Snelheidsmeter: Heeeeeeelp!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2007 22:49 #1061276
door V700 register
Beste mensen,
Ik heb dringend de info nodig over de signalen die op de vier pootjes van de snelheidsmeter staan
Wie kan mij helpen?
Peter, Lobbes 740 tussenmodel 250.000 sinds 30.000 op gas eigen inbouw
Snelheidsmeter: Heeeeeeelp!! is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Ik heb dringend de info nodig over de signalen die op de vier pootjes van de snelheidsmeter staan
Wie kan mij helpen?
Peter, Lobbes 740 tussenmodel 250.000 sinds 30.000 op gas eigen inbouw
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2007 22:58 #1174691
door V700 register
Wat wil je met deze info Peter?
Wat is de storing? Wellicht kan iemand je beter helpen met meer info.
Beantwoord door V700 register in topic graag helpen, maar
Wat wil je met deze info Peter?
Wat is de storing? Wellicht kan iemand je beter helpen met meer info.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2007 13:42 #1174725
door V700 register
Dan zul je toch iets meer info moeten geven, bv bouwjaar, type, wat voor snelheidsmeter, anders kan ik weinig opzoeken in mijn schema's.
Beantwoord door V700 register in topic Dan zul je toch iets meer
Dan zul je toch iets meer info moeten geven, bv bouwjaar, type, wat voor snelheidsmeter, anders kan ik weinig opzoeken in mijn schema's.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2007 16:47 #1174732
door V700 register
Beste mensen,
sukkel die ik ben, niets dierlijks is mij vreemd....
De klok weigert 90% van de tijd...
teller 740 '88 en tussenmodel 89 met spijltje in de dagteller (Yazaki?)
Een dreun op het dashbord heeft zeer kortstondig effect, en is bij de laatste twee volvo's 740 die ik heb (gehad) exact hetzelfde probleem geweest: teller omwissel: weer werken, dus geen Hall probleem (cardan)
De teller heeft vier aansluitingen. mijn bedoeling is om een volledig digitale klokkenset te maken, wat ik dus moet weten, zijn de vier pootjes van de tellerklok (vier-aderige connector)
Al die sputterende meters ben ik na al die jaren zat,
er zijn echt hele mooie geschikte LCD uitlezinkjes voor!!
Ik moet echter de pulsjes naar de teller oppikken en proberen per tijdseenheid/afstand te meten. Vervolgens een IC erachter (programmeerbare deler) om weer op de juite afgelegde kilometers uit te komen. ( desnoods een zgn. pic processor) De pulsen van de Hall (cardan) zijn waarschijnlijk sterk genoeg om na gelijkrichting meteen op een groot viercijferig display de snelheid in kilometers weer te geven.
Mijn vrouw staat mij echter niet toe om de pulsen onder het rijden te meten/op te sporen.
Volgens mij is ze verstandiger dan ik...
groeten en bedankt!
Peter van der Wal, Lobbes, 1989 estate tussenmodel 250.000 waarvan 30.000 op gas, eigen inbouw.
Beantwoord door V700 register in topic tellerklok
Beste mensen,
sukkel die ik ben, niets dierlijks is mij vreemd....
De klok weigert 90% van de tijd...
teller 740 '88 en tussenmodel 89 met spijltje in de dagteller (Yazaki?)
Een dreun op het dashbord heeft zeer kortstondig effect, en is bij de laatste twee volvo's 740 die ik heb (gehad) exact hetzelfde probleem geweest: teller omwissel: weer werken, dus geen Hall probleem (cardan)
De teller heeft vier aansluitingen. mijn bedoeling is om een volledig digitale klokkenset te maken, wat ik dus moet weten, zijn de vier pootjes van de tellerklok (vier-aderige connector)
Al die sputterende meters ben ik na al die jaren zat,
er zijn echt hele mooie geschikte LCD uitlezinkjes voor!!
Ik moet echter de pulsjes naar de teller oppikken en proberen per tijdseenheid/afstand te meten. Vervolgens een IC erachter (programmeerbare deler) om weer op de juite afgelegde kilometers uit te komen. ( desnoods een zgn. pic processor) De pulsen van de Hall (cardan) zijn waarschijnlijk sterk genoeg om na gelijkrichting meteen op een groot viercijferig display de snelheid in kilometers weer te geven.
Mijn vrouw staat mij echter niet toe om de pulsen onder het rijden te meten/op te sporen.
Volgens mij is ze verstandiger dan ik...
groeten en bedankt!
Peter van der Wal, Lobbes, 1989 estate tussenmodel 250.000 waarvan 30.000 op gas, eigen inbouw.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2007 20:09 #1174758
door V700 register
Het verschil in de twee soorten aansluitingen is dat bij de driedraads de hallgever massa en de voertuigmassa gecombineerd zijn, affijn na enig puzzelwerk ben ik er achter wat de kleuren betekenen, Zwart/rood is plus, bruin/groen is voertuigmassa, Groen/wit is hallgever signaaldraad, bruin/wit is hallgever massa. Hoeveel pulsen per omwenteling is onmogelijk te zeggen, dat is nl afhankelijk van het gemonteerde differentieel, als je de hallgever even demonteerd, je tilt de auto aan 1 kant op en je zet een krijtstreepje op de band, en laat de andere band gewoon op de grond staan, dan tel je de tanden die voorbij gaan voordat je krijtstreepje weer op dezelfde plek staat, dat vermenigvuldig je met 2 ivm de differentieelwerking, en dan heb je het aantal tanden per omwentelingen dat is weer gelijk aan het aantal pulsen, enzovoort, de rest is rekenwerk.
groeten, Co.
Beantwoord door V700 register in topic aansluitingen teller vierdraads
Het verschil in de twee soorten aansluitingen is dat bij de driedraads de hallgever massa en de voertuigmassa gecombineerd zijn, affijn na enig puzzelwerk ben ik er achter wat de kleuren betekenen, Zwart/rood is plus, bruin/groen is voertuigmassa, Groen/wit is hallgever signaaldraad, bruin/wit is hallgever massa. Hoeveel pulsen per omwenteling is onmogelijk te zeggen, dat is nl afhankelijk van het gemonteerde differentieel, als je de hallgever even demonteerd, je tilt de auto aan 1 kant op en je zet een krijtstreepje op de band, en laat de andere band gewoon op de grond staan, dan tel je de tanden die voorbij gaan voordat je krijtstreepje weer op dezelfde plek staat, dat vermenigvuldig je met 2 ivm de differentieelwerking, en dan heb je het aantal tanden per omwentelingen dat is weer gelijk aan het aantal pulsen, enzovoort, de rest is rekenwerk.
groeten, Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2007 23:45 #1174785
door V700 register
Kijk Co, hier kan ik wat mee,
nu een pulsecounter of frequentieteller aan de bewuste draad aansluiten en ik kan het deeltal van mijn IC'tje bepalen bij bijvoorbeeld 100. km/u (GPS c.q. routeplanner)
gaaaf!
bedankt,
Peter
Lobbes
Beantwoord door V700 register in topic Draadjes
Kijk Co, hier kan ik wat mee,
nu een pulsecounter of frequentieteller aan de bewuste draad aansluiten en ik kan het deeltal van mijn IC'tje bepalen bij bijvoorbeeld 100. km/u (GPS c.q. routeplanner)
gaaaf!
bedankt,
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2007 23:00 #1174893
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pulsjes meten
Ach, ik denk dat ik er een puls/frequentieteller aanknoop en met een GPS de snelheid meet.
met een zgn. HC4059 kan ik elk deeltal tussen 1 en 9900 instellen. met een trucje nog meer, maar dat zal niet nodig zijn.
Ik zal de gemeenschap op de hoogte houden!
groeten,
Peter
met een zgn. HC4059 kan ik elk deeltal tussen 1 en 9900 instellen. met een trucje nog meer, maar dat zal niet nodig zijn.
Ik zal de gemeenschap op de hoogte houden!
groeten,
Peter
Moderators: Jerry Stam