stoelverwarming aan, contact uit!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2008 15:30 #1063461 door V700 register
stoelverwarming aan, contact uit! is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

Vanochtend was de accu van de 940 van mijn vrouw helemaal leeg, na wat zoeken met een amperemeter ontdekt dat de stoelverwarming bleef branden als het contact uit stond, ook de electrische ramen konden bediend worden met het contact uit.
Enig idee hoe dit kan?

BVD,

Wim. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2008 15:54 #1188519 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja
Dat kan bijvoorbeeld door die zaken aan de niet-geschakelde plus te leggen: in de zekeringenkast is zowel ene geschakelde als een niet-geschakelde plus voorhanden. Bijvoorbeeld om je radio te voeden zodat hij kan spelen zonder contact aan, of alleen maar voor z'n geheugen. Misschien zijn bepaalde zaken door een vorige eigenaar verkeerd aangesloten.
Een alternatief wat me te binnen schiet: achterop het contactslot zit een electrische schakelaar, die de stand van de sleutel doorgeeft. Meestal gaat die kapot in de start-stand: dan heb je een startmotor die door blijft draaien (sleutel bewust terug draaien), of hij wil helemaal niet starten. Aan de "andere kant" kapot zou nieuw voor me zijn, maar sluit ik zeker niet uit.
Dit onderdeel is nieuw bij de dealer te bestellen en kost ergens rond de 100 euro, montage is zelf goed te doen. Maar een reserve-of sloop-exemplaar van een clublid kan misschien dienen om dit uit te sluiten als oorzaak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2008 21:34 #1188540 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu leeg
In dit speciafieke geval blijft een ontlastingsrelais hangen. Dat relais bedient de zekeringen 6 (30 ampere) en 23 (25 ampere).
In een elektrisch schema dat ik heb gevonden heet het relais "ontlastingsrelais 15-contact", onderdeel nummer 124 (in alle E-schema's het zelfde nummer!). En dat relais blijft hangen.
Gewoon vervangen door een ander.
PS: dat zit ergens achter je radio en asbak verstopt. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 15:13 #1188672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais
Bedankt voor de info, klinkt plausibel!
Zitten daar meerdere relais of is deze gelijk herkenbaar als het relais?

Groet Wim. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 20:56 #1188704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaatje
Je hebt er een plaatje bij nodig Wim, want ik weet niet precies welk relais dat is.
En er zijn enkele leden die heel mooie plaatjes hebben van de relaisplaat achter de radio. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC