ALWEER niet starten, ALWEER accu stuk
- V700 register
- Nieuw lid
-
En alweer is de accu kapot
Dat is de derde keer al in 6 maanden.
Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Hoi Jeroen,Marcmarel schreef : Je zou de laadspanning eens moeten meten met verhoogd toerental, zeg 2000 rpm. Als deze spanning te hoog is wordt je accu langzaam gaargestoofd (vrij snel eigenlijk). 13.8 - 14.1 is netjes, zo niet is er iets mis met de spanningsregelaar.
 
het bovenstaande is heel plausibel, veel mensen meten de laadspanning bij stationair toerental, maar je motor draait meestal meer dan 2000rpm, en dan draait een dynamo ook harder en levert dus meer spanning.
De spanningsregelaar moet dat op peil houden en dus idd zo tussen de 13 en 14,5V doorlaten, teveel (14,5 of meer) is spanningsregelaars kapot, aarding van de spanningsreglaar niet goed (niet heel waarschijnlijk) óf, dat kan ook nog, is er een diode in de dynamo stuk.
Even een multimeter tussen de polen van je accu en de motor op 2000rpm zetten, het duurt een paar tellen voordat je de meter op ziet lopen....
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En dus worden de kabeltjes van de multimeter warm?
Dat heb ik al een keer gevoeld namelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Heb ik (nog) niet meegemaakt, maar lijkt me niet ok!Jeroen schreef : Dat is een goeie tip.
 
En dus worden de kabeltjes van de multimeter warm?
Dat heb ik al een keer gevoeld namelijk.
 
 
Succes en GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even voor de goede orden, je houdt de kabeltjes gewoon op de polen van de accu, dus niks losmaken en de meter 'ertussen' hangen. Dat doe je als je ampere moet meten.Jeroen schreef : Dat is een goeie tip.
En dus worden de kabeltjes van de multimeter warm?
Dat heb ik al een keer gevoeld namelijk.
Als je alleen maar de spanning meet loopt er nauwelijks stroom door je meter en de draden kunnen dan onmogelijk warmer worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Da's geen goede manier.
De spanning meten op polen met verhoogd toerental is een heel goede manier om de de laadstroom te weten te komen.
Een ander goede indicator is na een wat langere rit met weer een verse accu even to voelen of de accu niet erg heet is geworden.
Zo ja dan staat de afknijpspanning van de spanningsregelaar op stand koken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Jeroen dat kan toch niet waar zijn? 3 accu's in een half jaar? daar kocht ik vroeger een auto voor (mijn eerste volvo amazone a DFL 255,00)Jeroen schreef : en alweer is de accu kapot Dat is de derde keer al in 6 maanden.
Een keer hetzelfde ge-eikel gehad met mijn eerste 740 en het was de 'aarding' aan het motorframe de 'flatcabel' die naar het chassis loopt die los zat
Groeten uit Prinsenbeek
Ries van Lomwel
Volvo 945 LPT estate 155PK MY 1998 Olive green
V70 2.4T 238PK MY 2002 Nautic blue
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 
ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar of je het probleem al hebt kunnen traceren.....
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.