ALWEER niet starten, ALWEER accu stuk

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 10:26 #1076801 door V700 register
ALWEER niet starten, ALWEER accu stuk is gemaakt door V700 register
Alweer wil mijn blauwe Volvo niet starten.
En alweer is de accu kapot
Dat is de derde keer al in 6 maanden.
 Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2009 10:49 #1249632 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Laadspanning
Je zou de laadspanning eens moeten meten met verhoogd toerental, zeg 2000 rpm. Als deze spanning te hoog is wordt je accu langzaam gaargestoofd (vrij snel eigenlijk). 13.8 - 14.1 is netjes, zo niet is er iets mis met de spanningsregelaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 14:05 #1249649 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic spanningsregelaar of diode

Marcmarel schreef : Je zou de laadspanning eens moeten meten met verhoogd toerental, zeg 2000 rpm. Als deze spanning te hoog is wordt je accu langzaam gaargestoofd (vrij snel eigenlijk). 13.8 - 14.1 is netjes, zo niet is er iets mis met de spanningsregelaar.

Hoi Jeroen,
 
het bovenstaande is heel plausibel, veel mensen meten de laadspanning bij stationair toerental, maar je motor draait meestal meer dan 2000rpm, en dan draait een dynamo ook harder en levert dus meer spanning.
De spanningsregelaar moet dat op peil houden en dus idd zo tussen de 13 en 14,5V doorlaten, teveel (14,5 of meer) is spanningsregelaars kapot, aarding van de spanningsreglaar niet goed (niet heel waarschijnlijk) óf, dat kan ook nog, is er een diode in de dynamo stuk.
Even een multimeter tussen de polen van je accu en de motor op 2000rpm zetten, het duurt een paar tellen voordat je de meter op ziet lopen....
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 14:29 #1249650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Dat is een goeie tip.

En dus worden de kabeltjes van de multimeter warm?
Dat heb ik al een keer gevoeld namelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 15:01 #1249652 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic warm?

Jeroen schreef : Dat is een goeie tip.
 
En dus worden de kabeltjes van de multimeter warm?
Dat heb ik al een keer gevoeld namelijk.
 
 

Heb ik (nog) niet meegemaakt, maar lijkt me niet ok!
Succes en GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 15:28 #1249654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic multimeter

Jeroen schreef : Dat is een goeie tip.
En dus worden de kabeltjes van de multimeter warm?
Dat heb ik al een keer gevoeld namelijk.

Even voor de goede orden, je houdt de kabeltjes gewoon op de polen van de accu, dus niks losmaken en de meter 'ertussen' hangen. Dat doe je als je ampere moet meten.
Als je alleen maar de spanning meet loopt er nauwelijks stroom door je meter en de draden kunnen dan onmogelijk warmer worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 21:30 #1249686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HO STOP!!
Niet de stroom willen meten op die manier!
Da's geen goede manier.
De spanning meten op polen met verhoogd toerental is een heel goede manier om de de laadstroom te weten te komen.
Een ander goede indicator is na een wat langere rit met weer een verse accu even to voelen of de accu niet erg heet is geworden.
Zo ja dan staat de afknijpspanning van de spanningsregelaar op stand koken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 17:44 #1249746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twijfel
Ik heb ook een keer een defecte spanningsregelaar gehad, waardoor de spanning te hoog op liep, maar bij mij gingen als eerste de H4 halogeenlampjes kapot. Verbruik je misschien ook veel lampjes ? ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 18:09 #1249749 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic [quote=Jeroen]en alweer is

Jeroen schreef : en alweer is de accu kapot Dat is de derde keer al in 6 maanden.

Jeroen dat kan toch niet waar zijn? 3 accu's in een half jaar? daar kocht ik vroeger een auto voor (mijn eerste volvo amazone a DFL 255,00)   
Een keer hetzelfde ge-eikel gehad met mijn eerste 740 en het was de 'aarding' aan het motorframe de 'flatcabel' die naar het chassis loopt die los zat
Groeten uit Prinsenbeek
Ries van Lomwel
Volvo 945 LPT estate 155PK MY 1998 Olive green
V70 2.4T 238PK MY 2002 Nautic blue

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 22:31 #1250020 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Nieuwsgierig
Hoi Jeroen,
 
ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar of je het probleem al hebt kunnen traceren.....
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD