Opheffen weerstand in laadstroomcircuit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2009 20:43 #1073691
door V700 register
Opheffen weerstand in laadstroomcircuit is gemaakt door V700 register
Hallo forumleden,
Mijn 940 uit 1994 had geruime tijd last van startproblemen. In december vorig jaar nieuwe accu laten plaatsen, een Bosch Silver. Goede accu is mij verteld, bij de Volvo-specialist vandaan. Toch daarna nog een paar keer startproblemen omdat de accu na een weekeinde leeg was. Er is geen lekstroom gevonden, hierop is drie keer gecontroleerd op drie verschillende data.
Bij verdere controle is gebleken dat er verlies is aan laadspanning in de kabelboom of de aansluitingen. Volvo-specialist heeft een nieuwe kabel aangelegd vanaf de startmotor naar de accu. Ja op de startmotor, omdat de moer op de dynamo niet goed losging. De hele bout draaide mee. In elk geval heeft dit wel wat aan laadspanning gescheeld.
Vandaag weer eend e.e.a. gecontroleerd. Het zat mij niet lekker dat de nieuwe draad niet op de dynamo was aangesloten. Dit geeft toch het beste resultaat nietwaar. Laadspanning gemeten met lampen aan: 13,5 V. Beetje aan de lage kant misschien maar op de dynamobout gaf hij toch echt 14,1 V. Ik ben de uitdaging aangegaan om de nieuwe draad op de dynamobout te bevestigen, en ja het is gelukt. Optimalere laadspanning kan haast niet. Ik hoop dat de accu nu nog beter geladen wordt.
Toch bedacht ik mij nog iets. Met de nieuwe draad staat er altijd spanning op de dynamo. Is dat erg? Was dat bij de normale aansluiting ook al het geval of is er dan één of ander relais wat deze stroomkring onderbreekt?
Met een groet,
Meindert
Mijn 940 uit 1994 had geruime tijd last van startproblemen. In december vorig jaar nieuwe accu laten plaatsen, een Bosch Silver. Goede accu is mij verteld, bij de Volvo-specialist vandaan. Toch daarna nog een paar keer startproblemen omdat de accu na een weekeinde leeg was. Er is geen lekstroom gevonden, hierop is drie keer gecontroleerd op drie verschillende data.
Bij verdere controle is gebleken dat er verlies is aan laadspanning in de kabelboom of de aansluitingen. Volvo-specialist heeft een nieuwe kabel aangelegd vanaf de startmotor naar de accu. Ja op de startmotor, omdat de moer op de dynamo niet goed losging. De hele bout draaide mee. In elk geval heeft dit wel wat aan laadspanning gescheeld.
Vandaag weer eend e.e.a. gecontroleerd. Het zat mij niet lekker dat de nieuwe draad niet op de dynamo was aangesloten. Dit geeft toch het beste resultaat nietwaar. Laadspanning gemeten met lampen aan: 13,5 V. Beetje aan de lage kant misschien maar op de dynamobout gaf hij toch echt 14,1 V. Ik ben de uitdaging aangegaan om de nieuwe draad op de dynamobout te bevestigen, en ja het is gelukt. Optimalere laadspanning kan haast niet. Ik hoop dat de accu nu nog beter geladen wordt.
Toch bedacht ik mij nog iets. Met de nieuwe draad staat er altijd spanning op de dynamo. Is dat erg? Was dat bij de normale aansluiting ook al het geval of is er dan één of ander relais wat deze stroomkring onderbreekt?
Met een groet,
Meindert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2009 00:57 #1234832
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic B+
B+ Moet altijd direct aan + 12 Volt aangesloten zijn, als de diodes van de dynamo goed zijn, heb je hierlangs geen lekstroom.
Check de massa eens, ik vermoed dat dit het probleem is.
leg een dikke massa draad van de accu naar de dynamo, de spannings regelaar regeld tussen de massa en de accu spanning.
Als er door slechte massa, bijvoorbeeld, + 1,5 Volt op de dynamo behuizing staat, zal de regelaar ook 1,5 volt lager afregelen.
NB vaak is dit met een huis/tuin en keuken metertje niet meetbaar, gewoon een dikke draad ertussen, en dan meten.
Check de massa eens, ik vermoed dat dit het probleem is.
leg een dikke massa draad van de accu naar de dynamo, de spannings regelaar regeld tussen de massa en de accu spanning.
Als er door slechte massa, bijvoorbeeld, + 1,5 Volt op de dynamo behuizing staat, zal de regelaar ook 1,5 volt lager afregelen.
NB vaak is dit met een huis/tuin en keuken metertje niet meetbaar, gewoon een dikke draad ertussen, en dan meten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2009 08:09 #1234838
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van mijn ex 240 was de massa
Van mijn ex 240 was de massa kabel ook erg mager. Is het niet zo dat de 940 een ongeveer gelijke motor heeft? (B230 nogwat). Heb toen ook een 6^2 massa kabel direct vanaf de dynamo naar accu gelegd en dat scheelde veel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam