waarschuwingssysteem defecte gloeilamp
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mag ik uit nieuwsgierigheid eens vragen via welke methode je dat hebt gedaan? Dikke kans trouwens, dat het aan een los soldeerkontakt ligt, in het lamp-defect relais.EPennings schreef : Ik heb van alle lampjes de stroomsterkte gemeten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het waarschuwingssysteem (de ronde zwarte unit links achter de zekeringen) heb ik gedemonteerd en het schema ervan getekend. Het blijkt wel een soort van relais te zijn, of liever drie relais, namelijk drie (paralel geschakelde) reed-contacten, ook wel reed-relais genoemd. Het systeem is erg simpel en werkt als volgt.
Twee spoelen zijn antiparallel gewikkeld. Binnen deze spoelen zit een reed-contact, dat kortsluit als er een magnetisch veld is van voldoende sterkte. De spoelen staan in serie met de betreffende - te meten - lamp(en). Als twee lampen intact zijn is het netto magnetisch veld door de spoelen nul: stroomsterkte door ene spoel is (nagenoeg) gelijk aan stroomsterkte door andere spoel; als een van de lampen kapot is, loopt er geen stroom meer door de bijbehorende spoel maar wel door de andere spoel, en ontstaat er netto een magnetisch veld. In dat geval wordt het reed-contact aangetrokken en sluit kort. Die kortsluiting zet voedingsspanning op twee transistoren die vervolgens in geleiding komen. Die geven dan de voedingspanning door aan het waarschuwingslampje 'defecte gloeilamp'.
Bovengenoemd reed-contact binnen in twee antiparallele spoelen is in drievoud uitgevoerd: een voor de remlichten, een voor dimlicht/grootlicht en een voor de achterlichten plus attentielampjes (?). De drie reedcontacten staan parallel aan elkaar: als er één kortsluit, gaat het waarschuwingslampje branden.
Het systeem is alleen maar minder gevoelig te maken door het aantal wikkelingen terug te brengen. Dat is een heel gepriegel. Daarom ga ik eerst nog eens zoeken naar de oorzaak (slecht contact of slechte stekkerverbiinding). Door één van de reed-contacten los te maken kan ik nu ten minste achterhalen welk reed-rontact de sluiting geeft en welk lampcircuit daarvoor verantwoordelijk is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat wilde ik weten, de rest was me bekend en had ik je wel kunnen vertellen.Ik had hetzelfde probleem en een van de soldeercontacten op de eerste print die je tegenkomt in de behuizing zat los.EPennings schreef : De stroom door iedere lamp heb ik gemeten met een accu en een stroommeter in serie.
Mag ik eens vragen naar je achtergrond?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Uiteindelijk toch gevonden: dimlicht rechtsvoor was de kwaaie pier. Na doormeting blijkt ie 0, 3 A minder stroom te trekken (3,9 A) dan zijn tegenhanger (4,2 A). Wel bizar voor aanvankelijk een kapotte achterlamp en vervolgens een waarschuwingslampje dat blijft branden.
Overigens moeten zulke gevoelige waarschuwingssytemen in een auto worden verboden. Het slaat nergens op.
Met dank aan allen die meedachten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
succes,
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het relais was oranje van kleur en ik heb het vervangen door een witte. Dit witte relais heeft twee pootjes minder (ik geloof de S en SL), maar alles werkt wel naar behoren.
Wie weet wat de verschillen zijn in de relais?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zodat we net als alle Fransen lekker met 1 stadslicht voor en 1 knipperlicht en geen remlichten achter door het verkeer kunnen razen?
Het is niet gevoelig, je was alleen niet bedacht op ontstane afwijkingen.
een aai dee ten tee error
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De oranje is waarschijnlijk ooit rood geweest. Rood en lichtblauw zijn meen ik in de USA en Canada gebruikt. Wit en zwart zijn identiek, met dat verschil, dat bij de zwarte het waarschuwingslampje aangaat, tot je op de rem gaat staan. Bij de witte hoeft dat niet. De groene bewaakt ook je derde remlicht (maar alleen als je dat niet rechtstreeks op de rempedaalschakelaar aangesloten hebt). Er is ook nog een gele, maar waar die (behalve qua kleur) afwijkt van de rest kan ik je niet vertellen.
groetjes
Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je vergeet de fles wijn die ze al deels burgemeester hebben gemaakt en het stokbrood dat ergens in de auto rondslingert.
groetjes
Mathy