Tellerunit Perikelen [Opgelost!]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2008 22:15 #1063994 door V700 register
Tellerunit Perikelen [Opgelost!] is gemaakt door V700 register
Beste Volvisti,
Zoals wellicht bekend is heb ik de 740 van Bodejodel gekocht. Deze heeft echter tellerproblemen. Het gaat om het volgende:
- Benzinemeter schommelt sterk
- Koelwatertemperatuurmeter is dood.
- Toerenteller doet het soms wel en soms niet, volstrekt willekeurig.
Ik zoek naar een oplossing hiervoor, maar zit met een aantal vragen;
a. Hoe weet ik zeker dat het aan de tellerunit ligt en niet bijv. aan de tankvlotter?
b. Weet iemand een adres waar ik een tellerunit vandaan kan halen?
Ik heb Rima gecontact hierover maar die vragen naar mijn idee de hoofdprijs. De lokale sloop heeft er helaas ook geen.
Alvast bedankt!
Mvg, Roderik
Update 23/02
Het probleem is opgelost! De teller die Strij003 is komen brengen vanochtend (waarvoor alsnog heel veel dank)  werkt perfect, afgezien van de koelwatertemperatuur meter. De toerenteller en de benzinemeter werken gewoon weer. Nu alleen nog achterhalen waarom de koelwatertemperatuur meter niet werkt. Ik hoop dat het aan het stekkertje ligt, dus die ga ik ter zijner tijd nog een vervangen. Nog een voordeel, er is ineens bijna een ton minder mee gereden...
Nu alleen nog het versnellingsbak probleem oplossen (zie ander draadje in in Algemeen Techniek) en de auto is klaar!
Groet, Roderik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2008 22:26 #1192072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Checken.
Wat voor tellerunit zit erin?En voor als je Volvo tellers nog niet gewend bent: Zit de dagteller achter 4 losse "ruitjes" (Yazaki) of is het 1 strookje, van 8 bij 30 mm waar je de dagteller achter ziet zitten (VDO)?
De totaal dode tempmeter in je dash, zou wel eens het contact op het blok kunnen zijn.
Onder cilinder 1-2 (vanaf het schutbord getelt, dus cilinder 3-4 vanaf de voorkant van de auto) zit een tempsensor in het blok, met een steker die samen voor de aanwijzing in de tellerunit zorgen.Als die los ligt, blijft het dus stil in de teller.
Brandstofmeter zou ik even niet weten, maar als je hem wilt omwisselen voor een andere, heb ik van een aantal Yazaki tellers de brandstofmeter nog wel liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2008 23:11 #1192079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een adres in de
Ik heb een adres in de buurt, die behoorlijk veel tellerkasten heeft liggen...
ik kan wel eens een keer vragen als ik weet wat voor een het precies is (jaar vd auto, fotootje....)
 gegroet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2008 23:27 #1192084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tellerkast
Hoi,
mocht het een VDO zijn, die heb ik nog liggen. Inclusief buitentemperatuurmeter met sensor.
Stuur anders even een PB.
Ben, Lid 901.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2008 23:28 #1192083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Baseman:De teller heeft
@Baseman:
De teller heeft een strookje voor de dagteller. Ter verduidelijking heb ik nog 4 foto's van de achterkant van de unit, die zal ik morgen even toevoegen. De check van de tempsensor zal ik dit weekend eens uitvoeren (als al niet gedaan is), ik had er inderdaad al over gelezen op het forum.
@Flip_21:
Als je zou kunnen informeren is dat natuurlijk erg fijn. Als je het adres/mailadres/www-adres/tel.nr hebt kan ik dat natuurlijk ook zelf doen!
Groet, Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2008 13:31 #1192234 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tellerperikelen
bij mijn 749 gl uit '88  schommelt de snelheidsmeter heel erg(als ie het al doet),
zit er een sensor op de bak? en zo ja waar?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2008 15:36 #1192248 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic tellersensor
De tellersensor zit niet op de bak, maar op je achteras. Is nog nieuw leverbaar, en niet schrikbarend duur, bij Volvo zelf. Gezien het feit dat dit vaker voorkomt, zou ik dus een nieuwe monteren als dat het euvel blijkt. Je zult dan wel de overbrenging van de achteras moeten achterhalen, kijk eens in het documentatiecentrum wat hier al over geschreven is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2008 15:51 #1192251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tankmeter
Beste Roderik,
Je kunt de tankmeter volgens mij controleren door in de stekkerplug die van de vlotter afkomt (bij mijn 940 zat ie achter het linker schutbord in de achterbak, niet te verwarren met een eventueel voorbedrade voorziening voor de electrische antenne) twee gaatjes met een draadje te verbinden. Welke 2 weet ik even niet, maar dat weet wel weer iemand anders hier hoop ik.
Slaat de meter uit dan is de registratie via vlotter waarschijnlijk overleden, slaat de meter niet uit dan is i.i.g. de meter overleden. (kan de vlotter natuurlijk ook nog steeds stuk zijn natuurlijk.
De vlotter vervangen bij een Sedan is een lastig klusje overigens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2008 18:56 #1192268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt toch best mee?

achnaton schreef : De vlotter vervangen bij een Sedan is een lastig klusje overigens.

Dat valt toch best mee, bij een sedan? Volvo heeft een mooi luikje gemaakt, zodat je daar doorheen alle spul uit de tank, netjes kunt verwijderen en kunt nakijken of vervangen.
Mis gaat het natuurlijk wel, als er een 85 liter gastank bovenop ligt, wat bij velen het geval zal zijn. In dat geval is het inderdaad wél een lastig klusje, zelfs zo, dat ik zou overwegen van onderaf te werken, dus de benzinetank laten zakken. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2008 19:16 #1192270 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet zelf gedaan, toch leek het mij lastig....

Baseman schreef :

achnaton schreef : De vlotter vervangen bij een Sedan is een lastig klusje overigens.

Dat valt toch best mee, bij een sedan? Volvo heeft een mooi luikje gemaakt, zodat je daar doorheen alle spul uit de tank, netjes kunt verwijderen en kunt nakijken of vervangen.

Dat luikje is het probleem niet, als de slangenklemmen zijn verroest krijg je ze niet goed los en je kunt er niet lekker bij, dan moet die ring nog los getikt worden omdat ie het eerste stukkie niet lekker draaien wil. Het luikje is horizontaal geplaatst, echter de vlotter met alles erop en eraan staat in een hoek van 45 graden t.o.v. dat luikje en is bijna een halve meter lang en heeft de doorsnee van de maat van het luikje. Oncomfortabel geknield zittende/liggende in de koffer toch een listig klusje. Dan nog terugzetten en zorgen dat de rubberafdichting dicht zit.....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC