Accesoires via originele zekeringen aansluiten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag wil ik mijn aftermarket AB voor mijn standaard CV aansluiten. Draden van knipperlichten (groen en groen/blauw, dorpel bestuurderszijde) en massa-aansturing heb ik gevonden. Heb ik verder nog voeding nodig. Het enige wat hiermee gevoed hoeft te worden zijn de relais van de AB-unit en de knipperlichten zelf. Nu lijkt het me handig om dit geheel van zekering 2 "af te takken". In mijn 940 is zekering 2 voor CV en knipper/alarmlichten, dit is ook een permanente (contact onafhankelijke) 12V. Amperage klopt dus zou het helemaal goed moeten komen.
Nu zijn mijn vragen: hoe gemakkelijk kan ik de hele zekeringen (en ook relais??) unit naar voren halen om hier eea aan vast te kunnen knopen ? Kan dit door de opening na weghalen van de asbak of moet er meer gesloopt/verwijderd worden ? Hoe/met wat voor soort stekkers zitten de kabels aan de zekering(houders) vast ? Zijn dit speciale volvo stekkers of zijn het "gewone" AMP's ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : Nu zijn mijn vragen: hoe gemakkelijk kan ik de hele zekeringen (en ook relais??) unit naar voren halen om hier eea aan vast te kunnen knopen ? Kan dit door de opening na weghalen van de asbak of moet er meer gesloopt/verwijderd worden ? Hoe/met wat voor soort stekkers zitten de kabels aan de zekering(houders) vast ? Zijn dit speciale volvo stekkers of zijn het "gewone" AMP's ?
Heel makkelijk, asbak eruit, sigarenaansteker eruit, opbergbakje eruit, relaistray lichten nadat je de drie clips opzij geduwd hebt, maar ie mee vast zit.
Hij kan er helemaal uit, omgekeerd kun je lekker overzien hoe het zit.
Het zijn gewoon (6,3mm??) AMP-stekerverbindingen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij het weghalen van de sigarenaansteker; achter het afdekkapje om de sigarenaansteker zit een schroefje verborgen. Ik ben hier door schade en schande wijs geworden. Overigens, Ligt er niet gewoon ergens een niet gebruikte connector voor de AB? De meeste (alle) accessoires zijn voorbedraad. Overigens heb ik de 12V afgetakt van de constant stroom voerende kabel die ook door de dorpel loopt naar de trekhaakaansluiting (ook voorbedraad). Dan hoef je helemaal niets te slopen.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rversteeg schreef :
Overigens, Ligt er niet gewoon ergens een niet gebruikte connector voor de AB? De meeste (alle) accessoires zijn voorbedraad.

Waar ligt deze dan?

Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
dat de kabels+stekkers er zouden moeten liggen, zeker voor mijn 940 MY1998. Heb gezocht naar D2, D3 en D4 in het schema voor de '95 940, D3 en D4 (of D2 en D3), eentje 4 polig en eentje 8 polig. Deze zouden er dus moeten liggen en gebruikt worden voor het autoalarm. bingo ! met directe aansturing op relais voor CV en alarmlichten. Heb op VKB een stukje kaelboom met 4 polige en 8 polige stekkers gekocht en heb er een halve dag voor in mijn auto gelegen, maar niet kunnen vinden. Of moeten deze stekkers in de motorruimte liggen ?
Heb trouwens wel een andere, zwarte connector gevonden, 4 polig met rood, blauw, blauw/geel en (geloof ik) zwart. Kijkt aan bestuurderszijde ter hoogte van sigarenaansteker naar buiten. weet iemand waar deze voor is ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er hangen er twee, beide volgens mij dezelfde bedrading maar met andere steker.
Ik kon er 1 op 1 de buitentemperatuurmeter op klikken, die daarna werkte ook.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Volvisti
Als de bekabeling voor de buitentemperatuurmeter er al ligt (vanaf modeljaar 1993), dan vind je een 6-polige stekker, met de kleuren wit, blauw, oranje, zwart en of twee keer groen of groen en rood. Dat laatste weet ik even niet precies. Of de kleuren ook in die volgorde op de stekker zitten, durf ik niet te zeggen. Maar als je dus een stekker tegenkomt met die codering, is de kans klein dat je daar de CV mee kunt aansturen.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb me in mijn auto rotgezocht naar een 6 polige steker, maar tevergeefs.
De vierpolige zat er wel en de draadboom voor de sensor heb ik zelf moeten leggen.
Hij werkt prima trouwens.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Bas
Baseman schreef :
Ik heb me in mijn auto rotgezocht naar een 6 polige steker, maar tevergeefs.
De vierpolige zat er wel en de draadboom voor de sensor heb ik zelf moeten leggen.
Oh, weer wat geleerd. Maar de vierpolige stekker zou de codering wit, blauw, oranje en zwart moeten hebben.
Ik kwam wel twee vier-polige stekkers tegen rechts "naast" het stuur. Een mannetje en een vrouwtje. Maar voor de rest geen verschil tussen beide. Er zitten dezelfde draden aan. Geen idee waarvoor die twee er zitten en waarom beide geslachten vertegenwoordigd zijn.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
heb vandaag de zekering/relais tray losgehad, is inderdaad goed te doen. Even ter bevestiging, het zijn inderdaad 6.3mm AMP's, als je een "dubbele" hebt (eentje die je over een lipje kunt schuiven, die zelf ook een extra lipje heeft) kun je gemakkelijk gezekerd 12V aftappen. Is voor zover ik kon zien ook overal voldoende ruimte voor.

Rob, bedankt voor de tip van het schroefje !