Hoe kan ik de stadslichten ook schakelen over het contactslot

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 22:12 #1074897 door V700 register
Dadelijk met de caravan en/of in de UK wil ik graag met alleen stadslichten aan rijden. Overdag wel te verstaan. Nu zijn stadslichten niet geschakeld over het contact. Dat ben ik wel zo gewend met de gewone lampen. Dus in de UK vorig jaar al twee keer vergeten die stadslichten uit te zetten. 10 uur later startte ie nog nét, maar het hield niet over. Mijn schakelaar heeft geen tussenstand zo te zien om alle verlichting uit te schakelen. Dat is ook niet gewenst, want met dank aan Bas voor die tip is mijn constante stroomdraad naar de caravan over een relais geschakeld dat gestuurd wordt door de achterlichten. Werkt perfect! Maar we dwalen af. Mijn vraag is hoe ik het beste de schakelaar of de bedrading kan aansluiten zodat ook de stadslichten (voor en achter) geschakeld worden over het contact. Alvast dank voor de adviezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 22:49 #1240218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Je kunt een relais dat gestuurd wordt door het contact in de draden naar de stadslichten aansluiten. Dan kun je m met de schakelaar op stadslicht zetten en brandt de boel alleen op contact. Mag gewoon dimlicht dan niet ? Ik rijd altijd met dimlicht. Soms even onhandig dat de knop niet in de goede stand staat (als ik wil knipperen met grootlicht springtie meteen op grootlicht. Of hij blijft niet op grootlicht hangen als ik dat wil).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 23:37 #1240224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ander idee, hoe moet de schakelaar eruit?
Dag Henk, een relais zou kunnen had ik nog niet aan gedacht. Maar liever niet, is weer een relais erbij met aansluiten enzo. Maar wat ook kan bedenk ik me: als de schakelaar in stand 'uit' staat dan branden dimlichten en stadslichten. Als ik in die stand de dimlichten kan afsluiten dan branden alleen de stadslichten, geschakeld over het contact. In de 'middenstand' branden alleen de stadslichten onafhankelijk van het contact, in de 'aan' stand branden dimlichten en stadslichten en werkt je grootlicht schakelaar ook naar behoren. Ik zal eerst eens proberen de schakelaar eruit te halen, als mijn theorie klopt zou ik alleen de draad die de dimlichten voedt hoeven door te knippen...Hoe moet die schakelaar eruit, weet jij dat? Of iemand anders? Kan ik de draaiknop lostrekken en dan een moertje ofzo? En verder het is bij mijn weten nergens verboden om overdag met dimlichten te rijden, ik vind het alleen wat overdreven als er ook een 2.20 meter hoge en brede sleurhut met running lights achterhangt. Dan zien ze je toch wel :-). En in de UK werd er toch wel veel naar me geseind, maar dat kwam misschien ook omdat ik mijn lampen op het rechtersegment niet had afgeplakt... ;-).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2009 01:29 #1240230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let op.

MaartenG schreef : Dadelijk met de caravan en/of in de UK wil ik graag met alleen stadslichten aan rijden.

Mag ik je er op attenderen dat het rijden met enkel stadslichten in Nederland bij wet verboden is?Of uit, of dimlicht, stadslichten parkeer je mee, zeggen ze dan.......
Mogelijk wordt er naar je geseind (vanwege het niet afplakken) maar ook omdat men in vooral frankrijk en spanje overdag de dimlichten gebruikt, ter aanduiding van gevaar.Ik moet wel zeggen dat er steeds meer fransen overdag licht voeren, maar de oudere garde, zeg maar, seint er lustig op los, als ze 200 watt zien aankomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2009 07:49 #1240237 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meer
Aan de achterkant zit een lichtstrip. Hele paneel moet eruit, lichtstrip eruit (2x klikken en onder de schakelaar met dz tape), dan knop eraf en moertje losdraaien. De afdruk op de knop (het streepje) is overigens zo eraf geveegd, wees dus voorzichtig met poetsen. Maar vraag me af of je het binnenin zo kunt aanpassen. Zoals Bas aangeeft is het voor parkeren, daarom blijven ze dus branden als de auto niet op contact staat.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2009 08:54 #1240239 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic andere oplossingen ter voorkoming van lege accu
1) Zet een pieper op de lichtdraad van het achterlicht dat gaat piepen zodra je de deur opent en het contact is uit.
2) Zet je lichtschakelaar in een niet gedocumenteerde tussenstand: midden tusen Uit en stadslicht. Dan blijven alle lampen uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2009 13:33 #1240256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tussenstand schakelaar en pieper
@Bas: dat wist ik niet dat dit in Nederland verboden is.@Henk: nog een hele operatie dus. Ik betwijfel met jou ook nog of ik aan de achterkant van de schakelaar dat zo voor elkaar krijg. Dus daar begin ik maar niet aan@Adrian: over de tussenstand heb ik meer gelezen op dit forum, maar bij mijn schakelaar lukt het me niet goed die te vinden. En hij springt bij een kuil in de weg er weer uit weg zal ik maar zeggen. Komt ook bij dat mijn achterlichten dan niet meer branden en mijn stroomdraad op de trekhaak uitgeschakeld wordt.
Blijft over een pieper. Over het aansluiten daarvan staat wel wat op het forum, ga ik me dan maar eens in verdiepen. Maar ja dat zal ook een relais zijn dat geschakeld moet worden door het deurportier. Maar voordeel van een pieper is wel dat als je ergens in het donker wilt staan, je die stadslichten aan kunt laten. Tot zover reuze bedankt heren!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2009 14:18 #1240260 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic pieper
Aansluiting pieper is eenvoudig. twee draadjes, afgetapt bij deurstijl A. Indertijd gehaald bij Halfords en geplakt tegen de zijkant van het dashboard. Zit in mijn diesel. De pieper traint je in de bediening van de lichtschakelaar.
Zo erg zelfs dat ik de schakelaar van de lpt altijd op dezelfde manier bedien, wat niet nodig. Bij deze is uit ook uit.   

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 18:50 #1241314 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lichtuit ook met contact aan
bij mijn 940 uit 98 heb ik zekering nr 25 verwijderd deze is enkel om de lichtschakelaar te overbruggen in de uit stand nu kan ik ook zonder licht rijden meschien heb je hier wat aan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 23:09 #1241326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tip, toch eerst een pieper
Dank voor de tip van de zekering. Is er behalve dat niets meer dat nr. 25 zekert? Ik ga het wel onthouden, want ik heb bij dynamo problemen wel eens gewild dat ik gewoon alle lampen uit kon zetten... Maar ik heb bij de autozaak een piepertje gekocht voor 1,95... met 2 dunne draadjes die klem je in de zekeringenhouder. De ene op de zekering die de stadslichten zekert (het nummer weet ik even niet meer) en de andere op de zekering van de startonderbreker. Zolang de contactsleutel niet helemaal 'uit' staat loopt er geen stroom door de pieper. Dus dan kunnen de stadslichten nog branden zonder herrie. Als ik de sleutel helemaal linksom draai en hem eruit wil halen dan gaat ie piepen. Op de portierschakelaar zou nog wel mooier zijn, maar dan moest ik het draadje daarvan eerst 'aftappen' en zoals het nu is werkt het ook.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC