Kachelmotor smeren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2009 20:45 #1074822
door V700 register
Kachelmotor smeren is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
mijn kachelmotor heeft een behoorlijke tijd onderwater gestaan. De afvoer van mijn airco zat namelijk verstopt. Het resultaat is een goed geroeste kachelmotor, die opzich nog wel prima draait. Ik heb meteen na het lekkageprobleem de kachelmotor "gesmeerd" met WD40, maar ondertussen piept hij er weer flink op los. Ik moet wel bekennen dat ik toen wat laks ben geweest met ontroesten. Nu heb ik net wel de hele boel ontroest, en ik vraag me af waarmee ik het motortje het beste weer kan smeren. Ik heb nog wat kopervet, kan dat?
Danku!
mijn kachelmotor heeft een behoorlijke tijd onderwater gestaan. De afvoer van mijn airco zat namelijk verstopt. Het resultaat is een goed geroeste kachelmotor, die opzich nog wel prima draait. Ik heb meteen na het lekkageprobleem de kachelmotor "gesmeerd" met WD40, maar ondertussen piept hij er weer flink op los. Ik moet wel bekennen dat ik toen wat laks ben geweest met ontroesten. Nu heb ik net wel de hele boel ontroest, en ik vraag me af waarmee ik het motortje het beste weer kan smeren. Ik heb nog wat kopervet, kan dat?
Danku!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2009 21:25 #1239942
door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Michael,
Ik lees jouw
Michael,
Ik lees jouw bericht en krijg gelijk natte voeten... Sinds ruim een week is mijn airco (Deltamill) voor een behoorlijk bedrag gerepareerd. Alleen normaal ligt er altijd een plasje onder de auto om het condens af te voeren. Ik zie echter geen plasje! Latent knaagde er iets op de achtergrond van 'er klopt iets niet', maar ik kon het nog niet helemaal duiden. Ofwel mijn vraag: Waar zit die afvoer en kun je daar een beetje bij etc.. Ik heb ook net vorige week de aanjager er uit gehad en toen gelijk het kachelhuis schoongemaakt. Ik was zeer verbaasd wat daar al niet in kan zitten. Is dit een open verbinding naar het gedeelte waar de airco zit? Daar heb in niet helemaal goed naar gekeken. Is het ook mogelijk om de condensator (zo heet dat ding toch dat de 'koelradiator' vormt) te inspecteren door een deksel te lichten ofzo? Lijkt me dus best mogelijk dat mijn afvoer ook verstopt is temeer, omdat ik de koeling niet écht koud vind. In mijn vorige 940 was die nl. kouder en dat was ook een Deltamill airco.
gr.,
Eric
Ik lees jouw bericht en krijg gelijk natte voeten... Sinds ruim een week is mijn airco (Deltamill) voor een behoorlijk bedrag gerepareerd. Alleen normaal ligt er altijd een plasje onder de auto om het condens af te voeren. Ik zie echter geen plasje! Latent knaagde er iets op de achtergrond van 'er klopt iets niet', maar ik kon het nog niet helemaal duiden. Ofwel mijn vraag: Waar zit die afvoer en kun je daar een beetje bij etc.. Ik heb ook net vorige week de aanjager er uit gehad en toen gelijk het kachelhuis schoongemaakt. Ik was zeer verbaasd wat daar al niet in kan zitten. Is dit een open verbinding naar het gedeelte waar de airco zit? Daar heb in niet helemaal goed naar gekeken. Is het ook mogelijk om de condensator (zo heet dat ding toch dat de 'koelradiator' vormt) te inspecteren door een deksel te lichten ofzo? Lijkt me dus best mogelijk dat mijn afvoer ook verstopt is temeer, omdat ik de koeling niet écht koud vind. In mijn vorige 940 was die nl. kouder en dat was ook een Deltamill airco.
gr.,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2009 21:31 #1239943
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Michael, zou geen kopervet gebruiken. Is meer bedoeld om vastbakken van hete delen te voorkomen dan voor smering volgens mij. Misschien kogellagervet als er een kogellager in zit ? Is in kleine blikjes wel te krijgen bij de fietsenmaker..Wees wel spaarzaam met dat kogellagervet. Als je de hele daarmee "volsmotst" dan loopt het ook zwaar omdat er teveel vet verplaatst moet worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2009 22:21 #1239947
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WD40...
WD40 heeft een tijdelijk effect helaas en als het al roestig is mag je je ook afvragen of het lager van de aanjager niet al naar knopjes is.
Ik weet niet of het veel werk is om het te vervangen maar om in de toekomst tijd te besparen zou ik op zoek gaan naar een andere fan (uit een sloper?)
Ik weet niet of het veel werk is om het te vervangen maar om in de toekomst tijd te besparen zou ik op zoek gaan naar een andere fan (uit een sloper?)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2009 23:19 #1239952
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic kruipolie is geen smeerolie
Hallo Volvisti
WD40 is een soort kruipolie. Het kruipt dus tussen zaken die vast zitten en weekt daar de verbinding los. Kan dus NOOIT een smeermiddel zijn.
Hier in de buurt bij een automaterialenhandelaar hebben ze kopervet in kleine potjes (van het formaat dat vrouwen van hun smeermiddeltjes kennen). Zou me dus niet verbazen, als ze ook andere vetten in dergelijke potjes aanbieden.
groetjes
Mathy
WD40 is een soort kruipolie. Het kruipt dus tussen zaken die vast zitten en weekt daar de verbinding los. Kan dus NOOIT een smeermiddel zijn.
Hier in de buurt bij een automaterialenhandelaar hebben ze kopervet in kleine potjes (van het formaat dat vrouwen van hun smeermiddeltjes kennen). Zou me dus niet verbazen, als ze ook andere vetten in dergelijke potjes aanbieden.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2009 00:29 #1240054
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechter chassisbalk.
Een deltamil airco 'lekt' op de rechter chassisbalk, dus in de motorruimte, boven de balk, daar waar het schutbord een knik naar achteren maakt, steekt een rubber tule uit het schutbord, precies boven de balk, een cm of 10 er boven, ik meen een cm of 2 lang, open aan de onderkant, om terugwaaien te voorkomen.Er heeft ooit een foto op de site gestaan, naar aanleiding van dezelfde vraag.EricQuak schreef : Ofwel mijn vraag: Waar zit die afvoer en kun je daar een beetje bij etc..
Moderators: Jerry Stam