Volvo guard alarm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk omdat:snoek38 schreef : Kan jij mij uitleggen wat het ledlampje in de afstansdbediening heeft te maken met de zendfunctie van de afstandsbediening.?
.........en als 1 van de componenten van de serieschakeling het niet meer doet, dat werkt het inderdaad niet meer.jwielsma schreef : Deze LED-jes zitten in serie met de zender dus dat verklaart waarom het niet goed werkte. Hij deed het soms en dan alleen met behuizing erom heen?!
Ik vermoed, dat elk low-cost 3 volts 3mm LED zal voldoen, een standaard LED van 3mm dus.
Als Jan me even kan coorigeren indien nodig?Daarnaast is het wellicht leuk een soort verslagje van het geknutsel te maken, of op zijn minst een paar foto-tjes te maken, zodat we dit in de vraagbaak kunnen plakken? Een van u?
En om mijn verhaal over eeuwig brandende LED's hoog te houden:
De LED's waren dus NIET stuk, maar de contactpunten zaten los. Zonder overbelasting of verkeerd-om aansluiten, krijg je een LED niet kapot. Ik had 12Volt LED's besteld, dus hang ik ze aan min accuspanning, pfoef, weg LED-je.Bleken ze stiekum toch 2,3 volt te zijn. Tsjesis, wat stink dat.jwielsma schreef : Het probleem bij beide zenders was, defecte.... LED-jes!
- Ruud Reniers
-
- Elite lid
-
Ik heb ook nog een 'kapotte' liggen toch eens kijken of het ledje ook daar het euvel is. Er is overigens al door een elektrotechneut naar gekeken, maar geen opmerking over een in serie geschakeld ledje gehoord...
groet ruud
jwielsma schreef : Welliswaar V90 Volvo guard alarm maar ook met deze had ik problemen.
Bij mij zit er een handzendertje bij met twee knopjes.
30mm x 50mm met twee schuin geplaatste ovale knopjes een grote ovale en een kleine met een LED-je ertussen.
Dit zijn dus radiozenders.
Het probleem bij beide zenders was, defecte.... LED-jes!
LED-jes zijn van plastic en de bond wires naar de chip breken door mechanische stress af.
Ik heb op beide zenders de LED-jes vervangen en hoera ze deden het weer.
Deze LED-jes zitten in serie met de zender dus dat verklaart waarom het niet goed werkte. Hij deed het soms en dan alleen met behuizing erom heen?!
Deze zender had ik al in bestelling staan bij mijn dealer (van Hemert, Culemborg) en kostte ~ EUR 80,= per stuk.
Ik weet niet of bij de versie van jou ook een programmeersleutel zit maar waarschijnlijk, als het een radio signaal is, zou je een andere handzenders ook moeten kunnen aanmelden.
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sorry, ik was weer even een weekendje skieen met al mijn mijn werk dus is was even ofline.
De LED-jes gaan dus intern kapot.
Je kunt er doorheen kijken en dan zie je als je goed kijkt (en een beetje mazzel hebt) dan zie je twee hele dunne draadjes in een boogje van de metalen pennetjes naar het chipje lopen.
zie
nl.wikipedia.org/wiki/Led
En dan het plaatje van de witte LED.
En DIE breken dan in het plastic af.
Vandaar dat één van de twee handzenders het alleen nog deed als hij in zijn behuizing zat. Dan drukte de behuizing op het LED-je waardoor hij weer verbinding maakte.
Als los prinje niet en dat zette mij aan het denken.
Een LED is in feite een diode.
Op 12V zetten is geen goede keuze.
Wat wel mag is de LED met een serieweerstand op 12V zetten.
Maar dan wel een weerstand met een weerstandswaarde zo gekozen dat de stroom beperkt wordt op max 20mA.
De zender werkt in feite als weerstand.
Het gaat om 3mm LED-jes en elk merk is goed.
Wel moet je de LED zo kort mogelijk op het printje solderen omdat je anders teveel mechanische druk van het huisje op het LED-je gaat krijgen.
Maar waarschijnlijk zijn de LED-jes die gebruikt zijn voor onze handzendertjes van een wat mindere kwaliteit geweest op het vlak van mechanische stress.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een transistor is echt iets heel anders volgens mij. Het heeft de mogelijkheid stroom te versterken, en dat kan een diode niet.
Maar zoals ik zei, mijn kennis is wat roestig, dus als het niet klopt hoor ik het vast.
Groet,
Richard
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
Je hebt gelijk dat het niet dezelfde is en je beschrijving van de werking is correct volgens mij. Ik schrijf ook 'een soort transistor' omdat het niet echt toedoet en om de verwarring niet te vergroten. Ik bedoelde te zeggen dat een transistor of diode het eeuwige leven hebben bij juist gebruik.
Wat het ook is, de werking is duidelijk en je kan storingen verhelpen door de soldeerpunten bij te werken.
En nu om de verwarring te vergroten, zo herrinner ik het van lang geleden. Ze zijn wel allebei een silicium halfgeleider. En de transistor, als je het heel duidelijk omschrijft, versterkt stroom niet maar varieert de stroomsterkte door de spanning op de basis (de derde/midden poot) te varieren. Het gedraagt zich als een variabele weerstand. Hierdoor kan je een signaal uiteindelijk versterken. Dat heet verstsrkerschakeling en het is gebouwd met een paar weerstanden rondom een transistor. Plaats je een paar van die schakelingen op een rij dan heb je een versterker.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Duidelijk, ik dacht even dat je bedoelde dat een transistor en led qua werking hetzelfde doen. Maar dat bedoelde je dus niet. En je verhaal van de transistor, da`s inderdaad zoals het bij mij in mijn hoofd zat.
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
De versterkings factor van een transistor bepaalt de stroomversterking.
Je kunt een transistor een beetje zien als een tuinslang in een wat grotere tuinslang.
De kleine tuinslang is de basisstroom.
De dikke slang eromheen de collector emitter stroom.
Net zoiets als de venturi in een carburateur.
Daarbij trekt de luchtroom on de venturi de benzine mee.
Bij een transistor trekt de basisstroom de collector/emitterstroom mee met een versterkingsfactor dus.
Een FET is wel een soort weerstand.
Die oversoldeertechniek werkt prima totdat er in de LED de bondingdraadjes gebroken zijn.
En dat zit in het plastic. Een kombinatie van metaal- plastic-moeheid dus.
In dat geval moet je er dus een nieuw LED-je in solderen.