ECC (960) werkt niet optimaal door ontbreken buitentemp.sensor?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is weer mooi weer en tijd om de airco (van de ecc) maar eens aan te zetten. Welke stand (richting blaasmonden/middelste knop) ik ook kies, de ecc blijft recirculeren en er komt alleen wat koele lucht uit de onderste blaasmond vd bestuurderszijde. Verder merk ik dat de aircopomp te frequent/snel aan- en uit slaat. Voordat deze ijskoud dient te worden slaat het zaakje al weer af om dan weer opnieuw te beginnen. Er knipperen trouwens geen lampjes in het ecc deel.
Vorige week is de sensor van de buitentemp.meter afgebroken en zit er dus niet meer aan. Kan het hier mee te maken hebben of is er meer aan de hand?
Alvast bedankt maar weer en het is weer bijna weekend!
Gegroet,
Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Mocht er een sensor kapot zijn, lijkt me dat deze het helemaal niet doet.
Wat me wel is opgevallen dat er bij de 960 meerdere aansluitingen op de condensor zijn aangesloten (bij de 940 1x bij de 960 3x).Wellicht dat die extra aansluitingen ook een bepaalde functie hebben ? Heb VADIS nog openstaan, zal eens kijken.
@Edit - Zijn 3 pressostaten, met de volgende functies
Drukschakelaars (3,4,5) (van links naar rechts bekeken vanaf de voorzijde van de auto-3 = Veiligheidsschakelaar (lila) (hogedrukafsluiter)-4 = Hogedrukschakelaar (grijs) (hoge snelheid motorkoelventilator)-5 = Hogedrukschakelaar (bruin) (lage snelheid motorkoelventilator)
Die zijn het dus ook niet.
Daarnaast heb je ook nog de lagedrukschakelaar op de patroondroger.
Lagedrukschakelaar (pressostaat) (7)De lagedrukschakelaar meet de druk van het koelmiddel ná de verdamper, oftewel de onderdruk van het systeem. Als de druk te laag is (minder dan ongeveer 1,6 bar) sluit de AC-compressor af, en wanneer de druk weer toeneemt (boven ongeveer 3,1 bar) start de compressor opnieuw. Als de afsluiter er niet was, zou de verdamper zo koud worden dat het condenswater in de verdamper zou bevriezen.
End edit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een tijdje terug heb ik ongeveer dezelfde vraag gepost toen een draad van de sensor van de buitentemperatuurmeter stuk was, deze zit onder de radiator, net iets links van het midden.
Kreeg toen als antwoord dat deze niet voor de ECC wordt gebruikt.
Mijn 965 is bijna identiek aan de jouwe (PN-BP-40), dus dat zal hier vast ook gelden.
Dit is het bericht:
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/22364
Groeten,
Arthur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus wel, Willem, alle drie om precies te zijn.De meest linker is dacht ik de lila (3) helemaal zeker.In het schema voor de 940-1995 hangen ze alle drie aan het motor-koelsysteem (electrisch) vast, het lila exemplaar is als ik het goed interpreteer een overdruk, de andere twee motor-fan, hi en low speed.Willem V. schreef : Drukschakelaars (3,4,5) (van links naar rechts bekeken vanaf de voorzijde van de auto-3 = Veiligheidsschakelaar (lila) (hogedrukafsluiter)-4 = Hogedrukschakelaar (grijs) (hoge snelheid motorkoelventilator)-5 = Hogedrukschakelaar (bruin) (lage snelheid motorkoelventilator)
Schema heb ik op verzoek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De pressostaat op de droger is/kan een probleem (zijn). Zie ook de vele airco topics op dit forum...Willem V. schreef : Meestal een teken dat er weinig koudemiddel in zit.
Daarnaast heb je ook nog de lagedrukschakelaar op de patroondroger.
Lagedrukschakelaar (pressostaat) (7)De lagedrukschakelaar meet de druk van het koelmiddel ná de verdamper, oftewel de onderdruk van het systeem. Als de druk te laag is (minder dan ongeveer 1,6 bar) sluit de AC-compressor af, en wanneer de druk weer toeneemt (boven ongeveer 3,1 bar) start de compressor opnieuw. Als de afsluiter er niet was, zou de verdamper zo koud worden dat het condenswater in de verdamper zou bevriezen.
- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Hej Bas,Baseman schreef :
Dus wel, Willem, alle drie om precies te zijn.De meest linker is dacht ik de lila (3) helemaal zeker.In het schema voor de 940-1995 hangen ze alle drie aan het motor-koelsysteem (electrisch) vast, het lila exemplaar is als ik het goed interpreteer een overdruk, de andere twee motor-fan, hi en low speed.Willem V. schreef : Drukschakelaars (3,4,5) (van links naar rechts bekeken vanaf de voorzijde van de auto-3 = Veiligheidsschakelaar (lila) (hogedrukafsluiter)-4 = Hogedrukschakelaar (grijs) (hoge snelheid motorkoelventilator)-5 = Hogedrukschakelaar (bruin) (lage snelheid motorkoelventilator)
Schema heb ik op verzoek.
De laatste jaren alleen een diesel gereden en die heeft geen motorkoelventilator, dus daar zitten de aansluitingen dan ook niet op.
Bedankt voor de correctie.