Oude startaccu als lichtaccu gebruiken, zinvol?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 21:12 #1071725 door V700 register
Oude startaccu als lichtaccu gebruiken, zinvol? is gemaakt door V700 register
Met het koude weer had mijn startaccu (origineel Volvo 65 Ah) geen zin meer. Ik heb hem net vervangen door een tweedehands Opel accu, 5 Ah zwaarder en dus ook een centimeter langer. Het paste, na wat gepruts met de plastic grondplaat. Maar dat terzijde. De Opel accu komt uit mijn caravan, die heb ik daar ooit in gemonteerd voor de verlichting en het waterpompje als je eens ergens staat zonder walstroom. Nu is mijn vraag, ondanks dat de Volvo accu niet krachtig genoeg meer is om te starten, heeft het nog wel zin om hem als verlichtingsaccu te blijven gebruiken? Even een paar meetgegevens: De volvo accu is na demontage aan de lader geweest en direct na het laden stond de voltmeter op 12,4 V. Na drie dagen in de koude schuur staat de voltmeter op 11,9 V. Het voltage is niet kritisch voor in die caravan, de verlichting doet het ook wel met 11 V.  De vraag is dus eigenlijk of het niet meer kunnen leveren van een hoop Ampéres in een paar seconden (startstroom is 200 Ampére, zoiets?), ook betekent dat de Ampéres niet meer geleverd worden als je een stroom gebruikt van pak m beet 3 Ampére per uur. Ikzelf kan niet beredeneren of dat wel of niet het geval zal zijn. Ik kan er natuurlijk een paar lampen aanknopen en kijken wanneer die niet meer branden, maar mensen die er verstand van hebben kunnen het misschien zo ook wel vertellen? Alvast bedankt! Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 21:43 #1223411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu
een accu word geladen met 14 volt,
12.80 volt in rust (24 uur na laden) is een goede accu 100% geladen
12.40 volt > ongeveer 60 %
11.9 volt is een accu die zo goed als leeg is ongeveer 5% lading, dus als de volvo accu voledig geladen was door de oplader en de volgende dag al op 11.9 staat, dan zit er een sluiting in een van de 6 cellen.en zal nog maar zeer kort kunnen dienen voor verlichting.
meestal als een auto niet meer start, zal de capaciteit van de accu nooit meer dan 10AH zijn,dus nog wel iets te gebruiken voor een verlichting project.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 00:13 #1223433 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Waarom niet?
Tis toch een oude accu.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 13:14 #1223465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rust is het beste
Een oude accu heeft de onderkant vol staan met sulfide.
Ga je er mee aan de wandel dan mix je het schone accuzuur met die troebele zooi.
Dit kan een sluiting tussen de platen opleveren.
Vaak is een accu ineens slecht na bijvoorbeeld een hobbelweg of met de motorfiets, als de motor eens is omgevallen.
Ik heb op mijn boot een accu en die probeer ik koste wat het kost zo recht mogelijk te houden als ik hem eruit haal en weer terug zet.
Het beste zou een cardanisch opgehangen accu zijn. Het is een zeilboot.
Of je kiest voor het beste en dat zijn die spiraal gewikkelde accu's met een vlies ertussen.
Met optima accu's heb ik hele goede ervaringen.
Die mag je zelfs op hun kant monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 16:45 #1223483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de uitleg
OK bedankt dat met die voltages kan ik wel wat mee! 10 Ah is te weinig om zo'n accu mee te gaan slepen denk ik zo. Ik moet voor de Panda toch langs een sloper (niet voor een accu die is prima, maar voor allerlei ander klein spul) dan zal ik eens kijken of ze daar niet een leuke oude accu hebben voor de verlichting. Nogmaals bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 16:58 #1223484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gel-accu
als het echt een probleem is in een zeilboot kan je eens overwegen te zoeken naar een zgn. gel-accu , deze worden ook vaak gebruikt voor autosport.
Er zit geen vloeibare zuur in maar een zure gel, bij ongelukken en schuin gebruik kan het zuur er nooit uitlopen. ophoping van sulfaat onderin(= sulfateren) kan ook niet
Ze hebben ook nog eens de prettige bijkomstigheid dat ze lading beter en langer vast houden. Ze zijn wel duur. Maar ja, kwaliteit heeft z'n prijs.
Mij lijkt een zeilboot een ideale toepassing voor zo'n type accu.

jwielsma schreef : Een oude accu heeft de onderkant vol staan met sulfide.
Ga je er mee aan de wandel dan mix je het schone accuzuur met die troebele zooi.
Dit kan een sluiting tussen de platen opleveren.
Vaak is een accu ineens slecht na bijvoorbeeld een hobbelweg of met de motorfiets, als de motor eens is omgevallen.
Ik heb op mijn boot een accu en die probeer ik koste wat het kost zo recht mogelijk te houden als ik hem eruit haal en weer terug zet.
Het beste zou een cardanisch opgehangen accu zijn. Het is een zeilboot.
Of je kiest voor het beste en dat zijn die spiraal gewikkelde accu's met een vlies ertussen.
Met optima accu's heb ik hele goede ervaringen.
Die mag je zelfs op hun kant monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 17:48 #1223492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gel accu's
Gel accu zijn dan wel weer minder geschikt voor hoge piekstromen (bijvoorbeeld starten) en diepe ontlading als ik het goed heb. Of klopt dat niet ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 18:58 #1223499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Natuurlijk iedereen zijn
Natuurlijk iedereen zijn eiegn feestje, maar ik zou er toch niet voor kiezen tijdens mijn vakantie te moeten prutsen omdat ik zo nodig moest besparen op een accu. Deze accu is niet voor niets meer in staat je auto te starten, die is gewoon op.
Komt wel bij dat ik denk dat tegen de zomer de accuprijs behoorlijk lager zal zijn. Die is het laatste jaar sterk opgelopen tgv grondstofprijzen (lood is erg duur geworden) maar die zie je alleen maar dalen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 21:04 #1223515 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vraag en aanbod
Hallo Volvisti
Daar komt voor autoaccu's bij, dat er in de winter wat meer vraag naar is, omdat bij de eerste vorst alle al wat zwakkere accu's niet meer de kracht hebben om je startmotor rond te draaien. En er dus massa's auto's "ineens" niet meer willen startenn. Bij accu's die voor caravan's gedacht zijn, zal de prijs in de winter wel wat lager zijn. Geen idee overigens of er in caravan's andere accu's liggen dan in auto's.
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 23:59 #1223534 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Accu prijzen
Lood is inmiddels weer behoorlijk goedkoper geworden.
De accu prijzen lijken weer een beetje op het niveau van van vroeger tijden.
Hier staat tegenover dat je dan ook niks meer krijgt voor je oude accu.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC