Warm relais J

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 21:22 #1072034 door A. Remy
Warm relais J is gemaakt door A. Remy
Hej hej,
Ik dacht dat er ooit iets over gezegd geweest is, maar kan het hier niet onmiddellijk terugvinden daarom mijn vraag.
Is het normaal dat relais J (in een 2-liter 740 turbo intercooler uit 01/1987) warm wordt als het contact aanligt? Deze dient voor de elektrische ramen doch ik merk dat ze warm wordt, ook al laat ik de ramen zoals ze zijn. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb de 'oude' die er in zat vervangen door een jonger exemplaar uit een 960 (ook een J met dezelfde aansluitingen (2*87)), doch ook deze warmt op.
Wolwo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 22:12 #1225416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais J
Dat is toch het ontlastrelais voor de ramen? Die is altijd ingeschakeld als je het contact aan hebt staan.
Dat is de reden dat hij warm wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2009 01:03 #1225429 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet goed
Een warm relais betekent overgangsweerstand. Te veel, welteverstaan!
Als het relais zelf goed is (wat meestal het geval is) is een aansluitpen in de relaiskast de boosdoener. Komt helaas vaker voor bij de 700 serie, ik zie het tegenwoordig ook steeds vaker bij de 800. Ik zou er toch serieus naar kijken, het is ff wat werk om er bij te komen, maar maak de aansluiting goed schoon (remmenreiniger, tenzij ingebrand, dan schuurpapier) en knijp het stekkertje bijna helemaal dicht. Zo maakt het weer goed contact.

Gr. A

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2009 21:52 #1225526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik bedoel iets anders
Doordat het relais continue instaat, gaat er continue stroom door het spoeltje. En die wordt juiet een beetje warm.
Dat is de insteek van mijn opmerking.
Maar ook jouw opmerking over inbranden is waar: het komt regelmatig voor dat iets niet meer werkt door rotte contacten.

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2009 13:33 #1225578 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic wolwo schreef: Is het

wolwo schreef : Is het normaal dat relais J warm wordt als het contact aanligt?

Ik heb het nog niet geprobeerd, zeg maar gevoeld, maar als mijn relais J ook warm/lauw is zonder dat het contact aanligt, is er dan sprake van een verliesstroom?
Mijn elektrische ramen werden blijkbaar niet af fabriek in de auto gemonteerd maar achteraf door een vorige eigenaar (met origineel Volvo-materiaal weliswaar).
Wolwo

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC