draadbreuk hoe het beste op te lossen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 17:27 #1069165 door V700 register
draadbreuk hoe het beste op te lossen? is gemaakt door V700 register
ik heb zo t vermoeden en draadbreuk te hebben die het niet branden van achterlicht 1 en 3 veroorzaakt
kan ik een stukje uit de draad halen en met een kroonsteenje de 2 eindjes weer aan elkaar maken? of zeg ik dan iets doms?
niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 17:34 #1208544 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kun je doen.
kun je doen. risico wat je dan hebt is dat er vuil bij komt.

wat netter is er een stuktje tusensolderen, waarbij je voor solderen een stukje krimpkous over de kabel schuift. solderen, krimpkous over de verbinding schuiven en krimpen. dan kan er geen vocht of troep bij komen en is het netjes geisoleerd.

als je een multimeter hebt, kun je die gebruiken om te bepalen waar de breuk zit. met de pennen door de isolatie prikken en meten of je weerstand hebt (of de meter laten piepen). geen weerstand of piept de multimeter, dan geen draadbreuk tussen de pennen. officieel moet je de gaatjes die je geprikt hebt, weer te isoleren met van de zwarte butyltape. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 17:46 #1208547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic solderen + krimpkous
het ligt een beetje aan hoe de breuk is. Ik had bij mijn knipperlicht ene breukje vlak achter het connectortje.
 het was even pielen maar daar heb ik een nieuw connectortje aan gemakat.
 Bij mijn ABS was het solderen en een krimpkousje.
dat is de beste oplossing lijkt me
een kroonsteentje is 3x niks, gaat op den duur los, en is de amateuroplossing

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 18:16 #1208553 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kroonsteen
Een kroonsteen, uiteindjes  van de draad met een adereind hulsje is de beste verbinding.
<u>Ziet er niet uit</u>, maar is in mijn ervaring de beste verbinding.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 19:02 #1208558 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Kroonsteentje?!
Een kroonsteen, uiteindjes van de draad met een adereind hulsje is de beste verbinding.
<u>Ziet er niet uit</u>, maar is in mijn ervaring de beste verbinding.
Helemaal mee eens! Vrijwel alle binnenhuisverlichting zit verbonden met kroonsteentjes, niks mis mee, nou ja, niet in het zicht laten hangen hè Jeroen?
Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 19:12 #1208561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Binnen = nie buiten

Ton schreef : Helemaal mee eens! Vrijwel alle binnenhuisverlichting zit verbonden met kroonsteentjes, niks mis mee, nou ja, niet in het zicht laten hangen hè Jeroen?

Mag ik wel opmerken dat ik de situatie in een huis (redelijk vochtvrij en stabiel) wel wat anders vind dan de situatie in een auto (vochtig, evt. door condens, altijd trillend) ? Ik sluit me aan bij de opmerking van André, als je het goed op wilt lossen, kies dan voor solderen icm krimpkous. Wil je toch een kroonsteentje, gebruik dan adereindhulzen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 22:23 #1208584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor die... antwoorden
wat een reactie's!
aangezien ik geen soldeerbout heb en t een beetje overdreven vind om voor dit geval speciaal zo'n apparaat aan te schaffen, denk ik dat het een kroonsteentje i.c.m. een adereind hulsje gaat worden.

thanks!
niels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 23:42 #1208591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd.

Niels van Roij schreef : aangezien ik geen soldeerbout heb en t een beetje overdreven vind om voor dit geval speciaal zo'n apparaat aan te schaffen, denk ik dat het een kroonsteentje i.c.m. een adereind hulsje gaat worden.

Dus je hebt geen soldeerbout, maar wel een adereindhuls-krimptang en de juiste maat adereindhulsjes?Vreemd, een soldeerboutje kost nog geen 5 euro meer, voor 2 euro meer zit lood/tin erbij.Dat kost een doosje adereindhulsjes bijna (met een beetje overdrijven, maar detang moet ook nog)
Ik zou het wel weten, bout komt altijd nog wel een keer van pas.
Just a thought, no offense.......... 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 00:04 #1208593 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gelijk-spanning
Gelijk-spanning is nog anders als wissel-spanning (in huis).
Iets waar continu + gelijk-spanning op staat heeft de neiging om groen/bloemkool-achtig uit te slaan..........Kijk naar een accupool!
Als je soldeerd in een gelijk-spannings boord-net van BV een voertuig, zal je problemen krijgen op de plaatsen waar permanent + (plus) op staat.
Een samen geslagen Litze draad vertinnnen geeft na verloop van tijd problemen op de scheiding wel/niet vertind.
Een vertinde draad onder een schroef, loopt altijd los........
Een ander alternatief kan zijn; Duraseal van reachem, knijpverbinding met krimpkous eromheen, voorzien van een gel, die gegarandeerd waterdicht is, echter wel een speciale tang nodig, van 300 Euro............die ik in het Gulden tijdperk nog voor
 F 200,00 aangeschaft heb.
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 07:41 #1208597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat kiezen

Baseman schreef : Dus je hebt geen soldeerbout, maar wel een adereindhuls-krimptang en de juiste maat adereindhulsjes?

Van Ebay in Duitsland zo'n luxe knipex adereindhulstang aangeschaft. Werkt als een diagframa, in mijn geval wordt het gat waar je de huls doorheen steekt van 6 kanten tegelijk kleiner gemaakt, tot en met 6mm2. Reken dan wel op 120 euri. Je hebt ook simpelere uitvoeringen, met voor elke diameter een bekje. Zit je toch al gauw op een 20 euro ? Ik schat inderdaad soldeerbout laagdrempeliger in. 

Struis schreef : Iets waar continu + gelijk-spanning op staat heeft de neiging om groen/bloemkool-achtig uit te slaan..........Kijk naar een accupool! Als je soldeerd in een gelijk-spannings boord-net van BV een voertuig, zal je problemen krijgen op de plaatsen waar permanent + (plus) op staat.

Dat voorkom je met krimpkous niet ? Volgens mij komt het door zoute omgeving waardoor de boel groen uitslaat. Geen zout/vocht erbij, probleem opgelost (of veel kleiner ?)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC