airco electra

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 13:02 #1065733 door V700 register
airco electra is gemaakt door V700 register
Tja, met een vorige week aangeschafte 940 valt er heel wat uit te dokteren. Zo ook betreft de airco. Afgelopen zaterdag werd door een airco vulstation geconstateerd dat de aircopomp was overleden. Dus ik heel voortvarend een 'nieuwe' airopomp (125 euro) in de wagen gemonteerd en vol goede moed naar (een ander) vulstation. Je raad het al...pomp slaat niet aan. Blijkt er geen stroom bij de pomp te komen. Stom stom, had ik zelf ook kunnen checken. Maar goed...wanneer ik 12v op de stekker zet direct afkomstig van de pomp, dan slaat hij gelukkig wel aan. Ook wanneer ik 12v zet op de stekker links boven in de motorkap, vlak bij het punt waar de airco gevuld wordt (geen idee hoe dat gedeelte heet) slaat de pomp eveneens aan.
Conclusie???? Ik heb wel e.e.a. gelezen over een relais ergens,  maar heb geen idee waar die zich bevindt.
Overigens heb ik dus een vrijwel zeker werkende aircopomp in de aanbieding !
Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 14:45 #1203846 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic zelfde probleem...
Hoi Eric,

ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad, aircopomp werkt als ik er 12V op zette, de fan idem, relais ok, dan kom je al snel bij de trinaryschakelaar oftewel de drukschakelaar. Die zit boven op de condensor, waar ook een kijkglaasje zit. Als het goed is komen er 4 draden uit. Deze zou heel goed de spelbreker kunnen zijn!
Hoe je deze kan checken weet ik niet maar misschien dat Bas hier een lichtje op kan schijnen? Ik heb in ieder geval een nieuwe erop gezet, en bij mij werkt het allemaal weer.
Succes ermee en oh ja, via de zoekfunctie kan je veel nuttige info over dit onderwerp vinden.

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 15:11 #1203848 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi, ik heb inderdaad over
Hoi, ik heb inderdaad over jouw aircoproblemen gelezen. Ik vraag me af of het hier over een andere airco gaat. Ik kan namelijk nergens een kijkglaasje ontdekken. Deze zit toch niet op de aircoverdamper ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 15:30 #1203850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ook geen kijkglaasje en
Heb ook geen kijkglaasje en volgens mij gaan er maar 2 draadjes heen.

Bas

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 15:44 #1203851 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic airco spraakverwarring
Met condensor bedoel je waarschijnlijk het filter-droger vat. Bij een orginele volvo airco zit hier geen kijkglas, bij een deltamil wel. Daar zit een eenvoudige drukschakelaar, deze schakelt bij te lage druk de compressor uit. De condensor zit bij de radiateur( het hoge druk gedeelte) en daar zit die trinarydrukschakelaar deze stuurt de fan 2 standen en bij extreme overduk schakelt hij de compressor uit.
groet Martin

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 16:00 #1203854 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic geen relais
De plus wordt afgegeven door de ecc of de aircoknop. Ben je zeker dat de knop aanstaat? Ingedrukt en rode lampje brandt is nl airco uit. Vanaf de ecc of de controlmodule gaat een groen/rode draad eerst langs de lowpressure sensor op de accumulator/droger, daar waar je zelf een plus hebt gegeven, vervolgens langs de highpressuresensor rechtsonder op de condensor, rechter sensor van de drie/paars, zit voor de radiateur. Beide sensoren moeten de stroom doorverbinden om de compressor te laten werken(druk mag niet te laag zijn en niet te hoog).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 16:10 #1203856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha, dit maakt in
Aha, dit maakt in iedergeval duidelijk waar ik moet gaan kijken. Nooit eerder airco gehad. Ik ga vanavond speuren. Dank

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 21:46 #1203891 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Geen Deltamil
Hoi Erik,

Ik ben er inderdaad onterecht vanuit gegaan dat je een Deltamil airco had.
Daar had ik je inmiddels wel het een en ander over kunnen vertellen, over de ECC van Volvo heb je gelukkig meer aan andere mensen met kennis van zaken hier!

Succes en Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 12:30 #1203972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic airco defect
Je omschrijving komt exact overeen met hetgeen ik ooit met mijn 940 heb beleefd, heb toen een noodoplossing bedacht met een directe stroomdraad naar de pomp en een schakelaar in de auto geplaats met een thermostaat op de leiding naar de kachel unit en je wordt er vervelend van als je airco niet werkt
dit werkte naar behoren, maar kon mij niet bekoren daar het niet origineel is.
Ben er toen achter gekomen dat wanneer ik een ( in mijn geval) tik op het dashbourd gaf de airco pomp aansloeg en dat gaf voor mij de doorslag eens op onderzoek uit te gaan.
Heb de complete complete unit uitgebouwd ( niet uit de auto gehaald ivm luchtslangetjes voor de bediening), maar wel moest de radio en de rest uigebouwd worden. Best nog wel een klus.
Heb toen het huis met de airco electronica geopend en daar was niets aan te zien totdat ik met een loupe alle verbindingen ben gaan controleren en zag dat er een verbinding op de printplaat  van een vierkant zwart kastje los zat ( echt zeer moeilijk waar te nemen) deze vastgesoldeerd en het de zaakjeweer ingebouwd en nooit meer problemen gehad met de airco. Kosten 0,0 tijd 5 tot zeven uur.
Heb een foto reportage gemaakt hoe het eruit ziet deze wil ik je wel per persoonlijke e mail toezenden en voor vragen wil ik je ook wel tel te woord staan.
Heb dit item ook al eens op de site gezet dus daar kun je oook nog even zoeken.
Heb helaas mijn 940 op LPG  stuk gereden maar mis hem nog elke dag
rijdt nu V70 D5 maar de 940 blijft een voorteffelijke auto om in te sturen eerlijk en betrouwbaar
Roel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 12:40 #1203974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Graag.

roel940 schreef : Heb een foto reportage gemaakt hoe het eruit ziet deze wil ik je wel per persoonlijke e mail toezenden......

Die foto-reportage zou ik ook graag eens bekijken. Wellicht is het handig voor op deze site, want vooralsnog kan ik het op jouw niet terugvinden.Lijkt me wel zinvol.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC