Startproblemen 740 estate 1987. Probleem opgelost
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2008 17:52 #1070663
door Robert Geurts
Startproblemen 740 estate 1987. Probleem opgelost is gemaakt door Robert Geurts
Hoi,
Al een hele tijd heeft mijn 745 lichte startproblemen. Kort samengevat, als ik de sleutel in het contactslot steek en omdraai gebeurt er soms helemaal niets. De symptomen zijn:
- soms (minder vaak) meteen starten
- soms (vaker) moet ik de contactsleutel terugdraaien en weer opnieuw proberen tot wel 10 keer toe
- als ie start, start ie meteen
- tijdens het rijden geen problemen
- de verlichting dimt fors tijdens een vruchteloze startpoging (dus er wordt veel stroom uit de accu getrokken?)
Ik heb pas de accu vervangen door een nieuwe, dat leek wat te helpen, maar het probleem bestaat nog steeds. Dat was dus niet de echte oorzaak. Op basis van de symptomen verdenk ik de startmotor, het startmotorrelais of het contactslot. Het feit dat de lichten fors dimmen kan betekenen dat de startmotor kaduuk is.
Wellicht zie ik andere oorzaken over het hoofd. Ik ben op zoek naar manieren om de oorzaak te vinden, zodat ik bij Carlo het probleem op kan lossen. Vragen die ik heb:
- hoe kan ik vaststellen of de startmotor wel/niet goed is?
- hoe kan ik vaststellen of het startmotorrelais wel/niet goed is?
- hoe kan ik vaststellen of het contactslot wel/niet goed is?
Lastig daarbij is natuurlijk dat het probleem zich niet altijd voordoet.
Groet,
Robert
Al een hele tijd heeft mijn 745 lichte startproblemen. Kort samengevat, als ik de sleutel in het contactslot steek en omdraai gebeurt er soms helemaal niets. De symptomen zijn:
- soms (minder vaak) meteen starten
- soms (vaker) moet ik de contactsleutel terugdraaien en weer opnieuw proberen tot wel 10 keer toe
- als ie start, start ie meteen
- tijdens het rijden geen problemen
- de verlichting dimt fors tijdens een vruchteloze startpoging (dus er wordt veel stroom uit de accu getrokken?)
Ik heb pas de accu vervangen door een nieuwe, dat leek wat te helpen, maar het probleem bestaat nog steeds. Dat was dus niet de echte oorzaak. Op basis van de symptomen verdenk ik de startmotor, het startmotorrelais of het contactslot. Het feit dat de lichten fors dimmen kan betekenen dat de startmotor kaduuk is.
Wellicht zie ik andere oorzaken over het hoofd. Ik ben op zoek naar manieren om de oorzaak te vinden, zodat ik bij Carlo het probleem op kan lossen. Vragen die ik heb:
- hoe kan ik vaststellen of de startmotor wel/niet goed is?
- hoe kan ik vaststellen of het startmotorrelais wel/niet goed is?
- hoe kan ik vaststellen of het contactslot wel/niet goed is?
Lastig daarbij is natuurlijk dat het probleem zich niet altijd voordoet.
Groet,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2008 18:46 #1216596
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat?
Is het een automaat? Dan zou het de beveiliging kunnen zijn die denkt dat de automaat in de versnelling staat waardoor je niet kunt starten. Zie bijvoorbeeld <a href="/node/1847" target="_blank">dit draadje</a>.
Succes & groet,
Jan-Willem
Succes & groet,
Jan-Willem
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2008 19:53 #1216607
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic nee, het is een handbak (4+o/d)
Dank voor je bericht, ik kende dat draadje inderdaad.
Robert
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2008 21:31 #1216632
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schoonmaken?
Contacten schoonmaken op de startmotor
En je kunt er ( tydelijk) een extra relais tussen zetten. Deze wordt aangestuurd door het contactslot (stuurstroom) en "pakt"dan de stroom rechtstreeks van de accu af.
En als laaste (het goedkoopste) start ie niet laat iemand anders met een uiteinde (lees steel) van een (bv.) schop op de startmotor "slaan" Met een hamer kan het ook hoor,alleen is dan de schade aan de startmotor misschien groter,....doet ie het dan wel ? Startmotor laten maken,....\

En je kunt er ( tydelijk) een extra relais tussen zetten. Deze wordt aangestuurd door het contactslot (stuurstroom) en "pakt"dan de stroom rechtstreeks van de accu af.
En als laaste (het goedkoopste) start ie niet laat iemand anders met een uiteinde (lees steel) van een (bv.) schop op de startmotor "slaan" Met een hamer kan het ook hoor,alleen is dan de schade aan de startmotor misschien groter,....doet ie het dan wel ? Startmotor laten maken,....\

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2008 22:20 #1216643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot
Check het contactslot eens.
de 700 serie staat er om bekend dat als er lange tijd gebruik wordt gemaakt van een zware sleutelbos het electrische contactslotje achter het sleuteldeel naar de knoppen wil gaan.
Op de één of andere manier lubberen de contacten uit en krijg je dit soort problemen.
de 700 serie staat er om bekend dat als er lange tijd gebruik wordt gemaakt van een zware sleutelbos het electrische contactslotje achter het sleuteldeel naar de knoppen wil gaan.
Op de één of andere manier lubberen de contacten uit en krijg je dit soort problemen.
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2008 21:28 #1216986
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Ik verdenk de startmotor
Gisteren maar eens een keer of 10 gestart met de motorkap en de deur open, zodat ik goed het startrelais kan horen. Natuurlijk start ie de 1e keer probleemloos. Maar na enkele pogingen...klik...en vervolgens niets. Nog meer pogingen. Of starten, of ...klik... en dan niets meer. En de lichten dimmen tijdens een vruchteloze startpoging. Conclusies:
- het startrelais doet het altijd (klik...)
- contactslot dus in orde
- startmotor doet het niet altijd
- startmotor niet in orde
Dat zou betekenen startmotor nakijken/vervangen bij Carlo. Zie ik nog wat over het hoofd? Voordat ik Carlo bel en vraag of hij een startmotor heeft liggen...
Groet,
Robert
- het startrelais doet het altijd (klik...)
- contactslot dus in orde
- startmotor doet het niet altijd
- startmotor niet in orde
Dat zou betekenen startmotor nakijken/vervangen bij Carlo. Zie ik nog wat over het hoofd? Voordat ik Carlo bel en vraag of hij een startmotor heeft liggen...
Groet,
Robert
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 21:37 #1218420
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic probleem opgelost - het was de startmotor
Bij Carlo maar gewoon de stoute schoenen aangetrokken en direct de startmotor vervangen door een ruilexemplaar. Ondanks enkele adviezen om eerst andere oorzaken te zoeken. Startmotor verwijderd en op de testbank gezet (bankschroef, starthulp en wat draadjes). Natuurlijk draait ie probleemloos. Toch maar een ruilexemplaar ingebouwd en wat denk je ..... de grote grijze start probleemloos, keer op keer op keer op keer op keer.
Dan was het dus toch de startmotor (misschien waren de koolborsteljes wel een beetje aan het verslijten?) of heeft het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten er voor gezorgd dat alle contactjes weer eens opnieuw zijn gemaakt. 100% zeker weet ik het niet, wel weet ik zeker dat er weer vlotjes wordt gestart. En dat is mooi, want mijn vrouw wilde niet meer zo graag rijden met de grote grijze, vanwege de wispelturigheid...
Groet,
Robert
Dan was het dus toch de startmotor (misschien waren de koolborsteljes wel een beetje aan het verslijten?) of heeft het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten er voor gezorgd dat alle contactjes weer eens opnieuw zijn gemaakt. 100% zeker weet ik het niet, wel weet ik zeker dat er weer vlotjes wordt gestart. En dat is mooi, want mijn vrouw wilde niet meer zo graag rijden met de grote grijze, vanwege de wispelturigheid...
Groet,
Robert
Moderators: Jerry Stam