Help! Probleem in Engeland!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2009 16:50 #1075531 door V700 register
Help! Probleem in Engeland! is gemaakt door V700 register
Ik sta met de 945 op een camping in Engeland, 20 kilometer zuidwest van Cambridge.
De bout waarmee je de spanning van de dynamo-V-snaar regelt, is gebroken.
De rest van de constructie heeft volgens mij veel te veel speling, mogelijk onbreken er een of meer onderdelen.
Wie kan een tekening van de dynamobevestiging op de site zetten, zodat ik precies kan zien hoe het in elkaar zou moeten zitten? Ik heb hier maar beperkt internettoegang, dus ik heb nog niet gezocht of het misschien al op de site staat.
Het gaat om een 945, B230FK, modeljaar 1996, automaat met ECC.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Groeten uit Engeland,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2009 17:04 #1242868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gespannen?
Als de bout warmee je de dynamoriem op spanning brengt breekt, dan is dat geen punt, zolang de rest maar vast blijft zitten, niet?De bout moet niet de volledige druk opnemen, dat wordt opgevangen zodra je die twee andere vast zet.
Ik gebruik die span-bout eigenlijk nooit, ik zet er een lange ratel of ander stuk pijp tussen (tussen een bevestigingspunt op het blok (bij voorkeur niet tegen het blok) en de dynamo) en met de andere hand, kun je dan net de vergrendelingsbout een slagje draaien zodat ie blijft zitten.
Succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 12:41 #1242917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de spaninrichting bestaat
de spaninrichting bestaat uit:
- een profiel met een lange glijsleuf erin
- een 13mm bout/moer die in die sleuf zit.
- een lange dunne bout met 10mm kop om de zaak op spanning te zetten.
Deze laatste zit er voor het gemak op, je kan de dynamo ook zonder deze bout spannen. Het is namelijk niet het dunne lange boutjes dat de spanning vasthoudt maar de dikke 13mm bout die door de sleuf steekt.
Hoe te werk te gaan?
- draai de 13mm bout los, net genoeg om de bout te kunnen laten glijden in de sleuf
- leg de nieuwe V-riem over de dynamo poelie.
- optie A: als de spanbout werkt, breng de riem dan daarmee op spanning. Is de spanning goed? Draai dan definitief de 13mm moer vast!
- optie B: als de spanbout kapot is, breng dan de riem op spanning door met een hefboom (stok, stang, grote steeksleutel o.i.d. de dynamo te verdraaien. Terwijl je de riem op spanning hebt (dat is een beetje lastig, je hebt maar 2 handen) draai dan de 13mm moer aan.
- optie C: is de speciale bout waar de 13mm moer op zit kapot? Vervang deze dan door een gewone bout, breng de riem op spanning zoals beschreven onder optie B. Je komt er gegarandeerd mee thuis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 12:47 #1242918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine aanvulling
Verder is de constructie simpel. Bovenin de lange bout die door de steun (met daarin rubbers) en de dynamo loopt. Onderin dat profiel met sleuf dat Jan beschrijft. That's it. Kan eigenlijk maar op één manier recht elkaar. Nog wel een tip: Draai ook de bout/moer los waarmee het profiel met de sleuf vastzit aan de steun een slagje los. Laat je die vast zitten dan wil de bout die door de gleuf glijdt soms niet goed glijden omdat de zijkanten van de bout tegen de zijkanten van de sleuf lopen. Die bout lossen maakt het ook makkelijker om er evt. een andere bout in te zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 16:50 #1242941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw probleem!
Het dynamo-span-probleem is opgelost. Met behulp van een locale garage is een namaak-constructie gefabriceerd waarmee ik na een half uur knutselen de zaak weer prima vast had zitten. Dat alles voor 10 pond!
MAAR: Toen ik weer wilde starten, lukte het starten uitstekend, maar de motor sloeg niet aan. Na tig keer controleren of ik niets had losgetrokken of beschadigd en tig startpogingen zonder resultaat, de ANWB-alarmcentrale gebeld. Nu maar wachten op de AA.
Groeten uit Engeland,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 21:12 #1242977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost!
Er hing een verstopte connector van het ontstekingssysteem half los/vast. Nu zit die goed vast.
Soms is het gelukkig simpel.
Groeten uit Engeland,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2009 21:20 #1242981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benieuwd welke
Ben wel benieuwd welke. Gokje: Die van de BDP sensor, bij de paravent in de bundel kabels/slangen die daar langsloopt ?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC