Voortdurende startproblemen 940 lpi

  • Jeroen Kok (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 20:39 #1071334 door Jeroen Kok (GAST)
Voortdurende startproblemen 940 lpi is gemaakt door Jeroen Kok (GAST)
Beste Volvisti,
Graag jullie advies.
Ik heb een volvo 940 lpi automaat 1996 waarvan de accu na enige tijd niks meer geeft.
Uitgevoerde acties; 2x nieuwe accu (zit 1 jaar tussen), gereviseerde startmotor, gereviseerde dynamo, voltage gemeten (dynamo geeft 14,38v, lekstroom 0,1/0,2v). Het is iedere winter weer raak en inmiddels zit ik te overwegen een andere aan te schaffen vanwege dit probleem... Liever niet natuurlijk want als ie loopt is het een superfijne auto! Wie heeft nog een goede tip voor me?
Groeten, Sebastiaan 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 21:10 #1221249 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekstoom gemeten?
ten eerste: korte afstanden zijn funest, dan kan de accu niet genoeg bijladen, na een tijdje is dan de accu helemaal leeggetrokken. Rij af en toe een flinke afstand.
ten tweede: heb je al per groep naar lekstoompjes gemeten? (bv een kofferbak lampje dat aanblijft? Of een alarm/startonderbreker die de accu leegtrekt? 
ten derde: enkel algemene checkpunten bij startproblemen. 
loop de volgende massaverbindingen na en maak de contactvlakken schoon met schuurpapier:
- tussen accu en blok! (hier lopen grote startstromen door! Bij twijfel, kabel vervangen!) 
- de massa verbinding vanaf de startmotor nara het blok wordt direct tussen blok en motor gemaakt, En ook via de bouten. Het blok mag op het paslak tussen startmotor en blok niet zijn geverfd!
- de blauwe draad tussen alternator en inlaatspruitstuk
- de kleine geweven straps tussen cilinderkop en schutbord en  tussen brandstofgallerij en schutbord
Omdat je een automaat hebt: inspecteer de startbeveiligingsschakelaar die op de versnellingsselector zit. Als deze rottig is kan de motor niet starten
haal je witte brandstofpomp relais eens uit de zekeringkast, freubel deze open en inspecteer de soldeerverbindingen, deze zijn vaak rot! Gevolg: de benzinepomp draait niet bij het starten.
Doorsolderen lost vaak de problemen op . Eventueel vervangen door nieuw.
achter het startslot zit de schakelaar, deze slijt ook met de jaren en de kans is dan aanwezig dat de startmotor wel aan gaat maar de ontstekling niet wordt aangezet.
zit er een startonderbreek inrichting op de auto? Ook hierin kan een fout zitten (kapot relais? ik noem maar wat)
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kok (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 22:37 #1221265 door Jeroen Kok (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kok (GAST) in topic Dank voor je uitgebreide
Dank voor je uitgebreide tips, ga er morgen meteen mee aan de gang!
 groeten, Sebastiaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 22:53 #1221266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Sebastiaan, Mijn 940,
Dag Sebastiaan,
Mijn 940, ook uit 1996, heeft jaren hetzelfde probleem gehad. Vanuit Volvo specialist Kiers uit Groningen werdt duidelijk dat dit een bekend probleem was, mijn 940 bleek een modificatie te hebben gemist:  Een extra kabel van de dynamo naar de accu, sindsdien is het probleem opgelost. 
Groet,
Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kok (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2009 10:59 #1224269 door Jeroen Kok (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kok (GAST) in topic startprobleem opgelost
Hoi iedereen,
Dank voor jullie tips! Een extra massakabel (stuk startkabel met twee gesoldeerde ogen) van accu naar blok lijkt het probleem te hebben opgelost.
Groeten, Sebastiaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 19:16 #1260929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Startprobleem
Hallo Sebastiaan,
Mijn 940 uit '97 heeft dezelfde problemen. Waar heb je dat stuk kabel op aangesloten? Op de min en waar op de motor?
Groet,
 
Stephan
 
940;1997

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
11-01-2010 19:30 #1260932 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic slechte massa
sebastiaan, en stephan
waarschijnlijk is de onderste massa van het blok in slechte staat.(veel oxidatie)
dit heb ik bij mijn 740 ook gehad. een tijdelijke massa van de accu naar de motor waar ik een van de moeren van het thermostaathuis had gebruikt.
afgelopen zomer heb ik een nieuw oog aan de kabel gekrompen en probleen is niet weer geweest.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD