HULP gevraagd: V-snaar hangt los (update 22:05)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 20:27 #1075397 door V700 register
HULP gevraagd: V-snaar hangt los (update 22:05) is gemaakt door V700 register
Gegroet forumleden!
Net terug uit Dusseldorf, ging vlak voor de grens het SRS lampje even branden; daarna nog een keer en toen weer gewoon uit. Even in Haynes kijken wat dat lampie betreft, kwam ik op een lommerijk plekje en zag ik dat alle lampjes heel zwak brandden. Met de gedachte aan een vraag op dit forum reed ik verder om te ontdekken dat richtingaanwijzer helemaal niets meer deed. Ook de panieklampjes weigerden dienst.
Andere controlelampjes, zoals mist achter en handrem, werkte wel normaal.
Kan iemand mij vertellen wat ik kan doen? Of moet doen? Er moeten deze weken de nodige kilometers onder de wielen doorgaan ...
Alvast bedankt voor het meedenken!
JohnPeter (die vandaag 767.000 voorbij zag komen. Heel snel, en dat was merkbaar aan het LPG verbruik...)

22:05 Relais aangedrukt, lijkt de oplossing. (Kon de zekeringen er niet 1,2,3 uithalen, dus daar mijn handen verder niet aan gebrand) Er knippert en tikt nu weer het een en ander, maar de lampjes branden nu voluit. Even onder de motorkap en gezien dat de V-snaar zo goed als los zit. Geprobeerd het ding vast te draaien maar ook nu maar gestopt. Iemand nog tips of toch maar de wegenwacht bellen?
Bedankt voor de reacties!
JohnPeter,
Wat mijn ogen zien slopen mijn handen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 21:02 #1242388 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Knipperlichtautomaat
Vermoedelijk de knipperlichtautomaat (bijzonder relais) die achter de zekeringen zit.
Relais kan misschien geen goed contact maken. Even eruit halen en opnieuw plaatsen is soms voldoende.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 21:13 #1242390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank!
Ga het proberen! Hoop dat de wegenwacht de lol er van kan inzien als ik morgen niet kan starten :)
Tot binnenkort!
JohnPeter

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 22:54 #1242403 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Welke V-snaar?
Zal wel van de dynamo!
Zoek de spanner op. De moer met sleutel 13 ietsje losdraaien daarna met sleutelje tien (op een lange bout M6) de riem spannen, Daarna de moer sw 13 weer aandraaien.
De ANWB zal het ook wel willen doen wanneer je woonplaats service hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 23:00 #1242407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De spanner?
Inderdaad die van de dynamo, die kon ik zonder moeite bijna 1 centimeter op en neer bewegen.
Aan de voorkant (linksboven) van de dynamo zit een draadeinde (?) ene kant sleutel 12, aan de andere kant 13. Durfde die niet nog strakker aan te draaien omdat ik ervaren heb dat de boel dan knapt. Dat kleine moertje onder op heb ik gevonden, maar zag geen verbetering in de riemspanning. Ook nu ben ik gestopt met draaien.
Zit er misschien een (gebroken) beugeltje onder de dynamo? Ik snap niet goed dat die riem opeens zo snel en zo los kan zitten..
En ja, ik heb het meest uitgebreide hulppakket van de ANWB. Met mijn technisch inzicht en 10 linkerduimen is dat wel zo verstandig :(
Bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 11:49 #1242423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmorgen is de wegenwacht geweest
die heeft het wel wat minder los gekregen, maar volgens hem is de spanner kapot. Spanning was ca 13 volt, dus niet echt geweldig.
Op en neer naar Stadskanaal gereden (2 x 20 km of zo). lichten uitgeschakeld en thuis aan de acculader gehangen. Beginstroom was 5 Amp. 
Kortom, dat wordt zo bellen... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 11:54 #1242424 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met de hand?

JP Elverding schreef : die heeft het wel wat minder los gekregen, maar volgens hem is de spanner kapot.

Ik heb de snaren er onderweg op de tussenstop in Frankrijk afgehad, omdat de flarden aan de dynamosnaar hingen en dat leek me niet de bedoeling.
Ik heb alle snaren eraf gehaald en uiteraard weer teruggezet, maar deze zet ik eigenlijk nooit vast met de spannerbout, enkel ter vergrendeling.Ik heb altijd een dopsleutelset, distributieriem, 3snaren en de krukaspoelietegenhouder van Timen in de kofferbak, die gebruik ik dan als soort van hefboom, om de snaar op spanning te brengen.Ze zitten inmiddels weer 1 maand, geen last mee gehad.
Een cm op en neer, is nog net binnen de marge toch?Als je hem een halve slag of meer kan draaien in de lengterichting, dan wordt het tijd om te spannen, tenminste, die regel hanteer ik meestal.
13 volt is wel wat te weinig, niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 14:38 #1242431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja...
IK bedoelde niet dat ik de snaar kon indrukken maar dat ik de dynamo haan en weer kon bewegen.ZIt nu weer vast, maar de speling op de snaar is veel. Er moet ook een nieuwe geplaatst worden omdat de oude versleten is door het jutteren. (Zit er 40.000 km in)
Heb de acculaeder aangesloten, maar die blijft op 5 amp staan (na twee uur of zo) Accu is ook nog niet zo oud, het statusvenstertje is groen? Nog even proberen aan te draaien maar te bang voor de gevolgen van mijn zinloze geweld
Snappernixvan.. Maar inmiddels wel een dopsleuteldop uit het vooronder gehaald; consequentie daarvan is een arm die zo zou passen in een kattenopberghuis!
Kortom, tijd voor verstand!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 14:55 #1242433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw spanmechanisme
Een nette oplossing is toch niet zo moeilijk ? Nieuw spanmechanisme halen (volgens mij alleen die lange bout en eventeel de moer waar deze in draait) en een nieuwe snaar. Oude snaar eraf, spandelen vervangen, nieuwe snaar erop en spannen maar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2009 15:39 #1242435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 12.9

henk 940LPT schreef : Een nette oplossing is toch niet zo moeilijk ? Nieuw spanmechanisme halen (volgens mij alleen die lange bout en eventeel de moer waar deze in draait) en een nieuwe snaar. Oude snaar eraf, spandelen vervangen, nieuwe snaar erop en spannen maar.

Ik heb ook net zo lang aan die bout zitten draaien, die daarop afbrak, toen er bgeen beweging in zat.Ik heb er een nieuwe 10cm lange M6 bout van kwliteit 12.9 in gezet (denk ik, want daar vroeg ik om) en die zit er nog steeds.Let wel op, dat je de bout/bs waar dat boutje invalt, ietsje lost, als je hem los/vast draait, anders trek je hem krom, en dan komt het sowieso niet goed.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC