Volvo 940 Start niet, trekt accu leeg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2009 16:17 #1077362
door V700 register
Volvo 940 Start niet, trekt accu leeg is gemaakt door V700 register
HOi,
Sinds een kleine maand mag ik me de trotse eigenaar weten van een volvo 940 gl estate 2.3 automaat. Een heerlijke auto, kleur rood. Lage km stand van net 200800 km. De auto vervangt mij nissan. Heb 3 dochters dus moest aan een grotere en betrouwbare auto. Hij komt trouwens uit 1991. Je ziet het er niet aan af trouwens. Hij rijdt als een trein en je zou niet zeggen dat hij al bijna 19jaar oud is. Ik ben getrouwd en woon in Veenendaal. Dus gelijk maar even voorgesteld. Werk in de zorg....
Toen ik hem kocht kreeg ik de medeling dat de accu niet heel best meer was. Dus die heb ik vervangen. Echter daarna al 2 keer stil gestaan. Wegens niet willen starten. De dynamo is vorige week nagekeken en bleek iets met de koolstofborstels te hebben en is dus gereviseerd. Nu vandaag stond hij weer stil. Kreeg hem niet aan de praat. Merkte het al met de deuren open doen. Alleen de bestuurders deur ging open en de rest niet. Sleutel in de start onderbreker en toen in contactslot. Alleen een getik.Verder niets. Na garage gelopen en die heeft er even een andere accu in gezet omdat ik naar mijn werk moest, startte toen in 1 keer. En loopt als een zon.
Ik heb er wel zelf een radio ingezet, die heb ik er nu uit gehaald. Maar daar kan het toch niet liggen? Gisteren nog gereden en niets aan de hand. Je merkt wel dat hij ergens stroom lekt omdat hij met deze nieuwe accu in 1 keer start en de andere keren er iets moeite mee leek te hebben.
Nu vraag ik mij af wat het probleem kan zijn. En waar de garage even naar zou moeten kijken want ik ben niet handig genoeg. Heeft er iemand een idee?
Wat zou ik zelf kunnen controleren zonder al te veel technisch inzicht?
Zou het de start onderbreker kunnen zijn? ZOu het de radio zijn?
Zie geen lampjes branden als ik de auto uitstap.... Dus volgens mij blijft er niets branden.
Heb de auto particulier gekocht. Met de hele geschiedenis van de afgelopen 18 jaar erbij dus het is een betrouwbare auto. Heb ik nog rechten ten opzichte van de vorige eigenaar?
Gr Dennis Vrooland
Sinds een kleine maand mag ik me de trotse eigenaar weten van een volvo 940 gl estate 2.3 automaat. Een heerlijke auto, kleur rood. Lage km stand van net 200800 km. De auto vervangt mij nissan. Heb 3 dochters dus moest aan een grotere en betrouwbare auto. Hij komt trouwens uit 1991. Je ziet het er niet aan af trouwens. Hij rijdt als een trein en je zou niet zeggen dat hij al bijna 19jaar oud is. Ik ben getrouwd en woon in Veenendaal. Dus gelijk maar even voorgesteld. Werk in de zorg....
Toen ik hem kocht kreeg ik de medeling dat de accu niet heel best meer was. Dus die heb ik vervangen. Echter daarna al 2 keer stil gestaan. Wegens niet willen starten. De dynamo is vorige week nagekeken en bleek iets met de koolstofborstels te hebben en is dus gereviseerd. Nu vandaag stond hij weer stil. Kreeg hem niet aan de praat. Merkte het al met de deuren open doen. Alleen de bestuurders deur ging open en de rest niet. Sleutel in de start onderbreker en toen in contactslot. Alleen een getik.Verder niets. Na garage gelopen en die heeft er even een andere accu in gezet omdat ik naar mijn werk moest, startte toen in 1 keer. En loopt als een zon.
Ik heb er wel zelf een radio ingezet, die heb ik er nu uit gehaald. Maar daar kan het toch niet liggen? Gisteren nog gereden en niets aan de hand. Je merkt wel dat hij ergens stroom lekt omdat hij met deze nieuwe accu in 1 keer start en de andere keren er iets moeite mee leek te hebben.
Nu vraag ik mij af wat het probleem kan zijn. En waar de garage even naar zou moeten kijken want ik ben niet handig genoeg. Heeft er iemand een idee?
Wat zou ik zelf kunnen controleren zonder al te veel technisch inzicht?
Zou het de start onderbreker kunnen zijn? ZOu het de radio zijn?
Zie geen lampjes branden als ik de auto uitstap.... Dus volgens mij blijft er niets branden.
Heb de auto particulier gekocht. Met de hele geschiedenis van de afgelopen 18 jaar erbij dus het is een betrouwbare auto. Heb ik nog rechten ten opzichte van de vorige eigenaar?
Gr Dennis Vrooland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2009 17:23 #1252935
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Qua rechten naar de vorige eigenaar heb je niet zoveel denk ik. Hij heeft een (volgens hem) mogelijke oorzaak aangegeven. Dat hij er naast zit is jammer voor jou. De garage kan de plus klem van de accu losmaken en de stroom die er in rust door de auto loopt meten. Dan zekeringen eruit gaan trekken om te zien wanneer de stroom daalt. Kun je zelf misschien zaken bij/rond de accu zien die er niet origineel-Volvo uitzien ? Mogelijk trekken die de stroom. Succes !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2009 21:46 #1252987
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechten ten opzichte van de
Rechten ten opzichte van de vorige eigenaar heb je denk ik niet, je wist dat er iets niet helemaal in orde was en ik denk dat verhaal halen ook een heel lastige zaak zou worden.
Voor wat betreft het oplossen van het probleem, doet het zich bijvoorbeeld altijd voor in vergelijkbare situaties(zeg na een nacht of misschien 2 stilstand? of juist na veel korte ritjes?).
Je zou kunnen meten of je last heb van een lekstroom tussen kabel en minpool bij de accu, als de motor uitstaat, dit doe je met een simpel multimetertje in de ampere stand.
En je zou voor de zekerheid even de laadspanning kunnen meten met draaiende motor over de accupolen, dit doe je met de multimeter op voltagestand en zou ongeveer 13.7 of meer volt moeten zijn.
Voor wat betreft het oplossen van het probleem, doet het zich bijvoorbeeld altijd voor in vergelijkbare situaties(zeg na een nacht of misschien 2 stilstand? of juist na veel korte ritjes?).
Je zou kunnen meten of je last heb van een lekstroom tussen kabel en minpool bij de accu, als de motor uitstaat, dit doe je met een simpel multimetertje in de ampere stand.
En je zou voor de zekerheid even de laadspanning kunnen meten met draaiende motor over de accupolen, dit doe je met de multimeter op voltagestand en zou ongeveer 13.7 of meer volt moeten zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2009 21:55 #1252989
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekstroom
Je moet ergens een lekstroom hebben als je dynamo en accu nieuw zijn.
Sluit een ampèremeter aan en als je stroomverbruik meet, één voor één de zekeringen eruit halen. Zo kom je er in ieder geval achter in welk circuit de boosdoener zit.
Die electrische storingen zijn voor mij ook altijd een moeilijk iets!
Sluit een ampèremeter aan en als je stroomverbruik meet, één voor één de zekeringen eruit halen. Zo kom je er in ieder geval achter in welk circuit de boosdoener zit.
Die electrische storingen zijn voor mij ook altijd een moeilijk iets!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2009 22:45 #1252999
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Waarom zitten er in
Hoi,
Waarom zitten er in sommige zekeringen in het kastje achter de asbak geen zekeringen? Bijvoorbeeld in nummer 3, 25 en 26?
De 26 is van de radio. Het een en ander is begonnen na inbouw radio. In de vorige radio zat een soort van batterij. Kan een radio een accu leeg trekken?
Ik rijd ongeveer 250 km per week. Iedere dag rijd ik er bijna wel in. Soms staat hij een dag stil. Ik heb er dinsdag avond bijvoorbeeld een stukje mee gereden, en woensdag ochtend deed hij het dus niet meer. Je hoort wel de startmotor tikken. Maar verder niets.
Gr Dennis
Waarom zitten er in sommige zekeringen in het kastje achter de asbak geen zekeringen? Bijvoorbeeld in nummer 3, 25 en 26?
De 26 is van de radio. Het een en ander is begonnen na inbouw radio. In de vorige radio zat een soort van batterij. Kan een radio een accu leeg trekken?
Ik rijd ongeveer 250 km per week. Iedere dag rijd ik er bijna wel in. Soms staat hij een dag stil. Ik heb er dinsdag avond bijvoorbeeld een stukje mee gereden, en woensdag ochtend deed hij het dus niet meer. Je hoort wel de startmotor tikken. Maar verder niets.
Gr Dennis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2009 06:32 #1253012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Wellicht geen zekering omdat jij die functies niet hebt ? Kan me zo 1,2,3 niet voor de geest halen waar die zekeringen precies voor zijn. Staat trouwens op achterkant van de asbak. Meende dat er ook een paar reservezekeringen zijn.Hm, er loopt dus een flinke lekstroom, als de accu in één nacht zover leeggetrokken wordt dat de startmotor niet meer ronddraait. Op zich kan een radio een accu leegtrekken maar ik betwijfel of het zo snel gaat (bij een normale radio). Heeft de vorige eigenaar die radio ingebouwd of hij jij dat gedaan ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2009 07:33 #1253014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HOi,
Ik heb de radio er
HOi,
Ik heb de radio er zelf in gedaan, het is er 1 met een navigatie systeem. Een VDO Dayton. Het verliezen van stroom gaat volgens mij geleidelijk. Vandaag moet hij weer naar de garage terug om de accu weer om te ruilen. Ze gaan er dan nog even naar kijken. Ik hoop dat het niet weer geld gaat kosten. Ik laat het nog horen!
Het geke is dat als de accu goed vol is er helemaal niets aan de hand is. En start zoals het moet. Waarom zitten er 2 draadjes aan de accu met 2 zekeringen? IS dat normaal?
gr Dennis
Ik heb de radio er zelf in gedaan, het is er 1 met een navigatie systeem. Een VDO Dayton. Het verliezen van stroom gaat volgens mij geleidelijk. Vandaag moet hij weer naar de garage terug om de accu weer om te ruilen. Ze gaan er dan nog even naar kijken. Ik hoop dat het niet weer geld gaat kosten. Ik laat het nog horen!
Het geke is dat als de accu goed vol is er helemaal niets aan de hand is. En start zoals het moet. Waarom zitten er 2 draadjes aan de accu met 2 zekeringen? IS dat normaal?
gr Dennis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2009 09:08 #1253018
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, das niet normaal. Trek die zekeringen er eens uit en kijk of je nog steeds last heb van een lege accu. Da's wat ik bedoelde met dat iemand misschien iets toegevoegd heeft wat niet werkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2009 09:28 #1253022
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HOI,
Zou het ook nog de
HOI,
Zou het ook nog de start onderbreking kunnen zijn? Ik heb er zo'n een waar je een plug in moet stoppen. Net als van een grote koptelefoon. Daar blijft een lampje van branden, knippert rood. Moet eerst de plug daarin stoppen en dan de sleutel snel in contact doen en dan starten.
Die twee draadjes met zekering lopen naar binnen. Kan alleen niet zo snel zien waar die van zijn?
ZIjn volgens mij een oranje en een blauwe. 1 met een 10a gele zekering en 1 met een geloof blauwe zekering.
gr Dennis
Zou het ook nog de start onderbreking kunnen zijn? Ik heb er zo'n een waar je een plug in moet stoppen. Net als van een grote koptelefoon. Daar blijft een lampje van branden, knippert rood. Moet eerst de plug daarin stoppen en dan de sleutel snel in contact doen en dan starten.
Die twee draadjes met zekering lopen naar binnen. Kan alleen niet zo snel zien waar die van zijn?
ZIjn volgens mij een oranje en een blauwe. 1 met een 10a gele zekering en 1 met een geloof blauwe zekering.
gr Dennis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2009 10:08 #1253027
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T zou kunnen
T zou kunnen. Maar ik zou gewoon die zekeringen eruit trekken en kijken wat het niet doet en of je stroomlek nu weg is. Zekering kan er ook altijd weer in he :)Startonderbreker zou tegen spanningsonderbreking moeten kunnen, kan ook. Je hebt zonder problemen je accu verwisseld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam