ontwasemen

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 20:40 #1069806 door Ton Herman Melis
ontwasemen is gemaakt door Ton Herman Melis
Hallo,
Ik vroeg me gisteren iets af. Ik had een beslagen voorruit omdat het nogal flink regende. De voorruitontwaseming aan, die dankzij de airco enorm snel werkt. Maar eenmaal op de snelweg weer uitgezet en toch weer beslagen ramen (natte jas enzo). Dus toch de ontwaseming maar aan.
Nu is mijn vraag: kost die stand nog extra energie door de werking van de airco als ik de ventilator op stand 0 heb staan? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 21:01 #1211988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uit
als je de ventilator-knop op 0 zet, gaat alles uit, ook de airco
als je de middelste knop op de voorruit zet, en de ventilatorknop op 0 ook
als je de middelste knop op de voorruit zet, en de ventilator op auto of een andere stand dan 0, gaat de airco automatisch werken
Tot zover, mijn ervaringen met het aircosysteem, type 2
Nu zou ik graag een vraag willen toevoegen aan dit draadje als het mag: is het ook mogelijk om op een of andere manier  de vooruit te ontwasemen (dus de middelste knop op voorruit-stand) zónder dat de airco zich ermee bemoeit??? Mijn ervaring is dat als de airco namelijk eenmaal aangeweest is, de boel daarná sneller beslaat...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 21:11 #1211989 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECC
Gaat het hier over ECC ? De airco met de drie draaiknoppen, waarbij de meest rechter een temperatuurverdeling heeft en er 2 vierkantie knopjes (recirculatie en airco) tussen de draadknoppen zitten ? Zo uit mijn hoofd gaat de airco altijd aan als je de middelste knop op ontwasemen zet. Het zou kunnen dat de stand van de ventilator (0 of hoger) daarbij geen invloed heeft. Moet weil in het boekje staan, heb dat zelf nu zo niet bij de hand.
@ Martijn: Wat je zou kunnen proberen is eerst op ontwasemen zetten (verlichting achter het airco knopje gaat branden) en dan de airco uitzetten met het vierkante knopje ?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 22:01 #1211992 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic ECC
Type 2 weet ik niet, maar geloof het wel (1996). En wat Martijn zegt lijkt me ook het meest waarschijnlijk, ik meen namelijk geen koude lucht te voelen als hij op 0 staat (wel lucht als ik op de snelweg zit)

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 22:17 #1211996 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ik heb het antwoord al!
Dankzij onze eigen vraagbaak, daar staat:
Bij gekozen ventilatorsnelheid 0 wordt de AC–compressor losgekoppeld om ijsvorming op de evaporator (verdamper) te voorkomen).
Maar er gebeurt nog meer:
Als de stand defroster wordt gekozen, slaat altijd de AC aan (als de buitentemperatuur tenminste +5°C is) en wordt de recirculatie uitgeschakeld. en
Recirculatie kan in alle standen worden gekozen, behalve in de defroster–stand. Bij recirculatie wordt 90% van de lucht uit de coupé en 10% van buiten genomen.
Dat lijkt me niet zo heel gezond voor langere tijd.

Handig zo'n forum... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 23:12 #1211999 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helaas

henk 940LPT schreef : @ Martijn: Wat je zou kunnen proberen is eerst op ontwasemen zetten (verlichting achter het airco knopje gaat branden) en dan de airco uitzetten met het vierkante knopje ?

als gemeld, de airco slaat dan toch aan, of je wil of niet
ik wil dat niet: iemand een omzeilingstruc zonder dat de motor- of zekeringenkap open moet? 

oja, dat van die 5 graden vergat ik te melden: als het koud is buiten, doet de airco het niet idd 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2008 11:35 #1212003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Condens komt dan los
Ha Martijn,
Over die vraag van jou over het snel weer beslaan na airco uit.
De condensor zit in de luchtstroom voor de verwarmingsradiator.
De temperatuurregeling gebeurt dus door die laatste.
Zet je de airco uit dan moet dat vocht toch ergens naartoe.
Da's dus de cabine in.
Mocht je zonder airco willen proberen dan moet je hem of vanaf het begin uit laten of als je hem uitzet de luchtroosters recht-in-het-gezicht-stand zetten en even naar buiten gemikt met het raam open op stand "oorlog' (hoe meer lucht des te minder de relatieve vochtvochtigheid) tot de condensor droog is en dat kun je ruiken. Zodra die potgrondlucht verdwenen is kunnen de ramen weer dicht en de luchtstroom terug naar de voorruit. 
De recirculatiestand kan ook nog iets doen. Je moet alleen bepalen waar de hoogste luchtvochtigheid zit, binnen of buiten.

Over natte jassen
Natte jassen kun je voor je instapt even met de natte kant tegen elkaar gevouwen achterin de auto leggen. Dat scheelt ook een jas. (ervaring opgedaan in mijn "DAF" jaren)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC