Echt uit!!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 23:44 #1075154 door Mathy van Nisselroy
Echt uit!! is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Laatst stond ik met een lege accu. Waarschijnlijk omdat ik vergeten ben, de stadlichten uit te zetten. Die weer aanstonden, omdat ik dimlicht met dit weer (rond de 30 graden Celsius) een beetje overdreven vind.
Ik wil dus op stand nul het dimlicht gewoon UIT kunnen zetten. (Op stand nul is op stand nul en dus niet ergens tussen nul en een of tussen een en twee)
Ik heb al verschillende zekeringen geprobeerd. Niks helpt. En er zit ook geen schroefje onder de schakelaar.
Bij deze dus de vraag: Wat moet ik doen, zodat het licht in het vervolg uit is, als de schakelaar op nul (en dus UIT) staat?
BTW discussies over veiligheid zijn niet gewenst. Als ik het llicht permanent aan wil hebben, kan ik de schakelaar altijd nog op stand twee zetten.
groetjes
Mathy
PS het gaat om een 945 GLE van model- en bouwjaar 1991, gemaakt voor de Nederlandse markt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 00:15 #1241330 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blauw/wit.
Ga even op zoek naar de blauw/witte draad, die van de lichtschakelaar naar je contactslot loopt en maak hem aan een kant (herstelbaar) los.Dikke kans dat de boel nu uit is en enkel wetk in stadslicht en dimlicht stand.
Overigens is rijden met ALLEEN stadslicht in nederland verboden, maar dat wist je natuurlijk al lang.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 00:21 #1241331 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Bas, Volvisti Nog even
Hallo Bas, Volvisti
Nog even een kleine aanvulling. Op stand nul denkt de radio (onterecht) dat het licht uit is, op stand twee denkt ie (terecht) dat het licht aan is. De radio reageert op een signaal dat ie krijgt van de radiostekker.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 00:38 #1241332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hoor.

Mathy schreef : Op stand nul denkt de radio (onterecht) dat het licht uit is,

Zo onterecht is dat niet, dat heet niet voor niets, Daytime-Running-Lights, die bij mijn 940 gewoon met zekering 25 (dacht ik, staat onder op de asbak) uit kunnen.Omdat het wettelijk gezien niet mag, doet het licht achter het ook, maar in principe was twee dimlichten overdag een vinding van Volvo, toch?.
JIJ denk ten ontrechte dat het light aan staat, terwijl dat in feite niet de door volvo bedoelde verlichting was (van origine) want die zet je aan op stand twee.Maar goed, da's een andere discussie.

De radio denkt dat, omdat op pootje 4 van de lichtschakelaar een wit/gele draad zit die naar de radio (pin A5) loopt, waar pas spanning op staat, bij aanschakelen van park- of headlights.Als je daarvanaf wil, zul je de draad uit de radioconnector moeten halen, en deze aan het interior-light-system moeten knopen, die je vindt bij bijvoorbeeld het lampje in de asbak.Jammer is alleen dat die dimt en ik niet zeker weet of pin A5 van de radio daar gelukkig mee is. Hij is wel voor de dimmer, maar ik denk dat dan het lampje in de radio feller gaat branden, als je de rest dimt, en andersom.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 00:48 #1241333 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Denken en de realiteit
Hallo Bas
Als op dat draadje achter de radio aangegeven wordt dat het licht uit is, terwijl het licht het wel doet, dan denkt de radio in mijn ogen ten onrechte dat het licht uit is. Want het is gewoon aan. Ongeacht hoe je dat noemt en of dat verboden is.
Maar als er een draadje van m'n contactslot naar de lichtschakelaar gaat dat ervoor verantwoordelijk voor is, dat het licht aan is op stand nul, dan zou in mijn ogen de radio moeten denken dat het licht aan is en niet uit. Tenzij de schakelaar twee verschillende uitgangen heeft voor de lampen en het draadje naar de radio.
BTW ik gaf aan wat de radio "denkt", omdat ik dacht dat dat mogelijk zou helpen met de diagnose.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 09:31 #1241338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema?
Je weet neem ik aan, hoe ik het bedoelde, niet? We kennn elkaar al wat langer dan vandaag....
Maare, je hebt toch een schema, van jouw GLE of niet?Kijk eens naar de sectie over je lichtschakelaar, daar zie je beide draadjes lopen.Dat draadje van de radio, loopt via een pootje op de schakelaar naar het lampcontrol-relais (niet de lamp-defect, maarhet aanstuurrelais) Als ik het goed gezien heb, loopt de andere kant van het pootje van dat control-relais, intern naar een zekering, waarvan ik het nummer even niet paraat heb, maar daaruit leid ik af, dat het het proberen waard is.De pinnetjes van de radio-connector kunnen er vrij makkelijk uit, als je weet hoe, en als dat nodig is, zal ik er een uitprutsen en een plaatje van posten.Dan kun je even kijken of het doet, wat je wil.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC