claxon vervangen; wat gaat er mis?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 15:35 #1071152 door V700 register
claxon vervangen; wat gaat er mis? is gemaakt door V700 register
afgelopen week heeft mijn claxon met een triest piepje afscheid genomen van deze wereld. Ik ben eens onder de auto gekropen en vond onder de linkerhoek van de voorbumper een tweetal speakerachtige hoorns. Door deze nogal vreemde (natte, steenslaggevoelige) plaats zijn de beide hoorns blijkbaar overleden, sinds ik de auto heb deed overigens nog maar eentje het (de hoge toon, beetje triest dingetje...)
Ik heb nu bij een amerikaanse auto specialist twee nieuwe hoorns (hoog/laag, gewoon 12 volt, zo'n slakkenhuismodel) gekocht en die heb een plekje gegeven achter de grille (lijkt mij de meest logische plaats). De originele draden heb ik van onderaf naar boven geleid en aangesloten. Maar wat blijkt; als ik de claxonknop indruk hoor je alleen een soort saxofonist die zich verslikt, heel kort geluidje en verder niets. Als ik één van de hoorns afkoppel klinkt er wél een normaal geluid, ze werken dus wel. Waar kan dit aan liggen? Trekken die dingen zoveel stroom en zo ja, dan zou de zekering er toch uit moeten vliegen?
 graag jullie opinie!

groeten Alex

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 15:43 #1220159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Of de weerstand door de massa kabel beperkt de stroom die door de hoorns kan lopen ? Je zou eens kunnen checken of de massapunten/kabels goed zijn. Qua zekering kun je even kijken wat er nog meer mee gezekerd wordt, misschien is het totaal toch hoger dan de stroom die de hoorns trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 18:28 #1220179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij hoort bij dit
Volgens mij hoort bij dit soort hoorns een relais te worden gemonteerd....
Heb mijn exemplaren indertijd op dezelfde manier vervangen en verplaatst op een beugelte achter de grille. Het relais werd met de nieuwe toeters meegeleverd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 21:06 #1220194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aansluiting
Ik heb ook zoiets soortgelijks gehad met boottoeters. Toen bleek dat ik ze in serie had aangesloten ipv paralel.

/O-O\ 
+      -
is dus fout   /O\ en /O\ is goed... beetje te volgen? Dus allebei van een plus en aarde voorzien en NIET  op 1 toeter de plus, op de andere toeter de min en onderling verbinden.  Want dan werkte het bij mij  niet...



succes Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 23:38 #1220231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema.

alexvanbemmel schreef : Maar wat blijkt; als ik de claxonknop indruk hoor je alleen een soort saxofonist die zich verslikt, heel kort geluidje en verder niets. Als ik één van de hoorns afkoppel klinkt er wél een normaal geluid, ze werken dus wel. Waar kan dit aan liggen? Trekken die dingen zoveel stroom en zo ja, dan zou de zekering er toch uit moeten vliegen?

Had ik je niet ooit een schema gestuurd van jouw 745?
Daarin staat het horn-circuit gewoon afgebeeld.YEL(low) zit indirect op zekering 15 (van 25A) samen met ruitenwissers en koplampwissers.BLU/BLK (blue/black) zit aan de sleepring en dus aan de claxon-toetsen op je stuur.
Ding gebruikt dus geen massa. (!)
Is dat niet mogelijk het punt? Haal hem eens los en leg hem op de bumper, misscien werkt het dan wel?Overigens zit de claxon prima op die orginele plek, hij zit gewoon achter de voorspoiler. Ik zou de nieuwe daar ook gewoon gezet hebben, knappe steen die dat haalt. Daarbij zijn die hoorns van van ABS dus kunnen ze wel wat hebben.
Schema:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 16:58 #1220376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schema heb ik
maar bracht mij niet verder, jouw opmerking wat betreft massa wel. Ik heb de hoorns aan de carrosserie vast gezet en ze hebben dus een massa aansluiting. Als de sneeuw niet meer horizontaal voorbij komt zal ik eens kijken wat ze doen zonder massa.
 Ik denk overigens dat het aansluiten middels een relais ook geen slecht idee is, schakelen middels de originele toeterkabel en dan nog ergens ergens voeding vandaan vissen. Iemand ervaring/ideeën?

tot zover in ieder gaval weer bedankt voor het meedenken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 17:03 #1220378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel parallel

rudiger schreef : Ik heb ook zoiets soortgelijks gehad met boottoeters. Toen bleek dat ik ze in serie had aangesloten ipv paralel.

/O-O\ 
+      -
is dus fout   /O\ en /O\ is goed... beetje te volgen? Dus allebei van een plus en aarde voorzien en NIET  op 1 toeter de plus, op de andere toeter de min en onderling verbinden.  Want dan werkte het bij mij  niet...


ze zitten precies zoals origineel geschakeld en dus ook volgens het schema, ik heb er alleen nieuwe stekkertjes opgezet want de oude verpulverde toen ik er naar keek. probleem zal dus de massa kunnen zijn zoals baseman opperde óf ze trekken wat veel stroom in vergelijking met de oude claxons

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD