koolborstels / spanningsregelaar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2009 13:09 #1078228 door V700 register
koolborstels / spanningsregelaar is gemaakt door V700 register
Ik lees regelmatig dat de koolborstels op de spanningsregelaar eenvoudig te vervangen zijn. Daarbij wordt veelal gesproken over twee schroefjes waarmee het ding kennelijk op de dynamo bevestigd is. Nou heb ik zojuist toch redelijk uitvoerig mijn dynamo bestudeerd, maar ik zie eigenlijk niets dat aan de gegeven omschrijving voldoet. Mijn vraag is: hoe vervang/check ik de koolborstels op een dynamo van een '97-er 940 LPT?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2009 14:21 #1258755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wouter,
Als ik mij niet vergis, heb je ongeveer dezelfde dynamo als uit een 960. De spanningsregelaar zit IN de dynamo gebouwd bij die types. Je kunt hem niet uitnemen zoals bij de vroegere 700/900 serie zonder het zwarte kunsstof huis achter op de dynamo los te nemen. Hierdoor dien je drie "boutjes" weg te slijpen meen ik.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2009 15:52 #1258766 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sorry
mijn schuld :-( dacht dat ze allemaal hetzelfde waren.
Rob

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2009 19:46 #1258765 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic lastiger

robertm schreef : Als ik mij niet vergis, heb je ongeveer dezelfde dynamo als uit een 960. De spanningsregelaar zit IN de dynamo gebouwd bij die types. Je kunt hem niet uitnemen zoals bij de vroegere 700/900 serie zonder het zwarte kunsstof huis achter op de dynamo los te nemen. Hierdoor dien je drie "boutjes" weg te slijpen meen ik.
Robert 

Je hoeft niets door te slijpen maar de montage is gewoon wat lastiger bij de 100-120A dynamo´s
Demonteer de gehele dynamo en venieuw dan meteen de 3 rubbers waar de dynamo in is opgehangen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2009 19:51 #1258808 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic welke?
Het maakt ook nog weer uit of je een 100A Bosch- hebt of een 100 A Denso dynamo. Natuurlijk verschillen de koolborstels van de beide typen.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2009 08:59 #1258849 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic foto's
Zou iemand misschien een fotootje kunnen plaatsen van hoe de koolborstels van een dynamo te vervangen?
Ik merk dat er vaak vragen zijn hoe dit te doen, misschien dat iemand toevallig een dynamo los heeft liggen en wat plaatjes kan schieten voor een infopagina?

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2009 12:22 #1258880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubbers..

wp001 schreef :

robertm schreef : Als ik mij niet vergis, heb je ongeveer dezelfde dynamo als uit een 960. De spanningsregelaar zit IN de dynamo gebouwd bij die types. Je kunt hem niet uitnemen zoals bij de vroegere 700/900 serie zonder het zwarte kunsstof huis achter op de dynamo los te nemen. Hierdoor dien je drie "boutjes" weg te slijpen meen ik.Robert

Je hoeft niets door te slijpen maar de montage is gewoon wat lastiger bij de 100-120A dynamo´s
Demonteer de gehele dynamo en venieuw dan meteen de 3 rubbers waar de dynamo in is opgehangen.

Timen,
Die van mijn 960 hing niet in rubbers, gewoon koud aan het blok gemonteerd. Die zwarte kap ging er niet vanaf zonder drie kleine boutjes (zonder kop) weg te slijpen. Had voorheen altijd met 700 serie gereden en daar zaten de spanningsregelaars gewoon met boutjes gemonteerd maar misschien de latere modellen ook het systeem van de 960? dwz spanningsregelaar "vervelend(?) ingebouwd?
Ik had mijn dynamo (Bosch) in zijn geheel weggebracht en een ruil meegenomen.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2010 14:26 #1262901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Bij de 100A Bosch dynamo (Boschnummer: 0 123 500 005) in mijn 940 ('98) kon die zwarte kap er af door 3 kruiskopschroefjes los te draaien. Houder met koolborstels en spanningsregelaar kon daarna eenvoudig losgeschroefd worden zonder de dynamo in zn geheel te hoeven verwijderen. Ik weet niet voor welke andere typen dynamo's de werkwijze hetzelfde is.
Heb gelijk maar even wat fotootjes geschoten en een verhaaltje erbij geschreven wat je <a href="/node/30351" target="_blank">hier</a> terug kunt lezen. Was wel benieuwd hoe mijn koolborstels eraan toe waren en wil best zo nu en dan even een stukje schrijven (wat niet tot de (kern)taken van moderators hoort, wat sommigen wel schijnen te denken).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2010 19:51 #1262940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 dynamo
Netjes gedaan henk met de foto's erbij , zat ook nog met de dynamo van de 940 welke dus anders is dan de 740 dynamos.
Kan ik ook  de  spanningsregelaar van de 940 eens gaan vervangen/nakijken
.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC