constant stroom op stekkerdoos

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 09:32 #1065606 door V700 register
constant stroom op stekkerdoos is gemaakt door V700 register
vraag
kun je voor de constand stroom draad naar de caravan
de draad van de binnen verlichting gebruiken
of moet je een nieuwe draad trekken vanaf de accu
het is een 940 automaat 1990
gr jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 09:51 #1203284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Links
Ik meen dat er links achterin toch al voorbedraad is voor trekhaak.
Ook een constante stroomdraad is.
Zoniet dan zou ik hem vanaf de accu (met zweefzekering ertussen) halen.
Is nml meestal voor je ijskast in caravan en de constante stroomdraad is een wat dikkere stroomdraad.
Binnenverlichting zou ik niet doen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 10:05 #1203285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jeager gemonteerd
Vorig jaar heb ik de standaard 7-polige stekker vervangen door een 13-polige Jeager. Samen met nog wat dingen aan mijn auto staat dat <a href="/node/12142">hier</a> beschreven.
Mijn advies is om een 13-polige Jeager te monteren onder je auto want dan werkt alles zoals het hoort bij een caravan. Neem voor die constante plus (en geschakelde plus) wel dik draad van 2,5 4kante mm, net als de beide massa-draden die je dan moet maken op een Jeager.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 11:01 #1203291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik meende dat volvo 900 net
Ik meende dat volvo 900 net als mijn 850 al een draad heeft lopen naar achteren en dat deze zelfs al in het stekkerblokje zit voor je stopcontact.
Dit is dezelfde draad waar je je koelbox aansluting op aansluit, zie ander topic van iemand. Deze is geloof ik niet constant, maar dan loopt je accu van je auto ook niet leeg als je een tijdje stilstaat...
overigens zou ik wel 13 pool monteren, beter contact en je hebt nog een aansluiting voor mistlamp en achteruitrijlicht erbij.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 13:55 #1203318 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Hallo,Die draad voor de
Hallo,
Die draad voor de binnenverlichting lijkt mij wat dun... En de zekering vliegt je er gelijk uit waneer je er een koelkast en een paar lampjes achter hangt.
Er zit een draad in de kabelboom als het goed is. Een rode, en let op, dikke, minimaal 2,5 mm². Let er ook op dat deze op de juiste wijze is gezekerd. Bij twijfel zekeringen een voor een lostrekken totdat de spanning op die draad wegvalt. Dan weer te waar de zekering zit en kunt de juiste waarde controleren.
Anders een draad 2.5 mm² (rood!) vanaf de accu doortrekken naar achteren. Direct ná de accu zwevende zekering plaatsen van 16 A. Niet zwaarder, anders raken je brandblussers zó leeg.
 Onder andere bij de ANWB is een apparaatje te verkrijgen dat direct aan de accu wordt gemonteerd, het voorkomt dat de accu zo uitgeput raakt dat je niet meer kunt starten, het schakelt dan uit. Met een afstandsbediening is het ook als diefstalbeveiliging te gebruiken. Het schakelt de accu dan automagisch uit wanneer er meer electriciteit wordt afgenomen dan er nodig is voor klokje en binnenverlichtingpllus nog wat kleine prut.  Sleutel in contact, draaien, de kerstboom gaat branden, doordraaien/starten en klak, alles is uit.
 Natuurlijk nooit een alarminstallatie achter deze schakelaar plaatsen, gaat het alarm af dan schakelt het kastje alles uit, ook dat alarm. Overigens, een alarm behoor je eigenlijk uit een aparte accu van stroom te voorzien, met een diodekoppeling dirtect op de accu, zodat het ding wel wordt opgeladen maar geen stroom terug kan geven aan het boordnet...!
Sukkes,
Jur

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 16:41 #1203339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais om uitputting accu te voorkomen
In plaats van zo'n ANWB gadget kun je tussen die dikke constante stroom draad en de accu ook een relais monteren. De schakelstroom van het relais haal je dan vanaf bijvoorbeeld de koplamp of (nog beter) de spanningsregelaar van de dynamo. Als je dan de motor uitzet dan wordt die dikke draad ook direct stroomloos gemaakt en kan de koelkast je accu niet leegtrekken. Werkt perfect. Gebruik dan inderdaad die 13polige stekker want dan kan je een andere dunne stroomdraad wel constant spanning laten houden zodat je van je caravan wel het waterpompje en een interieurlampje kunt gebruiken als je op de parkeerplaats staat. Meer info over caravans aansluiten vind je ook www.biod.net . ( biod.info/fora/ ). Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 19:19 #1203356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als goed is heeft een
Als goed is heeft een doorsnee caravan een accu, dan draait daar het waterpompje en koelekast op als de motor uit staat. De + dient dan om de accu te laden. Overigens word die vaak 20A afgezekerd. Het zomaar rechtstreeks op de accu aftakken is een standaar middel welk menig idool bewandeld.
Echter dient men dit dan niet klakkelloos met een oogje achter het moertje plaatsen. Draai de de pool vast met de moer, plaats dan het oogje erop en draai deze vast met een extra moer.
Het oogje tussen de moer en accupool plaatsen resulteert vaak in gare ogen. Zelf tak ik liever bij de startmotor af.
Verder gebruik ik liever 4mm2 draad om achter in 2x 2,5 te splitsen, de 13 pool heeft 2 plussen nl. 1 om de accu te laden, 1 om de koelekast te voeden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2008 19:36 #1203357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het schema even opgezocht.
Het schema even opgezocht. Ik raad je aan om een Jeager te nemen. dit word meer en meer de standaard. multicon is een halfgebraden oplossing en de contactpunten zijn zwak.
1 L richtingaanwijzer links 2 mistachterlicht 3 31 massa van pool 1-8 2,5mm24 R richtingaanwijzer rechts 5 58R achterlicht rechts 6 54 stoplichten links en rechts 7 58L achterlicht links 8 achteruitrijlamp 9 54G constante stroomdraad (tbv verlichting, laden accu) 2,5mm210 const.stroom geschakeld via contact (tbv koelkast)  2,5mm211 massa voor pool 10 2,5mm212 tbv herkenning aanhangwagen 2,5mm213 31 massa voor pool 9 2,5mm2
Pool 12 dient een + mistlamp te zijn welk een relais in je kofferbak schakelt om zo je mistlamp van je auto uit te zetten, refelcteerd zo lastig nl.
Overigens heb je ook jeager dozen met een schakellaar erin tbv je mistlamp en dan vervalt pin 12.
Verder de massa's zover mogelijk door voeren omdat de belasting zo het best mogelijk word verdeeld. Dus de massa ook naar de achterlichten voeren en niet allen samen op een chassis vooraan binden.
Verder dient er in de caravan een wisselrelais te komen welk de koelkast loskoppelt van de accu zodra er stroom van de auto komt. Dit relais word dan gevoed door de koelkast +

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 00:39 #1203399 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vanaf 1993 pas
Hallo Volvisti

960 estate 1996 schreef : Ik meen dat er links achterin toch al voorbedraad is voor trekhaak.

De 10-polige stekker waar de trekhaakkabelboom ingeprikt wordt, ligt er als ik me niet vergis pas sinds modeljaar 1993 in.  Jan geeft aan dat zijn 940 van 1990 is.
Groetjes Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC