Stoelverwarming doormeten
- V700 register
- Nieuw lid
-
voor mijn in-hoogte-verstelbare-passagiers-stoel-frame-project heb ik een stoel uit een engelse 940 gekocht. bleek niet te passen, advertentie gezet met de belofte deze te voozien van fotos (vanavond gedaan) en testresultaten van de stoelverwarming.
vandaag ook maar eens gekeken hoe ik de verwarming kan testen (best wel idioot eigenlijk, met deze temperaturen). mijn idee was stevige 12V voeding aansluiten en kijken of ze warm worden. om te kijken of mijn voedingen stevig genoeg zijn, heb ik geprobeerd de weerstand te meten. mijn vermoeden was dat de weerstand laag moet liggen. om de billetjes lekker te verwarmen zal je vast een paar tiental watts nodig hebben, wat zich bij 12V vertaalt in een weerstand onder de 1 ohm. nu heb ik de boel even gemeten, maar in alle weerstandsbereiken OL (overload). ik heb direct op de stekkers gemeten die uit de zitting en rugleuning komen.
mijn vraag is nu: is het gewoon een simpel matje van weerstandsdraad wat je op ohmse weerstand door kunt meten ? want in dat geval zijn bij mij beide kapot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
henk 940LPT schreef : mijn vraag is nu: is het gewoon een simpel matje van weerstandsdraad wat je op ohmse weerstand door kunt meten ? want in dat geval zijn bij mij beide kapot.
Ja en nee, wat je stelt klopt, maar dan maal 2, welke in serie staan. Onder de zitting vind je de connectoren. Als ze stuk zijn heb je een onderbroken verbinding (weerstand oneindig) en is die mat dus stuk. Haal wel de stekkers even los. Wat ook kan namelijk is dat de sensor in de zitting stuk is. (idem, weerstand in serie)
Meestal, of in elk geval, dat heb ik het vaakst gezien, is de mat in de zitting degene die sneuvelt.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik meen me te herinneren, dat die dingen het boven de 15 graden Celsius sowieso niet doen.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
voor de zitting waren er 2 sets draden, eentje verdween onder de bekleding (tussen bovenzijde schuimrubber en bekleding) en eentje verdween in een gat onderin het schuimrubber. ik heb de stekkers onder dit zitting losgemaakt en ook weer geprobeerd direct op de draden voor het element te meten (waarbij ik aannam dat de set die tussen schuimrubber en bekleding het element was).
de opmerking van Mathy is natuurlijk een goede, maar weet je ook waar die intelligentie zit ? speelt het bij mijn meting nog mee of meet ik meer "stroomafwaarts" en hoef ik daar nog geen rekening mee te houden
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dat zou precies andersom moeten zijn. Als ik me niet vergis, werkt de stoelverwarming namelijk niet boven een temperatuur van 15 graden Celsius.K.A. schreef : Mijn stoelverwarming doet het 's zomers wél en 's winters niét
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Henk, staat de werking van de stoelverwarming dan niet beschreven in je handleiding?henk 940LPT schreef : Volgens mij doet mijn stoelverwarming het altijd, de temperatuurgrens en het wel/niet doen is volgens mij niet voor alle stoelverwarmingen van toepassing.
Groeten.Hedwig