zwakke/overleden accu?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2008 13:43 #1071675
door V700 register
zwakke/overleden accu? is gemaakt door V700 register
Dag allen,
Voordat ik van wal steek; alvast een fijn uiteinde voor iedereen.
Voor mij/mijn 944 16V een wat minder fraai begin; als ik wil starten lijkt t alsof de accu leeg is (aantal weken geleden wel een keer met een lege accu gestaan en na starthulp van een andere auto weer op weg zonder problemen)
Heel zwakjes brand de dashboard verlichting en op een gegeven moment start ie. Heb t idee dat ie ook niet lekker loopt. Een tikkend geluid. Kan dat ook aan de accu liggen? Ik hoorde bij nordicar op de sleuteldag dat mijn verdelerkap eruit zag alsof ie aan vervanging toe was. Kan dat er ook wat mee te maken hebben?
Voor t geval dat een nieuwe accu verstandig is (ik ben een leek, maar mij lijkt t het beste omdat ie al eerder stil viel), raden jullie me aan er een bij de kwikfit/automaterialenzaak te halen of beter bij de Volvo dealer?
En wat voor accu dan?
B.v.d. en t beste voor t nieuw jaar!
Niels
Voordat ik van wal steek; alvast een fijn uiteinde voor iedereen.
Voor mij/mijn 944 16V een wat minder fraai begin; als ik wil starten lijkt t alsof de accu leeg is (aantal weken geleden wel een keer met een lege accu gestaan en na starthulp van een andere auto weer op weg zonder problemen)
Heel zwakjes brand de dashboard verlichting en op een gegeven moment start ie. Heb t idee dat ie ook niet lekker loopt. Een tikkend geluid. Kan dat ook aan de accu liggen? Ik hoorde bij nordicar op de sleuteldag dat mijn verdelerkap eruit zag alsof ie aan vervanging toe was. Kan dat er ook wat mee te maken hebben?
Voor t geval dat een nieuwe accu verstandig is (ik ben een leek, maar mij lijkt t het beste omdat ie al eerder stil viel), raden jullie me aan er een bij de kwikfit/automaterialenzaak te halen of beter bij de Volvo dealer?
En wat voor accu dan?
B.v.d. en t beste voor t nieuw jaar!
Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2008 16:44 #1223216
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het draaien van de motor
Het draaien van de motor wordt er niet beter op als de boordstroomvoorziening niet optimaal is. Injectie en ontsteking zijn er immers van afhankelijk.
check de volgende zaken eens:
- de massaverbinding van accu naar carrosserie en van accu naar blok.
- de 12V+ verbinding van accu naar startmotor
- de massastrips van kop naar schutbord en van inlaatspruitstuk naar schutbord.
- de blauwe draad tussen alternator en inlaatspruitstuk. (eventueel verdubbelen! Want deze is aan de dunne kant.)
alle verbindingen moeten perfect schoon en corrosie(roest) vrij zijn.
Of een accu overleden is valt eigenlijk alleen te meten met een belastingtester op een volgeladen accu. Er wordt dan met een zgn. shunt weerstand een forse belasting op de accu gezet en op de schaal is dan af te lezen of de accu nog wel voldoende power kan leveren.
check de volgende zaken eens:
- de massaverbinding van accu naar carrosserie en van accu naar blok.
- de 12V+ verbinding van accu naar startmotor
- de massastrips van kop naar schutbord en van inlaatspruitstuk naar schutbord.
- de blauwe draad tussen alternator en inlaatspruitstuk. (eventueel verdubbelen! Want deze is aan de dunne kant.)
alle verbindingen moeten perfect schoon en corrosie(roest) vrij zijn.
Of een accu overleden is valt eigenlijk alleen te meten met een belastingtester op een volgeladen accu. Er wordt dan met een zgn. shunt weerstand een forse belasting op de accu gezet en op de schaal is dan af te lezen of de accu nog wel voldoende power kan leveren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2008 16:53 #1223217
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou kunnen.
Hoi Niels,Je kan denk ik eerst het beste eens je accu laten testen bij een garagebedrijf, deze hebben meestal wel een speciaalgereedschap waar mee ze de accu testen als daar uitkomt dat je accu rot is dan is het een duidelijk verhaal.Wat je zelf nog even kan doen is kijken of je dynamo nog goed is, start je wagen eens en pak een multimeter er bij en set deze op de polen van je accu en je voltage moet zo tussen de 13 en 14 volt zitten, zit het er onder dan laad je dynamo vermoedelijk niet meer goed bij.Je verdelerkap en rotor vervangen is nooit verkeerd als deze slecht is, maar kan niet direct een verband brengen met een tikkend geluid en heeft weinig van doen met een rotte accu.Goede merken accu's zijn onder andere: Bosch, Wilco, Varta en begrijp dat de accu's van Volvo ook prima zijn, ik heb slechte ervaringen met lo budget accu's zoals interne kortsluiting en een erg korte levensduur en met koudestart weinig vermogen.Maar goed test eerst je accu maar eens en als dat het niet is dan kan je altijd nog verder kijken.Fijne jaarwisseling Gr Bart.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2008 17:13 #1223220
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb mijn accu
gisteren maar preventief vervangen. (moet/mag in februari naar de wintersport) Geen idee hoe lang de vorige er in heeft gezeten maar tenminste 4 jaar. Was een originele volvo accu 65 Ah 600A. Nu een onderhoudsvrije 66 Ah 300A.
Succes en happy 2009
Sicco

Succes en happy 2009
Sicco

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2009 04:00 #1223253
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor de tips
Ik heb de auto van mn ouders geleend om richting t taxibedrijf te rijden. Geen behoefte om ergens halverwege met pannen te komen staan. Morgen of vrijdag maar even langs de dealer rijden. Ik heb zelf geen massa meters oid. Hoop dat ze daar eens de boel kunnen doormeten.
Dan kan ik daar ook meteen een goede accu halen als dat nodig mocht zijn.
Dan kan ik daar ook meteen een goede accu halen als dat nodig mocht zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2009 02:46 #1224254
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu...
...was idd overleden. de auto start en loopt nu als een zonnetje!
(dynamo nagemeten en is ook 100%)
(dynamo nagemeten en is ook 100%)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2009 17:01 #1224303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oude accu toch nog doen
Vandaag nog even bij de oude geschorste Volvo 740 Estate's geweest op de boerderij.
Een staat er bijna meer dan 1 jaar ik vandaag toch maar eens proberen of ze nog wel wil starten met de kou en het gekke was hij starte nu zelfs nog ondanks alle vorst die de auto al gehad heeft en ook de accu (Kroon accu van 1995) gaf geen krimp , auto staat gewoon buiten en vol met bevroren ramen en deuren.
Accu was wel losgekoppeld omdat bij starten van de zomer de accu leeg bleek te zijn doordat de startonderbreker toch nog wat stroom uit de accu trok accu toen alleen maar opgeladen door de auto te laten draaien (slecht voor milieu) maar had geen accu lader bij de hand.
Toch wel verbaasd dat deze oude accu (nu 4 jaar) ondanks de kou gewoon de motor kon doen starten en heb gelijk maar een stuk door de witte wei gereden(betonpad)
Dus is dit ook geen slecht merk , het is een KROON accu.
Fred
Een staat er bijna meer dan 1 jaar ik vandaag toch maar eens proberen of ze nog wel wil starten met de kou en het gekke was hij starte nu zelfs nog ondanks alle vorst die de auto al gehad heeft en ook de accu (Kroon accu van 1995) gaf geen krimp , auto staat gewoon buiten en vol met bevroren ramen en deuren.
Accu was wel losgekoppeld omdat bij starten van de zomer de accu leeg bleek te zijn doordat de startonderbreker toch nog wat stroom uit de accu trok accu toen alleen maar opgeladen door de auto te laten draaien (slecht voor milieu) maar had geen accu lader bij de hand.
Toch wel verbaasd dat deze oude accu (nu 4 jaar) ondanks de kou gewoon de motor kon doen starten en heb gelijk maar een stuk door de witte wei gereden(betonpad)
Dus is dit ook geen slecht merk , het is een KROON accu.
Fred
Moderators: Jerry Stam