aansluiten vertragingsrelais binnenverlichting
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een vertragingsrelais voor de binnen verlichting.
Nu heb ik in stijl B naast de bestuurdersstoel vier draden lopen.
zwart, groen/rood, wit/zwart en bruin/zwart
bij doorknippen van bruin/zwart en groen/rood ging de verlichting uit
Met een kroonsteentje de draden weer verbonden, met daarbij de rode en de zwarte draad van het relais
Dus.. op de bruin/zwarte draad heb ik zwart van het realis bijgestoken en de rode van het relais op de groen/rode draad.
Maar werken ho maar.... geen enkele vertraging.
WAT DOE IK FOUT????
Alvast bedankt voor de hulp
groeten Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
met mogelijk een ander typenummer, maar het principe is gelijk.
Van de LE600 ligt zwart aan een willekeurige (ongeschakelde massa), niet de zwarte uit de draadboom, tenzij de solid-black uit de b-stijl connector inderdaad gewoon aan massa ligt. Is al even geleden, ik kan er vanaf zijn.(foutje 1?)De rode draad zit aan de rood/groene, de voeding naar de lamp, die door moet lopen. Dus, niet ertussen, maar erbij in de kroonsteen, waar dus dan 3 draadjes in zittten, twee keer (de doorgeknipte?) rood/groene en de rode van de LE600.
Klaar....

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb nu de twee doorgeknipte einden(rood/groen) en de rode draad van het relais bij elkaar in een kroonsteentje. Ze maken dus alle drie contact met elkaar.
Nu de zwarte draad aan het een schroef in het chassis gelegd, maar het werkt nog niet.Ook met een verlengdraad naar bekende aarde plekken in de auto werkt het niet.
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ga ervanuit dat groen/rood de geschakelde plus is, in jouw auto, maar zoals al gezegd, ik kan me vergissen, 't is al even geleden.Als het schema niet helpt, zal ik eens kijken hoe het bij mij zit.
Dat vertragingsding geeft simpelweg langer prik, als het contact al weer open is (dus de deur dicht).Meet veen met een multimeter welka draad prik krijgt, als de deur open gaat. Dat is de rode van de LE600.De zwarte is in feite de massa, je kunt hem ook gewoon boven het plafond mikken, maar bij mij had ik te weinig ruimte.In een Fiesta zit al een jaar boven het karton, op de beschreven manier.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
is naar mijn mening de constante plus. Wellicht verschilt het per type maar lijkt me van niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De voeding van het interieurlicht, min of meer constant, omdat er naar massa geschakeld wordt.ldoensen schreef : is naar mijn mening de constante plus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
na testen...
bruin/zwart komt gaat naar de binnen verlichting en werkt al de deur open gaat.
groen rooed is constant 12 v voor de als je de binnenverlichting aan wilt zetten en deur dicht is
wit/zwart is voor het rode lampje in de deur
zwart is echte massa
Ik heb extra binnenverlichting aangesloten op de groen/rode (constant 12v) en de zwarte (massa) en werken maar.
Je zou denken dat je dan het relais op de bruin/zwarte doet en de zwarte voor de massa. Ik begin nu aan het relais te twijfelen -

Wat denken jullie??
groeten Ad
PS Binnen verlichting is eenvoudig te doen. Maar hoe laat ik het hemeltje zakken om voeding aan de andere kant te krijgen zonder de hele hemel uit te bouwen?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je moet niet bij de B-stijl zijn, maar je vingers door het gat steken, waar normaalgesproken de binnenverlichting voor zit. Drie draadjes zijn al verbonden met de unit, het vierde draadje is teruggevouwen tegen de andere drie aan en met een stukje schildersplakband vastgemaakt. Die draad moet je hebben. Volgens mij is ie zwart/wit.
groetjes
Mathy
PS mocht je te dikke vingers hebben: Er zitten drie draadjes aan de unit en in de B-stijl gaan er vier naar boven. Need I say more?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beide kappen aan de zijkant losmaken, door de handgrepen voor en achter te verwijderen.De plastic kap, kun je er dan als het goed is af pakken.Kompagne schreef : Maar hoe laat ik het hemeltje zakken om voeding aan de andere kant te krijgen zonder de hele hemel uit te bouwen?
Met een bij voorkeur bruine, blauwe of groen/gele installatiedraad, kun je een soort trekveer maken, die je met oogje en al, vanaf de ene kant, naar de andere kan steken. (en weer terug natuurlijk, met draadjes eraan. Speakersnoer van 0.5mm2 is zat, ook makkelijk met de kleuren.
Zo heb ik het ook gedaan, werkt prima.Wel, voor zover je erbij kan, plakken met duc-tape anders gaat ie rammelen.Met deze reden heb ik de draden naar weerszijden via de bestaande verlichting in het midden gehaald, daar kan je makkelijker met je hand door, om een flap tapeaan te brengen.
Voor de overige lezers is het wellicht handig te melden dat het gaat om het installeren van de leeslampjes achter, want dat stond er volgens mij nog niet bij (of ik heb er oerheen gelezen.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat lijkt mij dezelfde draad als de zwart witte in stijl B die gaan dan toch naar het midden?? Of zie ik dat verkeerd?
groeten Ad