HELP: Accu probleem?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zit met een probleem en heb dringend hulp nodig. Zal eerst kort uitleggen wat het geval is.
Ik reed van de week naar het vliegveld (Weeze) toen mijn dierbare 940 begon te hikken. Ik had 's ochtends bij het starten al gemerkt dat de accu minder puf had dan normaal en de dag ervoor leek het alsof ik minder licht had dan anders. Dacht toen nog dat ze smerig waren of dat het kwam doordat het nog niet zo heel erg donker was. Heb tijdens de rit naar het vliegveld alles uitgezet wat stroom trekt en heb mijn vliegtuig gehaald. Het hikken leek zich steeds sneller voor te doen en werd steeds heftiger. Op de parkeerplaats nog even de accupool losgegooid voor het geval hij ergens 'lekt'. Maar nu moet ik vrijdagavond dus terug naar NL zien te komen. Ik vermoed dat de dynamo het probleem is maar heb nog niets door kunnen meten.
Mijn idee is nu om te zorgen dat er een nieuwe accu klaarstaat( vriend van me wil die wel brengen, die er nu inzit is 8 maanden oud) zodat ik in ieder geval (hopelijk) van mijn plek kom.
Mijn vraag is nu welk gereedschap heb ik nodig. Volgens mij een een inbus of torx (maar welke?) en een baco. En kan iemand mij vertellen aan welke kant de + pool zit bij een 940 uit 1994. Volgens mij links maar weet het niet zeker.
Mocht iemand andere ideeen hebben of weten wat het probleem is dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt voor de hulp.
Ps. Ben niet veel online de komende dagen maar zal zeker voor vertrek nog even kijken.

UPDATE: Zojuist een nieuwe dynamo besteld die vrijdag mee het vliegtuig ingaat. Wie weet welk gereedschap ik nodig heb om een dynamo te wisselen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar heb je de dynamo al eens een klap verkocht?Misschien help deze tijdelijk oplossing.
Auto starten en meten op de accupolen.er moet 14 Volt opstaan (zo ongeveer)

- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ik me nog wel afvraag is of dat hikken inderdaad komt door een dynamo die het niet meer doet. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik bedenk zelf dat het de dynamo is maar wat kan het nog meer zijn? (Met het risico dat er nu een hele wastlijst komt maar dan weet ik vrijdagavond waar ik nog meer naar moet kijken als het niet de dynamo/spanningsregelaar is) Heb de laatste tijd al meer massa problemen dus ook daar zal ik eens goed naar kijken.

Ik hou jullie op de hoogte!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je krijgt zo een spanningsregelaar in beeld. Is volgens mij behoorlijk universeel. Staat bij: schermkopietje: 1 197 311 234 Spanningsregelaar 0 Vervangen: 1 197 311 232 Tot bj.: 07/1998 Voor voertuigen met laadstroom (A): 100 A Dan zie je ook direct hoe die vastzit. Die 2 zwarte staafjes ad achterkant zijn de koolborstels die gaan dus in de dynamo. Wijst echt zichzelf. Trouwens dit is de 100A variant, als in je auto een 80A dynamo zit dan volstaat die ook, neem ik aan... (weten anderen op dit forum veel meer van)
NB losse nieuwe koolborstelskopen is niet nodig, die zitten vastgesoldeerd in de spanningsregelaar. Succes!
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Moet je wel weten welke Boschdynamo. De 100A Bosch op de Fk /Ft heeft heel andere borstels.Gica schreef : Ga hier ook op zoek naar een spanningsregelaar en nieuwe koolborstels. Heeft iemand daar een bestelnummer van? Het is hoogstwaarschijnlijk de originele dynamo (in ieder geval Bosch dat weet ik zeker). Met enige mazzel zou ik met dit boodschappenlijstje thuis moeten kunnen komen. (spanningsmeter erbij om te kijken hoeveel laadstroom hij krijgt)
nummer voor de 100A is 246-361. Deze kost bruto toch iets van 60€
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kost de dynamo nieuw €639,16 en de regelaar schrik niet €335,95. (mogelijk een foute prijs),
Maar als je Bosch in Boxtel belt krijg je ook deze prijs te horen.
Groet Mart, Volvo940Estate,1998,LPG-G3,LPi,M90.