Koelfan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 19:51 #1065319
door V700 register
Koelfan is gemaakt door V700 register
Even een vraagje over de elektrische fan van de radiator.Ik heb net de radiator vernieuwd en ik kreeg het idee dat de fan het niet deed.De thermostaat was al open gegaan (87graden) en de wijzer van de temperatuurmeter stont al een tijdje in het midden (loopt ook niet verder op).Als ik de airco aanzet dan slaat de fan wel aan maar als ik de airco dan weer uit zetblijft de fan gewoon draaien.Na een half uurtje wachten sloeg hij nog niet uit en heb ik het contact maar uitgezet.Ik heb geen idee hoelang dit al is en of het normaal is.Is dit normaal of is er iets stuk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 20:56 #1201195
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic aanzetten fan
In een LPT heeft de electrische fan twee snelheden: lowspeed en highspeed.
Beide snelheden kunnen aangezet worden door:
- ECU op basis van de motor temperatuur gemeten door de tempsonde tussen derde en vierde bougie de temperatuur bepaalt high of low
- door een pressuresonde in de condensor van de airco, een sonde die lowspeed aanzet en een die highspeed aanzet
Stuursignaal is altijd een aarde naar het fanrelais dat onder je linker koplamp zit.
Beide snelheden kunnen aangezet worden door:
- ECU op basis van de motor temperatuur gemeten door de tempsonde tussen derde en vierde bougie de temperatuur bepaalt high of low
- door een pressuresonde in de condensor van de airco, een sonde die lowspeed aanzet en een die highspeed aanzet
Stuursignaal is altijd een aarde naar het fanrelais dat onder je linker koplamp zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 21:26 #1201201
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moeilijk geval
Of gevalletje kortsluiting.
Wat Adrian omschrijft, is de functionele werking van de koelfan. Bij onze auto (de helft is ook van haar) werkt het ook op deze wijze.
De reden dat de koelfan blijft draaien zonder ingeschakelde ECC kan komen omdat de ECU verkeerde info krijgt van de temperatuursensor, die tussen de 3e en 4e cilinder. Als het lukt zou je de sensor eens los kunnen nemen als de fan draait. Dan kun je zien hoe de ECU reageert op dat ingangssignaal.
Kijk van te voren even waar welk draadje zit want voor je het weet, verbrand je je handen.
Wat Adrian omschrijft, is de functionele werking van de koelfan. Bij onze auto (de helft is ook van haar) werkt het ook op deze wijze.
De reden dat de koelfan blijft draaien zonder ingeschakelde ECC kan komen omdat de ECU verkeerde info krijgt van de temperatuursensor, die tussen de 3e en 4e cilinder. Als het lukt zou je de sensor eens los kunnen nemen als de fan draait. Dan kun je zien hoe de ECU reageert op dat ingangssignaal.
Kijk van te voren even waar welk draadje zit want voor je het weet, verbrand je je handen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 22:20 #1201208
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelfan
Bedankt voor deze info, ik zal morgen eens het 1 en ander controleren.Was het niet zo dat als ik 1 van die twee draden die naar de sensor gaan tegen de massa kon houden zodat de ecu denkt dat de motor warm is?Dat zou beteken als de stekker los is dat de ecu dan denkt dat de motorkoud is en dat de fan dus uit blijft.Weet iemand toevallig ook waar het relais zich bevind?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 22:44 #1201213
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais
Het is een dubbel-model in een behuizing. Het is net onder/naast de koplamp gemonteerd tegen de voorkant van de auto.
Bijrijderskant.
Volg anders gewoon de draden van de koelfan naar het relais ... Moet lukken.
Bijrijderskant.
Volg anders gewoon de draden van de koelfan naar het relais ... Moet lukken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2008 22:46 #1201215
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Bedankt Mark, ik ga het morgen eens bekijken.
Moderators: Jerry Stam