Onregelmatige stationairloop......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2008 09:22 #1065521
door V700 register
Onregelmatige stationairloop...... is gemaakt door V700 register
Beste volvofans,
Mijn B230FT loopt stationair niet helemaal regelmatig. Het lijkt of er als het ware een slag overgeslagen wordt. Dat is ook te zien aan de toerentellernaald, deze staat bij stationair draaien niet stil, maar maakt een regelmatig "sprongetje". De bougies heb ik recent vervangen, bougie cilinder 1 was donkerder gekleurd dan de anderen, die licht koffiebruin waren. Ik denk zelf aan de stroomverdeler. Als ik die wil vervangen incl. rotor natuurlijk, welk merk moet ik dan hebben? Of is de originele bij de dealer de beste keus? Zijn er nog andere oorzaken waar ik aan moet denken? Bougiekabels bijvoorbeeld?
Bij voorbaat dank.
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54
Mijn B230FT loopt stationair niet helemaal regelmatig. Het lijkt of er als het ware een slag overgeslagen wordt. Dat is ook te zien aan de toerentellernaald, deze staat bij stationair draaien niet stil, maar maakt een regelmatig "sprongetje". De bougies heb ik recent vervangen, bougie cilinder 1 was donkerder gekleurd dan de anderen, die licht koffiebruin waren. Ik denk zelf aan de stroomverdeler. Als ik die wil vervangen incl. rotor natuurlijk, welk merk moet ik dan hebben? Of is de originele bij de dealer de beste keus? Zijn er nog andere oorzaken waar ik aan moet denken? Bougiekabels bijvoorbeeld?
Bij voorbaat dank.
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2008 09:58 #1202697
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic meten
Hoi Hans,
Het kan ook een bougiekabel zijn.
Je kunt de verdeelkap er ook eerst afhalen. Meestal kun je het mankement zien. Iets weggebrand, leksporen via barsten, koolstofstaafje te ver weg, of oid. Meet ook de weerstand waardes van alle bougiekabels en de geleiding door de verdelerkap. De opgetelde waardes van bobine naar bougie moet gelijk zijn per bougie. Iets van 10kΩ.
Het kan ook een bougiekabel zijn.
Je kunt de verdeelkap er ook eerst afhalen. Meestal kun je het mankement zien. Iets weggebrand, leksporen via barsten, koolstofstaafje te ver weg, of oid. Meet ook de weerstand waardes van alle bougiekabels en de geleiding door de verdelerkap. De opgetelde waardes van bobine naar bougie moet gelijk zijn per bougie. Iets van 10kΩ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2008 10:17 #1202698
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onregelmatige stationairloop......
Ha Adrian,
Dank voor je snelle reactie. Electro en meten is niet mijn sterkste kant. Hoe, waar meet ik deze waarden precies. Bij stationairloop neem ik aan. Bij voorbaat mijn dank.
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54
Dank voor je snelle reactie. Electro en meten is niet mijn sterkste kant. Hoe, waar meet ik deze waarden precies. Bij stationairloop neem ik aan. Bij voorbaat mijn dank.
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2008 10:20 #1202699
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onregelmatige stationairloop.....
Dom, weerstand meten dus waarschijnlijk niet bij draaiende motor. Is waarschijnlijk ook niet prettig............
 
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54
 
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2008 10:45 #1202703
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bij koude motor
Hoi Hans, Bij koude motor. De verdeelkap zit met 3 boutjes 10 vast. Je koopt een eenvoudige multimeter bij de bouwsuper. Zet deze in de stand Ω en meet de weerstand van alle losse componenten door de plus en min met de uiteinden te verbinden. Er kan niets mis gaan. Tegelijkertijd maak je de verdelerkap goed schoon en je krapt de electropunten in de kap ook voorzichtig schoon. Kap zelf niet beschadigen met gereedschap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam