verhaal bij de
Dat + en - verhaal bij de accu wist ik (maar bedankt voor het advies) en erop slaan heb ik ook wel eens gehoord maar waar moet ik slaan? Ga hier ook op zoek naar een spanningsregelaar en nieuwe koolborstels. Heeft iemand daar een bestelnummer van? Het is hoogstwaarschijnlijk de originele dynamo (in ieder geval Bosch dat weet ik zeker). Met enige mazzel zou ik met dit boodschappenlijstje thuis moeten kunnen komen. (spanningsmeter erbij om te kijken hoeveel laadstroom hij krijgt)
Wat ik me nog wel afvraag is of dat hikken inderdaad komt door een dynamo die het niet meer doet. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik bedenk zelf dat het de dynamo is maar wat kan het nog meer zijn? (Met het risico dat er nu een hele wastlijst komt maar dan weet ik vrijdagavond waar ik nog meer naar moet kijken als het niet de dynamo/spanningsregelaar is) Heb de laatste tijd al meer massa problemen dus ook daar zal ik eens goed naar kijken.

Ik hou jullie op de hoogte!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 16:37 #1267461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk even op online winkel
Bij voorbeeld www.carpartsdirect.nl/ Dan kenteken intikken en daarna electrisch systeem.Of in een autozaak, doen ze dat ook.
Je krijgt zo een spanningsregelaar in beeld. Is volgens mij behoorlijk universeel. Staat bij: schermkopietje:  1 197 311 234 Spanningsregelaar 0 Vervangen: 1 197 311 232 Tot bj.: 07/1998 Voor voertuigen met laadstroom (A): 100 A  Dan zie je ook direct hoe die vastzit. Die 2 zwarte staafjes ad achterkant zijn de koolborstels die gaan dus in de dynamo. Wijst echt zichzelf. Trouwens dit is de 100A variant, als in je auto een 80A dynamo zit dan volstaat die ook, neem ik aan... (weten anderen op dit forum veel meer van) 
NB losse nieuwe koolborstelskopen is niet nodig, die zitten vastgesoldeerd in de spanningsregelaar. Succes!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2010 18:21 #1267473 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic type

Gica schreef : Ga hier ook op zoek naar een spanningsregelaar en nieuwe koolborstels. Heeft iemand daar een bestelnummer van? Het is hoogstwaarschijnlijk de originele dynamo (in ieder geval Bosch dat weet ik zeker). Met enige mazzel zou ik met dit boodschappenlijstje thuis moeten kunnen komen. (spanningsmeter erbij om te kijken hoeveel laadstroom hij krijgt)

Moet je wel weten welke Boschdynamo. De 100A Bosch op de Fk /Ft heeft heel andere borstels.
nummer voor de 100A is 246-361. Deze kost bruto toch iets van 60€

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 11:06 #1267551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bosch 55-100A Dynamo.
Voor de Bosch Dynamo typenummer 0 123 500 005 met spanningsregelaar 1 197 311 234.
Kost de dynamo nieuw €639,16 en de regelaar schrik niet €335,95. (mogelijk een foute prijs),
Maar als je Bosch in Boxtel belt krijg je ook deze prijs te horen.
Groet Mart, Volvo940Estate,1998,LPG-G3,LPi,M90.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC