Radio: verschil 4 en 6 luidsprekeruitgangen?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 00:57 #1065729 door Mathy van Nisselroy
Radio: verschil 4 en 6 luidsprekeruitgangen? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Op de radio's en de versterkers die Volvo in onze bakstenen geleverd heeft, zitten vaak aparte uitgangen voor de dashboardluidsprekers. Op modernere radio zitten die niet.
Weet iemand wat er precies op die twee extra dashboardluidsprekeruitgangen gezet wordt? Is dit hetzelfde signaal dat ook naar de speakers in de voordeuren gestuurd wordt? Of een bewerking van dit signaal?
Groetjes
Mathy
PS het gaat mij niet om hoe je de dashboardluidsprekers op een radio aan kunt sluiten met maar vier uitgangen. Dus a.u.b. geen opmerkingen in de trant van: "Die kun je gewoon op die andere uitgangen aansluiten".

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 01:30 #1203808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik dehenk..
Ik denk een bewerking. Als je een goede composet koopt zit er ook een scheidingsfilter bij, waardoor je alleen maar hoge tonen uit de tweeter krijgt. Ik neem aan dat volvo in het dash (en de B en D stijlen) in principe tweeters plaatst, en geen mid-of low speakers? In dat geval lijkt het logisch dat de uitgangen in de radio zo bewerkt zijn dat er ook alleen hoog uit komt.
Echter, dit blijft speculeren. Goede vraag dus Mathy.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 08:03 #1203810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic proberen ?
je kunt proberen er een laag signaal op te zetten, kijken of dat eruit komt. zo niet, dan filter bij de speaker, zo wel, filter in de radio.

ergens lijkt het me een beetje vreemd, filters in de radio. als iemand een after market radio wil monteren zou die dus apart filters moeten monteren.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 09:39 #1203818 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KLopt.

Michael Oud schreef : In dat geval lijkt het logisch dat de uitgangen in de radio zo bewerkt zijn dat er ook alleen hoog uit komt.

Ik heb de dashboardspeakers van een 850 in mijn dashboard gezet, daar komen alleen hoge tonen uit.
De SC-700 heeft volgens het schema ook een aparte uitgang, ik verwacht dus dat dat niet voor Jan D. is. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 09:54 #1203819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klein beetje off topic, maar..
Wel een klein beetje off topic (sorry Mathy), maar ik ben, in tegenstelling tot Mathy, nu juist wél geïnteresseerd in "hoe een radio met vier uitgaande speaker stekkers aan te sluiten op de dashboard tweeters..". Welke (kleur) verbindingen horen er achter de radio nu "leeg" te zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 11:24 #1203828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hans, als je een composet
Hans, als je een composet wil installeren (dus speakers die mid en laag weergeven voor in de deuren, en tweeters voor in je dashboard) dan sluit je beide aan op front. Dus je mid/laag en tweeter rechts op rechts front, en links sluit je je mid/laag speaker en tweeter op je uitgang voor links aan. Zoals ik al schreef is bij een goede composet een scheidingsfilter meegeleverd. Die plaats je simpelweg tussen het draad naar je tweeter.
Dat is ook meteen het antwoord op Henk, die het vreemd vond als je zelf met filters aan de gang zou moeten. Dat is dus niet vreemd, omdat ze er bij horen te zitten. Zoals Bas al zei, als het signaal niet bewerkt is, waarom zouden er dan aparte uitgangen zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 17:48 #1203861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic breder geluid?
Als je hoge tonen inderdaad uit je dashbord komen en je lage- en middentonen uit je deuren, dan heb je een heel mooi geluidje in je auto.
2 Jaar terug heb ik bij Hooftman in een auto van Ronald D. (S90 Executive level III verlengd met aparte achterbank, koelkast, radiobediening, ECCbediening en nog meer, dacht ik) gezeten met aan alle kanten luidsprekers en ik kan je verzekeren dat je dan niet meer aan autorijden toekomt tijdens het luisteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 11:49 #1203966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aux in of subwoofer.
Bij de wat moderne autoradio zit er vaak in het equalizer menu een aansturing voor een subwoofer met de daar voor bestemde uitgang, wat meestal tulp uitgangen zijn, Mathy ik neem aan dat je dus de zes tulp uitgangen bedoelt achter op de radio, daar van zijn er dus twee voor de subwoofer.
Zo werkt het in ieder geval bij mijn Sony, ik heb dan de tulpstekkers naar een JBL versterker lopen en van af de versterker naar de subwoofer, bij mijn sony zitten er zelfs acht tulp stekkers op, die andere twee zijn voor de aux in line, hier heb ik mijn cd wisselaar op aangesloten.
Inmiddels heb ik negen spaekers in mijn auto zitten, twee in het dahboard, deuren voor en achter, de hoedenplank en een subwoofer in de kofferbak, dat geeft een erg lekker geluid al zeg ik het zelf.
Gr Bart.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 12:29 #1203971 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nee
Hallo Bart

snoek38 schreef : ...Mathy ik neem aan dat je dus de zes tulp uitgangen bedoelt achter op de radio, daar van zijn er dus twee voor de subwoofer.

Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel de vier uitgangen op de ISO-stekker. En de zes uitgangen van oudere Volvo Radio's. Dus niet de zes tulpstekkers (want die zaten er destijds nog niet op) maar de zes uiitgangen op de Volvo stekkers.
Groetjes
Mathy

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 13:21 #1203979 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic dashboard tweeters
Wellicht off-topic maar ik meen dat de auto-audiofielen niet zo gecharmeerd zijn van de dashboard tweeters. Deze vaak afkoppelen en de nieuwe tweeters iets dichter bij de mid-tone speakers plaatsen om fase verschil te voorkomen.
Groet Martin

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC