cruise control werkt alleen met richtingaanwijzer nr links?!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 15:33 #1064393 door V700 register
Zojuist een mooie 940 met leer, ecc en nog wat toeters en bellen aangeschaft.
De vorige eigenaar waarschuwde al: de cuirse control doet het alleen met de richtingaanwijzer naar links.
Dat klopt: zolang de stengel naar links (onderen) staat, doet de set speed-knop het perfect. Zet ik de richtingaanwijzer uit, houdt hij op.
Niet zo beleefd. om continue met de knipperlichten aan te rijden.
Is dit een bekend euvel en met een kleine ingreep te verhelpen?
Lijkt me een los contactje, maar hoe kom ik daar bij?

Groeten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 16:59 #1195141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vreemd
want de richtingaanwijzer heeft een soort steekverbinding, hier bedoel ik mee dat uit de stengel lipjes/pennetjes steken die in gaatjes in de stuurkolom moeten vallen en de signale verzorgen. in jip en janneke taal uitgelegd zeg maar, als je het openmaakt (komt zo) dan zie je wat ik bedoel. de signalen van de cruise control lopen via een kabel die uit de stengel komt en een stekker een stukje verderop (30cm oid?) naar de contrastekker. het kan dus zijn dat eea kapotgestuurd is en contact (kortsluiting) maakt.  ik zou eerst kijken of dit het geval is en de massa aansluiting controleren.

openmaken: 2 torx schroeven op het plaatje bovenop de stuurkolom losdraaien, en de bovenste helft voorzichtig losnemen. zit geklikt, dus wellicht handig het plaatje waar de klik zit een beetje open te buigen. op de onderste kap zitten  ook 2 a 3 torx schroeven (schaf maar een torx setje aan als je die nog niet had), dan kan je dat ook wegnemen. stengel + scharnier kun je losmaken met alweer 2 torxschroeven.  pennetjes en kabel zie je dan wel.

massaaansluiting kun je vinden door de 3 schroeven bovenin de plaat boven je knieen los te draaien. plaat voorzichtig naar achteren trekken, vervolgens de plaat links van de linkervoet losmaken (2 schroeven, lengte is verschillende, kijk dus even welke waar zat. zo uit mijn hoofd de lange beneden) en voorzichtig verwijderen. (er zit een dun stukje onder wat anders gehaakt, als je te ruig bent kan het afbreken) en kap verwijderen. vrij onderin zitten 3 a 4 lipjes naast elkaar tegen de carosserie gebout, mogelijk hangt daar een draadje met kabelschoen los of zijn de contact geoxideerd. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 18:22 #1195145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bevestigen.
Bovenstaand kan ik bevestigen, ik heb hem vorig jaar zelf helemaal ingebouwd.
Kleine toevoeging is wel, dat de richtingaanwijzer NIETS te maken hebben met de cruisecontrol.Dat het alleen werkt met richting aangeven naar links is dus puur toeval en zou Henk zijn vermoeden van een los/slecht contact wel eens kunnen bevestigen.
De hendel heeft de functie richting aan te wijzen en gebruikt hiervoor de steek pinnetjes als hierboven beschreven.De cruisecontrol is een losstaand systeem, wat inderdaad gebruik maakt van een stukje draad met een stekerverbinding verderop.Je kunt de cruise control zelfs aanzetten, terwijl je de richtingaanwijzer hendel los in je hand hebt.
Overigens zie je dat de tekst cruise control onderstreept is, wat betekent dat je erop kunt klikken, wat je leid naar een behoorlijk volledige pagina, met alle componenten en aansluithandleiding.Het lijkt me, dat je met dat in de hand (downloaden als PDF en afdrukken, of de laptop mee naar buiten) een heel eind moet komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 19:07 #1195146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelf inbouwen

Baseman schreef : Bovenstaand kan ik bevestigen, ik heb hem vorig jaar zelf helemaal ingebouwd.

zelf inbouwen is ook de bron van mijn kennis in deze....
was toen best lang op zoek om er eindelijk toch achter te komen dat die geperforeerde/voorgesneden stukjes bekleding de bevestiging van de computerbeugel bedekten. had ze wel zien zitten, maar "dat kunnen ze toch niet zijn" ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 22:09 #1195186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thanks!
Ik ga een torx setje aanschaffen en knutselen!
Het moet een los/kortsluitend draadje zijn. Wel toevallig dat het alleen contact maakt met de stengel volledig naar onderen.Ik heb natuurlijk al een boel standen/morrelen geprobeerd om te checken. Valt niet mee overigens, op een drukke A1.
En by the way Henk: een B230FK @ .35 bar, betekent dat dat er nog iets te chippen valt aan een lpt, of is 0,35 bar de standaard druk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 00:30 #1195195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jazeker!
Er valt zeker iets te chippen.
Hetzelfde blok is namelijk ook uitgevoerd als B230FT, met hogedruk turbo. Afgeregeld op 0,65bar en die heeft 165pk. De auto`s die daarmee uitgevoerd zijn hebben (als ik het goed uitdruk) electronische turbodruk regeling. De B230FK (het lpt blok dus) heeft dat niet. Dat betekent dat je niet simpel de turbodruk kunt verhogen. Wat je wel kunt doen, is een andere chip er in zetten of bij een tuningsbedrijf andere software in de chips laten planten en dan een boost controller plaatsen waarmee je de turbodruk afregelt. Dan kun je, volgens de theorie, zomaar naar de 215pk. Tenzij je, net als ik, een lpg installatie hebt, naar de 200pk, want mijn injectoren kunnen maar 50pk per stuk. Ik heb mijn lpt een week of drie geleden laten tunen en ik heb nu 200pk en een turbo druk van 1bar. Je moet rekenen, 0,1 bar is ongeveer gelijk aan 10pk. Oh en 0,35 bar is inderdaad de standaard druk.
Groeten,
Richard

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 13:07 #1195216 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic FK kan zonder problemen naar 0.8 bar
Je kan een FK zonder problemen naar 0.7~0.8 bar brengen met een Manual Boost Controller (MBC). Chippen wordt van belang als je hoger wilt gaan en op 1 bar of iets hoger wilt gaan zitten.
Het enige verschil tussen de FT en de FK is de wastegate afstelling. De FT staat op 0.65 en de FK op 0.35. Ook de FT heeft geen electronische turbodruk regeling. Bij mijn weten heeft alleen de B204FT/GT zo iets dergelijks.
Een MBC is dus een hele snelle en goedkope manier om wat meer pit te krijgen. Je moet alleen wel een goede manier vinden om de MBC af te stellen, dat is een lastig klusje. Dus of met een goede turbodrukmeter of met een apparaat dat veel garages hebben om vacuum of druk te genereren.
Een turbodrukmeter is sowieso een leuke gadget en geeft een goed beeld wat zich onder de kap afspeelt. Wat dan overigens opvalt is dat ook een turbo voor 80% van de tijd op vacuum loopt. Alleen bij (stevig) accelereren en bij snelheden boven de 150 is er overdruk.
Als de het veilig wilt doen zou je ook een meter moeten hebben om de te zien dat je niet op een te mager mengsel rijdt of wel een "air/fuel ratio meter". Een te mager mengsel komt doordat de injectoren niet voldoende kunnen inspuiten bij de hoeveelheidlucht die de turbo naar binnen pompt (mijn interpretatie) en dat sloopt je motor op heel korte termijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 14:57 #1195228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbovacuum dus

kliko schreef : En by the way Henk: een B230FK @ .35 bar, betekent dat dat er nog iets te chippen valt aan een lpt, of is 0,35 bar de standaard druk?

er is hierboven denk ik genoeg gezegd/toegelicht.

ik vond het wel grappig om de LPT standaarddruk er zo bij te zetten, dit itt de mensen die hun hogere druk er neerzetten. ik vind het standaard goed genoeg en hoop lang van deze 940 te kunnen genieten => voor mij geen fratsen, ook omdat ik op LPG rondrij. (ik heb hier NIET de bedoeling mee een discussie over eventuele nadelige effecten en de grootte daarvan van het verhogen van turbodruk/tuning te starten)

turbodruk meter (VDO, bereik -1 tot +1,5 bar) wordt op termijn ingebouwd, maar zal dus veel in vacuum ( <0) en sporadisch tot max +0.35 aanwijzen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 15:10 #1195234 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar heb je zeker wel
Daar heb je zeker wel gelijk in Henk. Voordat mijn 940 gekieteld was, kon ik prima met het verkeer meekomen en liep hij best lekker pittig.
Groet,
Richard

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC