Elektriciteitssysteem in de hobbel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2009 23:25 #1077463 door V700 register
Elektriciteitssysteem in de hobbel is gemaakt door V700 register
Hallo,

Sind ik mijn 740 GL '88 heb (2 maanden) heeft de claxon het niet gedaan. Alle andere elektra delen deden het prima. (op een elektrische ruit na, maar dat ligt em aan bekabeling of motor denk ik) 
Vandaag kocht ik een autolader voor mijn telefoon en toen ik die in gebruik nam ging het mis. Het goede nieuws, de claxon doet het weer, maar nu blijven de ruitenwissers maar heen en weer gaan. (Claxon en ruitenwissers zitten op dezelfde zekering). Eveneens knippert het linker knipperlicht erg snel. 
Als ik nu de zekering (15) voor de claxon en ruitenwissers eruit haal stoppen de ruitenwissers, maar het probleem met het knipperlicht blijft. 

Iemand een idee waaraan dit ligt? Zijn het kapotte zekeringen? Of is het een relais ofzo? 

Alvast bedankt!

//Jelle 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 06:35 #1253680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus
Dus je drukt een lader in de sigarenaansteker en de boel flipt ? Tis geen kapotte zekering, want dan werkt opeens iets niet meer. Maar dan ook helemaal niet.Maakt het nu nog verschil of je met of zonder lader in de auto zit (tussendoor even contact uit) ?Dit lijkt me een massaprobleem. De verbinding naar de massa is ergens niet lekker waardoor de stroom andere wegen door de auto gaat zoeken. In geval van het knipperlicht niet meer via een lampje, als je buiten kijkt zie je vast ook dat één lampje niet of maar zwak oplicht. Controleer dat lampje overigens wel, als het kapot is gaat de rest ook snel knipperen.Ben je ergens in de weer geweest met zwarte draadjes die misschien nu ietsje anders zitten dan daarvoor ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 07:38 #1253683 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook als ik de lader eruit
Ook als ik de lader eruit haal blijft het probleem. Het enige waaraan ik geklust heb dit weekend is nieuwe stadslicht / knipperlicht glaasjes... Lijkt me sterk dat het daar aan ligt, want voordat ik de lader gebruikte deden ze het prima...
Het is nu inderdaad dat de beide knipperlichten links voor maar zwak branden, en het stadlichtje tegengesteld mee knippert. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 07:41 #1253684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan
Dan zit daar in ieder geval een massaprobleem, op het gezamenlijke massapunt van het stadslicht en die beide knipperlichten. Gewoon ff draadje volgen totdat je bij de carosserie bent. Als je dat massspunt schoongemaakt hebt knippert het knipperlicht met normale snelheid en je stadslicht helemaal niet. Mogelijk zit daar ergens ook de massa van je claxon, check die dan ook even. Als dat massapunt ook niet goed is, kan het evt. via de zekering effecten geven op je ruitenwissers.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 11:15 #1253706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost!
Ik heb even de verschillende lichtstanden geprobeerd (uit, stadslicht, dimlicht) en toen zag ik dat het linker dimlicht minder vel was dan de rechter. Heb toen even aan de kabels naar dat licht gefriemeld en nu werk alles weer normaal, zelfs de claxon! Was gewoon ergens een slecht contact!
 Bedankt voor je tips! 

//Jelle 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 11:33 #1253710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt
Goed om te horen dat je de oorzaak gevonden hebt. Maar het klinkt nog niet echt als een duurzame oplossing. Misschien goed om die kabels eens te volgen en kijken of je slechte (gecorrodeerde) stekkerverbindingen etc kunt vinden ? Dan kun je het probleem bij de bron aanpakken en weet je zeker dat het niet op onverwachte momenten weer terugkomt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 21:14 #1253968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou inderdaad wel goed
Dat zou inderdaad wel goed zijn jah. Gisteren, nadat ik het probleem verholpen had, doofde het 'kapotte lamp' lampje op het dashboard. Die brandde eerder sinds ik de kabel van de motorverwarmer vervangen had. Maar nu brandt ie weer 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 21:34 #1253971 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Kan volgens mij ook door slechte massa komen. Het lampje wordt aangestuurd door het grote relais helemaal links, voorin (voorin als aan de kant van de voorkant van de auto). Dat relais vergelijkt simpel gezegd de stroom door de lampen aan de linkerzijde van de auto met de stroom door de lampen aan de rechterzijde van de auto. Verschilt dat (teveel) dan gaat het relais er vanuit dat er een lamp kapot is.Een kapot lampje kan de oorzaak zijn. Kan ook dat er L en R lampjes van verschillend wattage gebruikt zijn of dat ergens een massaprobleem zit, waardoor de stroom door een lamp te laag is. In het boekje staat wel precies welke lampen gecontroleerd worden. Dacht stadslicht, dimlicht, grootlicht voor en de achterlichten. Remlichten ook, het lampje gaat dan alleen aan als je het rempedaal in hebt getrapt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC