Help, zekering springt na enkele seconden bij lopende motor!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Volvisti,
Wie weet er raad op het volgende probleem; Zekering nr.9 (Knippers, gordelverklikker, relais stoelverwarming, power window relais, air cond relais,cooling fan relais) springt nadat de motor enkele seconden loopt.
Nu is het zo dat als ik alleen de sleutel omdraai, maar niet start en er dus wel stroom op dingen staat alles het doet en de zekering heel blijft.
Zou het te maken kunnen hebben met een versleten onderdeel in de koelvin? Ik hoor nl. ook een irritante piep vanuit een moeilijk te bepalen plek.
Voor de volledigheid: 745 GLE A 1988 (USA)
I'm running out of options dus wie heeft een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Wellicht is je dynamo de schuldige. Meet i.i.g. je laadstroomampèrage eens door. Koelvin zou ook kunnen. Of sluiting in je stoelverwarming, aanjager? Helaas zijn dit soort storingen niet altijd even makkelijk op te sporen. Dus ergens beginnen en zoeken maar. En de kortsluiting die er ergens zit opsporen.
Succes.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is helemaal geen slechte gedachte.
Die dynamo komt toch pas na 10 seconden draaien in?
Dus als je die signaaldraad eraf trekt, zou je het moeten weten.
Was het nou B+ (een AMP-stekertje)??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
doe je dan net de gordel om?
heb nou 2x meegemaakt dat er sluiting in de gordelhouder zat...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 34
Alle stekkkers die bij deze stroomgebruikers lostrekken en dan weer een voor een aansluiten.
Komt de boosdoener vanzelf naar voren.
En als het dan bijvoorbeeld de airco is heb je nog even tijd om het op te lossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zit de juiste zekering er wel in ?
Stel er moet een zekering van 25A ( even kijken op de achterkant van de asbak) aanwezig zijn ,maar er zit er een in van 15 A.
Je weet het niet ,......
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank jullie wel alvast, ga snel de dynamo checken, ik heb voor de zekerheid al een oude dynamo uit een 240 diesel van stal gehaald, kan dat? Is het echt zo dat de dynamo pas na 10 seconden gaat laden? Hij wordt toch gewoon aangedreven door de poelie en die draait meteen............
Het heeft niet met de gordels te maken, en er hoort en zit een 15A zekering in hoor. Mijn vingers jeuken, maar ben erg druk dus zal weer tussendoor moeten pielen in het donker, maar ja, we rijden wel in stijl he
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Hallo Tequillamaster
tequilamaster schreef : Is het echt zo dat de dynamo pas na 10 seconden gaat laden?
Zodra het lampje uitgaat, laadt de dynamo.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Maar andere zaken zullen pas na ca 10 seconden in werking treden, zoals bevoorbeeld de EEC.
Dit houdt verband met het belasten van het stationaire toerental en het eventueel stilvallen van de motor.
Groeten.
Hedwig
Mathy schreef :
Hallo Tequillamaster
tequilamaster schreef : Is het echt zo dat de dynamo pas na 10 seconden gaat laden?
Zodra het lampje uitgaat, laadt de dynamo.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy schreef :
Zodra het lampje uitgaat, laadt de dynamo.
Het lampje geeft alleen aan dat er een laadstroom van de dynamo naar de accu loopt, voor het lampje het teken dat het uit kan. Principe van het lampje berust als het goed is op het principe van verschilspanning (lampje, duh) tussen de accupluspool en de positieve laadpool van de dynamo.
Als daar verschil in zit, dus tijdens starten, brand de lamp, als de dynamo op gang is en dus 12 volt afgeeft, gaat ie uit.
De laadstroom daarentegen, wordt pas ten volle benut/aangesproken als de motor 1500rpm overschreden heeft, wat zou betekenen dat je met verbruikers aan de accu harder kan laten leeglopen dan de dynamo hem bij 800rpm kan laden.
Dat is trouwens ook zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.