Oude startaccu als lichtaccu gebruiken, zinvol?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
12.80 volt in rust (24 uur na laden) is een goede accu 100% geladen
12.40 volt > ongeveer 60 %
11.9 volt is een accu die zo goed als leeg is ongeveer 5% lading, dus als de volvo accu voledig geladen was door de oplader en de volgende dag al op 11.9 staat, dan zit er een sluiting in een van de 6 cellen.en zal nog maar zeer kort kunnen dienen voor verlichting.
meestal als een auto niet meer start, zal de capaciteit van de accu nooit meer dan 10AH zijn,dus nog wel iets te gebruiken voor een verlichting project.
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ga je er mee aan de wandel dan mix je het schone accuzuur met die troebele zooi.
Dit kan een sluiting tussen de platen opleveren.
Vaak is een accu ineens slecht na bijvoorbeeld een hobbelweg of met de motorfiets, als de motor eens is omgevallen.
Ik heb op mijn boot een accu en die probeer ik koste wat het kost zo recht mogelijk te houden als ik hem eruit haal en weer terug zet.
Het beste zou een cardanisch opgehangen accu zijn. Het is een zeilboot.
Of je kiest voor het beste en dat zijn die spiraal gewikkelde accu's met een vlies ertussen.
Met optima accu's heb ik hele goede ervaringen.
Die mag je zelfs op hun kant monteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zit geen vloeibare zuur in maar een zure gel, bij ongelukken en schuin gebruik kan het zuur er nooit uitlopen. ophoping van sulfaat onderin(= sulfateren) kan ook niet
Ze hebben ook nog eens de prettige bijkomstigheid dat ze lading beter en langer vast houden. Ze zijn wel duur. Maar ja, kwaliteit heeft z'n prijs.
Mij lijkt een zeilboot een ideale toepassing voor zo'n type accu.

jwielsma schreef : Een oude accu heeft de onderkant vol staan met sulfide.
Ga je er mee aan de wandel dan mix je het schone accuzuur met die troebele zooi.
Dit kan een sluiting tussen de platen opleveren.
Vaak is een accu ineens slecht na bijvoorbeeld een hobbelweg of met de motorfiets, als de motor eens is omgevallen.
Ik heb op mijn boot een accu en die probeer ik koste wat het kost zo recht mogelijk te houden als ik hem eruit haal en weer terug zet.
Het beste zou een cardanisch opgehangen accu zijn. Het is een zeilboot.
Of je kiest voor het beste en dat zijn die spiraal gewikkelde accu's met een vlies ertussen.
Met optima accu's heb ik hele goede ervaringen.
Die mag je zelfs op hun kant monteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Komt wel bij dat ik denk dat tegen de zomer de accuprijs behoorlijk lager zal zijn. Die is het laatste jaar sterk opgelopen tgv grondstofprijzen (lood is erg duur geworden) maar die zie je alleen maar dalen.

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Daar komt voor autoaccu's bij, dat er in de winter wat meer vraag naar is, omdat bij de eerste vorst alle al wat zwakkere accu's niet meer de kracht hebben om je startmotor rond te draaien. En er dus massa's auto's "ineens" niet meer willen startenn. Bij accu's die voor caravan's gedacht zijn, zal de prijs in de winter wel wat lager zijn. Geen idee overigens of er in caravan's andere accu's liggen dan in auto's.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
De accu prijzen lijken weer een beetje op het niveau van van vroeger tijden.
Hier staat tegenover dat je dan ook niks meer krijgt voor je oude accu.