waarschuwingssysteem defecte gloeilamp
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet, Ed Pennings
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een sedan lopen de paren voor de achterlichten kruislings overigens: buitenste lamp links + binnenste lamp rechts en omgekeerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hangt van de kleur van het relais afEPennings schreef : Welke lampen staan in het detectiecircuit?
- remlichten
- stadslichten achter
- stadslichten voor,
- dimlichten voor
- knippers rondom
- indien aanwezig het derde remlicht.
alle verlichting met uitzondering van deknipperlichten en binnenverlichting.EPennings schreef : Waarschuwingslampje blijft branden na vervanging kapotte gloeilamp + contra-gloeilamp aan de andere zijde (achter) van een Volvo 940 uit 1990. Alle lampen doen het, maar het waarschuwingslampje blijft branden. Wie heeft een oplossing? Welke lampen staan in het detectiecircuit?
groet, Ed Pennings
Ed Pennings
welke lampen heb je vervangen?

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Het stroomverschil wordt gemeten. Als de betreffende lampjes een verschillend vermogen hebben dan gaat het controlelampje branden.Ad van Houdt schreef : Dat had ik laatst ook. Alle lampjes deden het naar behoren en toch bleef de probleemindicator op het dashboard branden. Achteraf bleek ik er het verkeerde lampje ingestopt te hebben. Dat triggert het dashboardlampje blijkbaar ook.
Soms kan het al zijn dat een van de lampen gecorrodeerd is in de fitting. Dat is dan al voldoende verschil.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dank voor meedenken,
in het schema van 1994 vallen de knipperlichten niet door het circuit.EPennings schreef : De kleur van de stroomverschilmeter (is geen relais) is zwart en is rond van vorm. Het zit links achter de zekeringenhouder. Fittingen heb ik schoon gemaakt. Ik heb wel twee 5Watt lampjes van verschillend merk erin zitten. Volgens het schema (1990) zitten de knipperlichten wel in het detectiecircuit. Maar ook de attentielampjes (??). Wat zijn attentielampjes en waar zitten ze (de zijlichtjes?)?
dank voor meedenken,
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Lampjes van verschillende merken kunnen net genoeg afwijken om het "lampje kapot!"-lampje aan te laten gaan. De knipperlichten kunnen niet op waarschuwingssysteem aangesloten zijn, omdat je meestal alleen links of alleen rechts het knipperlicht aanzet.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb ineens hetzelfde. alle lampjes eruit, bekeken, geen verschillen, corrosie ed. Mijn oude volvo collega/monteur vertelde dat ik eens een ander unit moest proberen.
Dit heb ik nog niet gedaan, ik zoek eerst een gebruikte op. Heb je het inmiddels gevonden dan hoor ik graag wat het bij jou was.
Suc6, jan