Bosch spanningsregelaar
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet iemand wat het verschil is tussen een Bosch spanningsregelaar 1 197 311 022 en een -005, op beide staat EC 14V 4C.
Die 1e is de originele uit de dynamo van de Bertone (Bosch 90A) maar met te kort afgesleten koolborstels, die 2e is de vervanger die ik er nu in heb zitten.
Met die vervanger er in, met draaiende motor, zie ik de voltmeter inzakken als ik flink wat electrische verbruikers inschakel, dit inzakken van de spanning zelfs zo ver dat de motor er van stilvalt.
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo te lezen levert de nu geplaatste regelaar te weinig stroom en dat is raar voor een spanningsregelaar.
Maar een auto zal toch niet afslaan met teveel elektrische gebruikers? Dan denk ik in dit geval aan een foute accu. Kun je een donoraccu monteren om te zien wat er dan gebeurt met diezelfde gebruikers aan?
RRAAAAAARR (zei Michel Romijn ooit eens bij Jiskefet)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De accu is gloednieuw.
Ik zit te denken aan een kapotte diode in de dynamo, dan haalt ie niet z'n 90 Amps, ik wil alleen graag weten hoe de Bosch type aanduidingen in elkaar steken voor de spanningsregelaar. Als die vervangende regelaar gewoon goed moet zijn wat betreft typenr dan ga ik gewoon op zoek naar een ruil dynamo, anders probeer ik eerst nog een nieuwe spanningsregelaar.
Met draaiende motor is het boordnet wel 13.8 V
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
De spannings regelaar "tracht" de spanning op <u>14</u> koma huppeldepup <u>Volt</u> te houden.
Om dit te bereiken lopen er soms hoge stromen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
... op mijn veronderstelling dat een auto toch niet mag afslaan bij veel elektrische verbruikers.
Dat blijft een beetje raar in mijn ogen.
Wie ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De accu kun je volgens mij uit-rulen, zeker ook omdat je zegt dat die nieuw is.
Onze buurman in frankrijk reed een jaar lang zonder accu rond. Zoals je er reking mee houd met parkeren, kan dat makkelijk.
Wat ik me wel kan indenken, is dat de borstelbrug van de dynamo aan vervanging toe is.
Bij stationairloop laad de dynamo niet, daarvoor moet ie eerst voorbij de 1500rpm geweest zijn en dat pas na 10 seconden, als ik wel ben ingelicht.
Als je niet zo veel stroom vraagt (dus weinig verbruikers aan zet) kan de dynamo met versleten borstels het nog wel aan, maar als je meer stroom trekt, is het contactoppervlak van de borstels op de rotor te klein en krijg je een dip in de stroomtoevoer. Uitvallen lijkt me dan niet onmogelijk. Spanning blijft trouwens door de regelaar wel op peil als het goed is.
't is maar een theorie..............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
De motor slaat waarschijnlijk af doordat de spanning te laag is om de ontsteking/inspuiting te bedienen.
Als het door de elektrische belasting komt, hoor je de riem wel janken of gillen................
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Als je niet zo veel stroom vraagt (dus weinig verbruikers aan zet) kan de dynamo met versleten borstels het nog wel aan, maar als je meer stroom trekt, is het contactoppervlak van de borstels op de rotor te klein en krijg je een dip in de stroomtoevoer. Uitvallen lijkt me dan niet onmogelijk. Spanning blijft trouwens door de regelaar wel op peil als het goed is.
Da's een goeie, die vervangende koolborstelbrug komt uit een mogelijk kleinere dynamo met een andere rotor diameter? hmm, hoewel ze lang genoeg zijn is dat toch hetzelfde effect als de versleten koolborstels.
En die regelaar is ook maar een regelaar, als er behoorlijk meer stroom gevraagd wordt dan er beschikbaar is zakt de spanning aan de ingang en houdt het voor de regelaar ook gewoon op, hij kan niet regelen buiten z'n grenzen.
Je hebt me overtuigd, eerst maar eens een juiste nieuwe spanningsregelaar cq koolborstelbrug, ik ga niet wachten tot ze goed ingesleten zijn. Zal meteen ook alle hogestroom verbindingen eens goed gangbaar maken incl massa verbindingen van de motor zelf, ik lees in de <a href=" www.brickboard.com/FAQ/700-900/Electrica...lternatorNotCharging " target="_blank">700/900 FAQ op brickboard daar wat aardige verhalen over.
Uitvallen van de motor is een kwestie van steeds zwakkere vonk en op den duur de computers die niet meer goed werken, injectoren die niet meer precies voldoende geven etc. Het hele zaakje gaat er vanuit dat het boordnet op de juiste spanning staat, als dat niet meer zo is gebeuren er vreemde dingen, tot ploffen in de uitlaat toe heb ik gemerkt..

Wordt vervolgd.. bedankt voor het meedenken totzover

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.