Elektrische ramen met sleutel te bedienen?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Een collega vertelde me onlangs, dat je bij auto's van het VW concern, dus ook bij bijvoorbeeld Skoda, vaak de elektrisch bediende ramen kunt openen en dichtdoen met de sleutel. Je steekt de sleutel in het portierslot, draait die naar de positie "deur open" of "deur dicht" en houdt hem daar even. Op een gegeven moment zal dan het raam omhoog (bij "deur dicht") of omlaag (bij "deur open") gaan. Uiteraard gaat ook de deur dicht resp. open. Het raam stopt overigens zodra je de sleutel terugdraait. Je moet de sleutel dus op "deur open" of "deur dicht" houden om het raam te laten bewegen.
Vraag is nu: Is zoiets, zonder comfortmodule (want dat is foetelen) ook bij onze auto's te realiseren? En zo ja, hoe? En kan dat dan zowel met de sleutel als via de (al dan niet originele) afstandsbediening? Eventueel met "kort" is helemaal open of dicht en "langer" is "bewegen tot ik los laat"?
BTW a.u.b. geen suggesties voor comfortmodules.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
De 480 van de laatste serie is wel met deze comfortabele optie uitgerust. En daardoor mopper ik geregeld bij mijn s90 en de C1 als ik met open ramen het contact heb afgezet en al buiten de auto sta. Luxe went erg snel, kan ik je zeggen . Bij de 760 heb ik daar geen last van: die is uitgerust met het ouderwetse zwengelwerk.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu heeft het Guard II alarm een 2-knops remote en volgens het schema wordt er een draadje aangestuurd wat met een pulsje de alarmlichten laat afgaan, als je op de onderste van de twee knoppen drukt.Die draad, zou je in je deur kunnen laten komen, als puls op je auto-up relais.Ik ga het in ieder geval proberen, maar dat houd wel in, dat ik een plus in de deur moet hebben, die het bij contact af, ook nog doet.Dat werkt denk ik enkel met een relais.
Foetelen dus, en daar zit je niet op te wachten dus het antwoord is nee, omdat de slotmodule puur mechanisch is en er geen drukschakelaar in zit, zoals bij bijv opel, die inderdaad door de sleutel vast te houden in de dicht-doen-positie, de ramen dicht liet gaan.
Auto-up als de CV wordt bediend, lijkt me de mooiste oplossing, voor mensen die hun hond niet in de auto achterlaten.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Met "niet foetelen" bedoel ik: "niet een kastje kopen dat je er tussen schroeft en voila, klaar" .
Je bedient de CV door of de sleutel of de afstandbediening. Op dat moment wordt er spanning op een aantal draadjes gezet, zodat je deur open of dicht gaat. Met die spanning kun je een relais sturen, dat genoeg spanning kan leveren, om de ramen open en dicht te maken. Die spanning hoeft er dus niet constant op te staan. Vraag is dan wel of de afstandsbediening (zender en ontvanger) en de schakelaar in de deur een puls afgeven ongeacht hoe lang je het knopje indrukt of de sleutel op "openen" of "sluiten" houdt of dat je "signaal" hebt, zolang je dit doet. Wordt er alleen een puls afgegeven, dan houdt het op. Maar kun je aan het elektrisch signaal zien hoe lang schakelaar in de deur of het knopje op de afstandsbediening bediend wordt, dan hebben we hier ons "starting point".
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je de puls gebruikt van de draad die de vergrendeling moet sturen (die al in je deur zit, en die sluit je aan op de puls die het auto-up relais nodig heeft (daar heb ik er 4 van, in elke deur 1), dan ben je klaar.Mathy schreef : Vraag is dan wel of de afstandsbediening (zender en ontvanger) en de schakelaar in de deur een puls afgeven ongeacht hoe lang je het knopje indrukt of de sleutel op "openen" of "sluiten" houdt of dat je "signaal" hebt, zolang je dit doet. Wordt er alleen een puls afgegeven, dan houdt het op.
Feitelijk gebrurd er hetzelfde, als wanneer je kort op het knopje van de ramen drukt. Werkt, als het maar meer dan 0.1 en minder dan 1.0 seconde is.
Het enige dat je ndig hebt, is een constante plus in je deur.Je moet hem ofwel in de deur krijgen, of de plusdraad naar de raammotoren op continu-plus zetten, zolang het relais in beweging is.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Maar wat, als ik deze funktie niet altijd wil? Dus niet altijd het raam helemaal dicht als ik de auto op slot doe?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zat er dik in, dat je dat ging vragen.De netste oplossing is denk ik, de schakeling langs de middelste knop (vergrendeling voor achterruiten) te laten lopen.In de vergrendelstand gaat alles met CDV mee, omhoog, in ontgrendelde stand, niet.Mathy schreef : Maar wat, als ik deze funktie niet altijd wil?
Of gewoon een schakelaartje ergens achter de asbak ofzo?
Je kunt natuurlijk ook gewoon de deuren met de sleutel op slot draaien, dan ben je er ook.Als je de puls van het Guard-relais gebruikt, gaan ze omhoog als je ze gebruikt icm het auto-up (indien goed uitgedacht met dat relais en zo) en als je dat niet wil, draai je de bestuurdersdeur met de sleutel dicht, blijven de ramen gewoon staan waar ze stonden, en gaat toch alles op slot.
(en neen, andersom werkt niet, omdat de puls van het Guard-relais het deurmotortje aanstuurt, die op zijn/haar beurt, de rest van de deuren (via het CDV-relais) weer van puls voorziet. 5-draads, remember? Als je de deuren met de sleutel op slot draait, gaat er geen puls naar het Guard relais)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar de krux zit hem volgens mij in het juist aansturen van de ramen via de slotschakelaar.