raadsel rond lambdalampje duurt voort
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2008 20:38 #1065890
door V700 register
raadsel rond lambdalampje duurt voort is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Een aantal dagen geleden stelde ik op dit forum al een vraag over het beruchte lambdalampje en het feit dat mijn garage daar niets aan kon doen omdat ze de computer niet konden uitlezen en na uitlaatgas meting en controle van de luchtmassameter en sonde geen mankement konden vinden. Via dit forum las ik de tip om zekering 1 even te verwijderen. En inderdaad, het lampje bleef een dikke 580 km uit. Toen het weer begon te branden ben ik langs de kant gegaan en heb de zekering weer even verwijderd. Het lampje is nu weer zo'n kleine 200 km uit. Wat zou je hieruit kunnen concluderen? Dames/heren, zie het als een uitdaging om met het verlossende antwoordt te komen.
vriendelijke groet.

Een aantal dagen geleden stelde ik op dit forum al een vraag over het beruchte lambdalampje en het feit dat mijn garage daar niets aan kon doen omdat ze de computer niet konden uitlezen en na uitlaatgas meting en controle van de luchtmassameter en sonde geen mankement konden vinden. Via dit forum las ik de tip om zekering 1 even te verwijderen. En inderdaad, het lampje bleef een dikke 580 km uit. Toen het weer begon te branden ben ik langs de kant gegaan en heb de zekering weer even verwijderd. Het lampje is nu weer zo'n kleine 200 km uit. Wat zou je hieruit kunnen concluderen? Dames/heren, zie het als een uitdaging om met het verlossende antwoordt te komen.
vriendelijke groet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2008 20:40 #1204999
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekeringen
helaas zit ik niet zo in de zekeringen dat ik zonder meer kan zeggen wat er aan zekering 1 hangt. kun je dat toelichten ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2008 20:57 #1205006
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niks
hier kun je niks aan concluderen, helaas. Lambda lampje aan betekent als eerste foutcodes uitlezen, dan weet je iets meer over de reden die de ECU ziet om je lampje aan te zetten. Zoek op foutcodes of klik op de onderstreepte llink om de procedure te vinden
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2008 21:20 #1205009
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic constatering foutcodes
Ter verduidelijking:
ECU laat het lampje branden zodra foutcode geconstateerd wordt.
Zekering 1 onderbreekt de plus naar de ECU en reset de geconstateerde foutcodes.
Er zijn foutcodes die blijven hangen, er zijn foutcodes die na verbetering van meetresultaten vanzelf weer uitgaan.
Zodra een foutcode geconstateerd wordt is het van belang deze uit te lezen om wat meer te weten.
PS voor APK geldt: bij contact aan moet lambda lampje branden, bij lopende motor moet het lampje uit zijn.
ECU laat het lampje branden zodra foutcode geconstateerd wordt.
Zekering 1 onderbreekt de plus naar de ECU en reset de geconstateerde foutcodes.
Er zijn foutcodes die blijven hangen, er zijn foutcodes die na verbetering van meetresultaten vanzelf weer uitgaan.
Zodra een foutcode geconstateerd wordt is het van belang deze uit te lezen om wat meer te weten.
PS voor APK geldt: bij contact aan moet lambda lampje branden, bij lopende motor moet het lampje uit zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2008 23:58 #1205036
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic adrian
voor de apk word
adrian
voor de apk word daar niet naar gekeken..

voor de apk word daar niet naar gekeken..

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2008 11:36 #1205265
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda sonde
Dit probleem komt mij bekend voor, heb dit ook met mijn volvo regelmatig gehad, eerste keer bij de dealer laten resetten 40 euro (grrrr) daarna op adc=vies van een vakgarage gewoon even de accuklem los of zekering in/uit probleem opgelost
Dit terzijde, want was was nu bij mijn volvo 940 stationcar 1997 de oorzaak.
Het fenomeen deed zich voor wanneer de motor te ver terug viel in toeren door bv te laat schakelen of vergeten terug te schkelen bij het verlaten van bv rotonde of kruispunten de motor daardoor net onvoldoende vermogen had om vlotjes door te rijden.
De lamda sonde krijgt dan volgens de garage door dat de verbranding en niet geheel conform verloopt en gaat dus in storing.
De auto heeft echter nooit problemen gegeven niet op rijtechnisch en APK gebied 355000 km.
Staat nu bij een sloper in Hoogkerk volgens mij, daar ik er een ongeval mee heb gehad en zal gelet de schade carroserie en airbags zeker weer op de weg komen (LPG) want kenteken staat op wacht op keuren, Belangstellenden houdt deze auto in de gaten want hij is technisch perfect en perfect onderhouden, allen de schade moet goed gerepareerd, zie voor info RDW kenteken gegevens RF VR 55 apk tot februari 2009. Heb er zelf helaas niets meer aan daar de verzekering deze auto niet meer wilde repareren. TE oud !!!
roel
Dit terzijde, want was was nu bij mijn volvo 940 stationcar 1997 de oorzaak.
Het fenomeen deed zich voor wanneer de motor te ver terug viel in toeren door bv te laat schakelen of vergeten terug te schkelen bij het verlaten van bv rotonde of kruispunten de motor daardoor net onvoldoende vermogen had om vlotjes door te rijden.
De lamda sonde krijgt dan volgens de garage door dat de verbranding en niet geheel conform verloopt en gaat dus in storing.
De auto heeft echter nooit problemen gegeven niet op rijtechnisch en APK gebied 355000 km.
Staat nu bij een sloper in Hoogkerk volgens mij, daar ik er een ongeval mee heb gehad en zal gelet de schade carroserie en airbags zeker weer op de weg komen (LPG) want kenteken staat op wacht op keuren, Belangstellenden houdt deze auto in de gaten want hij is technisch perfect en perfect onderhouden, allen de schade moet goed gerepareerd, zie voor info RDW kenteken gegevens RF VR 55 apk tot februari 2009. Heb er zelf helaas niets meer aan daar de verzekering deze auto niet meer wilde repareren. TE oud !!!
roel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2008 11:21 #1205351
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee threads over dit
Twee threads over dit onderwerp en nergens staat type/bouwjaar auto. Na enig graven met de "volg" functie ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk om een '97er 940 gaat?
Misschien weten de kenners nu of het een OBDII is of een zelf uit te lezen "pigtail" ?
Regelmatig resetten zoals Roel deed lijkt me geen oplossing, zoiets moet gewoon definitief te verhelpen zijn.
Misschien weten de kenners nu of het een OBDII is of een zelf uit te lezen "pigtail" ?
Regelmatig resetten zoals Roel deed lijkt me geen oplossing, zoiets moet gewoon definitief te verhelpen zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2008 12:24 #1205359
door V700 register
Pigtails zijn verdwenen na EG94/12 richtlijn, omstreeks eind 1994 - begin 1995.
Beantwoord door V700 register in topic OBD1
De 940 uit 1997 zou een OBD plug moeten hebben onderin het opbergvakje in de middenconsole.Dit is GEEN OBD2, maar de voorloper EOBD/OBD1web schreef : Misschien weten de kenners nu of het een OBDII is of een zelf uit te lezen "pigtail" ?
Pigtails zijn verdwenen na EG94/12 richtlijn, omstreeks eind 1994 - begin 1995.
Moderators: Jerry Stam