Er brandt van alles door in mijn 960...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2007 15:58 #1061182
door V700 register
Afgelopen zondag voelde ik de motor lichtjes haperen, ging af en toe een stukje sneller lopen en weer langzamer. Vanmorgen was het probleem alleen maar erger. Een beetje hakkerig, inhouden en dan of er iemand lichtjes op het gaspedaal bijtrapte (ik was dat niet). Bij gas geven ging de snelheid "stapsgewijs" omhoog. Foutcode 2-1-2. Opgezocht en was lambda sondesignaal probleem... 1-tje besteld, kan ik morgen ophalen (bij een Bosch service). Thuis aangekomen weer erg haperig en bij stationaire loop voor het huis een vreselijke penetrante stank en heel slecht staionar. Wat bleek: 1 van de bobines doorgefikt. Meteen gebeld naar lokale garage en die had net een 960 sloop staan. Heb meteen maat twee bobines meegenomen en 1-tje blijft in de auto liggen voor het geval. Oude bobine geinspecteerd en beetje opengebroken: inderdaad: Doorslag aan de hoogspanningskant en veel zwarte uitgelekte harde smurrie.
Speurend naar het euvel las ik op de Swedish bricks site dat dit wel eens voorkomt. Evenals een defecte eindtrap. Zal ik ook maar eens voor de zekerheid in de wagen houden voor onderweg, evenals een LMM.
Groetjes,
Robert
Er brandt van alles door in mijn 960... is gemaakt door V700 register
Afgelopen zondag voelde ik de motor lichtjes haperen, ging af en toe een stukje sneller lopen en weer langzamer. Vanmorgen was het probleem alleen maar erger. Een beetje hakkerig, inhouden en dan of er iemand lichtjes op het gaspedaal bijtrapte (ik was dat niet). Bij gas geven ging de snelheid "stapsgewijs" omhoog. Foutcode 2-1-2. Opgezocht en was lambda sondesignaal probleem... 1-tje besteld, kan ik morgen ophalen (bij een Bosch service). Thuis aangekomen weer erg haperig en bij stationaire loop voor het huis een vreselijke penetrante stank en heel slecht staionar. Wat bleek: 1 van de bobines doorgefikt. Meteen gebeld naar lokale garage en die had net een 960 sloop staan. Heb meteen maat twee bobines meegenomen en 1-tje blijft in de auto liggen voor het geval. Oude bobine geinspecteerd en beetje opengebroken: inderdaad: Doorslag aan de hoogspanningskant en veel zwarte uitgelekte harde smurrie.
Speurend naar het euvel las ik op de Swedish bricks site dat dit wel eens voorkomt. Evenals een defecte eindtrap. Zal ik ook maar eens voor de zekerheid in de wagen houden voor onderweg, evenals een LMM.
Groetjes,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2007 16:11 #1174227
door V700 register
Robert,
Meet je accuspanning eens op met draaiende motor, als deze extreem hoog is of erg heen en weer gaat is je dynamo de boosdoener, regelaar/borstelbrug uitwisselen is dan de oplossing, als je hem uitwisselt een originele of een Bosch plaatsen, voorkomt een hoop ellende.
Beantwoord door V700 register in topic Robert,
Meet je
Robert,
Meet je accuspanning eens op met draaiende motor, als deze extreem hoog is of erg heen en weer gaat is je dynamo de boosdoener, regelaar/borstelbrug uitwisselen is dan de oplossing, als je hem uitwisselt een originele of een Bosch plaatsen, voorkomt een hoop ellende.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2007 19:09 #1174261
door V700 register
Die had ik al gechecked. Ik verwachtte al zo'n reactie
Spanning is strak, geen probleem. Gewoon pech. Ik had gelezen dat het wel eens voorkomt dat een bobine stuk gaat. Hou er zelf ook maar rekening mee zou ik zeggen, ik heb er voortaan 1 reserve in de auto liggen.
Tis nu nog wachten op de positiegever van de keuze handel. Ook daar lees ik verhalen over, jij had er ook problemen mee gehad las ik. Misschien vervang ik hem eens ter preventie. Maar ja, jij zegt: If ain't broken, don't fix it Ik heb helemaal geen zin om dat vanaf de grond te doen. Vlampijp moet lost zij je? Ik heb zo'n hekel aan uitlaatklusjes waarbij je op je rug op de grond moet liggen.
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Co,
Die had ik al gechecked. Ik verwachtte al zo'n reactie

Tis nu nog wachten op de positiegever van de keuze handel. Ook daar lees ik verhalen over, jij had er ook problemen mee gehad las ik. Misschien vervang ik hem eens ter preventie. Maar ja, jij zegt: If ain't broken, don't fix it Ik heb helemaal geen zin om dat vanaf de grond te doen. Vlampijp moet lost zij je? Ik heb zo'n hekel aan uitlaatklusjes waarbij je op je rug op de grond moet liggen.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2007 11:08 #1174318
door V700 register
Ik heb het zelf niet gedaan, maar toen ik mijn 960 ophaalde was ie net vervangen bij estate services, de voorpijp wil er overigens nogal beroerd uit als je op de grond ligt en ik denk zelfs dat het op de grond niet gaat lukken ik heb hem er op de brug uitgehaald om de kat te modificeren, ik heb wel de solenoid in de bak vervangen, niet zo'n grote klus maar wel een dure ivm het verwisselen van de ATF en de solenoid bij elkaar zo'n 300 Euro onderdelen. ik heb nu de volgende alweer, volgens de storingscode is de gasklepsensor defect, ik moet er nog induiken, maar komt ook wel weer goed, opgeven staat niet in mijn woordeboek, en kan niet is begraven, ligt naast wil niet en past niet. Dus als ik eruit ben hoort U wel weer van mij.
Groeten, Co.
Beantwoord door V700 register in topic zelf niet gedaan
Ik heb het zelf niet gedaan, maar toen ik mijn 960 ophaalde was ie net vervangen bij estate services, de voorpijp wil er overigens nogal beroerd uit als je op de grond ligt en ik denk zelfs dat het op de grond niet gaat lukken ik heb hem er op de brug uitgehaald om de kat te modificeren, ik heb wel de solenoid in de bak vervangen, niet zo'n grote klus maar wel een dure ivm het verwisselen van de ATF en de solenoid bij elkaar zo'n 300 Euro onderdelen. ik heb nu de volgende alweer, volgens de storingscode is de gasklepsensor defect, ik moet er nog induiken, maar komt ook wel weer goed, opgeven staat niet in mijn woordeboek, en kan niet is begraven, ligt naast wil niet en past niet. Dus als ik eruit ben hoort U wel weer van mij.
Groeten, Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2007 13:44 #1174327
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OBD codes...
Co,
Mmmmm.... Voorlopig hecht ik niet TE veel waarde aan de OBD codes. Kan kloppen maar hoeft niet het geval te zijn. De gasklepsensor zit natuurlijk ook weer gesealed. Je kunt hem losnemen en met een ohmmeter doormeten op "kraken", slecht contact enz. Als hij goed blijkt, zet er dan eens de fohn op en warm hem eens flink op. Krijg je misschien een heel ander beeld.
Succes,
Robert
Ik heb de 960 met motronic 1.8 nu een kleine maand maar het hele systeem met al zijn connectoren, sensors en gevers komt mij storingsgevoelig over. Als het werkt is het prachtig. Als er iets af en toe niet helemaal werkt is het moeilijk zoeken.
Mmmmm.... Voorlopig hecht ik niet TE veel waarde aan de OBD codes. Kan kloppen maar hoeft niet het geval te zijn. De gasklepsensor zit natuurlijk ook weer gesealed. Je kunt hem losnemen en met een ohmmeter doormeten op "kraken", slecht contact enz. Als hij goed blijkt, zet er dan eens de fohn op en warm hem eens flink op. Krijg je misschien een heel ander beeld.
Succes,
Robert
Ik heb de 960 met motronic 1.8 nu een kleine maand maar het hele systeem met al zijn connectoren, sensors en gevers komt mij storingsgevoelig over. Als het werkt is het prachtig. Als er iets af en toe niet helemaal werkt is het moeilijk zoeken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2007 13:49 #1174328
door V700 register
Maar beter laat dan nooit.
Je had <a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes....24FuelInjectionFault " target="_blank">deze link ook gevonden?
Ik geloof niet dat hier op de site al een Motronic foutcode-tabel staat.
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht mosterd
Maar beter laat dan nooit.
Je had <a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes....24FuelInjectionFault " target="_blank">deze link ook gevonden?
Ik geloof niet dat hier op de site al een Motronic foutcode-tabel staat.
24-07-2007 17:55 #1174342
door Jan Huijsmans
(Willem die een account misbruikt)
Bij de stukken die je zondag gekopieerd hebt, zit ook een set storingscode-tabellen.
Bobines en eindtrap heb ik nagevraagd, kosten nieuw iets meer dan 60 euro per stuk ex BTW per bobine, en 134 ex voor de eindtrappen.
Ik kan me herinneren, dat Kristiaan Windt indertijd een enorm gezeur met die bobines heft gehad, nieuwe geplaatst die gelijk weer stuk ging, totdat hij ook de eindtrappen had vervangen.
Geen idee of die eindtrappen door te meten zijn, dat zou natuurlijk mooi zijn.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Bekend
(Willem die een account misbruikt)
Bij de stukken die je zondag gekopieerd hebt, zit ook een set storingscode-tabellen.
Bobines en eindtrap heb ik nagevraagd, kosten nieuw iets meer dan 60 euro per stuk ex BTW per bobine, en 134 ex voor de eindtrappen.
Ik kan me herinneren, dat Kristiaan Windt indertijd een enorm gezeur met die bobines heft gehad, nieuwe geplaatst die gelijk weer stuk ging, totdat hij ook de eindtrappen had vervangen.
Geen idee of die eindtrappen door te meten zijn, dat zou natuurlijk mooi zijn.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2007 18:01 #1174344
door V700 register
Bas,
Bedankt! Had die link al gevonden en inmiddels al heel wat info over de B6304.
Vanmiddag
op weg naar huis weer een bobine doorgefikt. Dezelfde die ik vervangen
had. Ik begon nu toch we heel erg te twijfelen aan de eindtrap... Dus
weer terug naar zelfde lokale garage met de vraag of ze een eindtrap
hadden liggen. Nee dus, blok was vandaag weggegooid en ik kwam gisteren
kennelijk dus net optijd voor die bobine. Geluk ook dat ik er 1 extra
had meegenomen Volgens hun gingen die dingen nooit kapot. Hmmm heb wel eens anders gehoord.
Thuis
dacht ik de eindtrappen "even" om te wisselen om te zien of dan een
andere bobine zou doorfikken. Dat even omwissellen lukte niet. Kom je
bijna niet bij, of eigenlijk IK niet met mijn handen, aan de achterse
eindtrap zonder het hele inlaatspruitstuk weg te nemen. Dat is dan voor
een andere keer en wil dan meteen de olieafscheider vernieuwen.
Ik inspecteerde de kabelboom en zag een draadje bij het schutbord van
de bobine van de 1-e cilinder vrijkomen vanwelke de bobine 2 keer
doorfikte en naar de LPG installatie vertrekken. Nu komt het: de
isolatie van het kabelschoentje lag een beetje bloot en lag dicht tegen
een remleiding aan! DAT was dus (waarschijnlijk) het probleem. Deze
kwam dus tegen massa en de bobine trekt continu stroom. Daar kunnen ze
niet tegen! Gepruts dus!! Ik geef mijzelf een hele grote kans dat dat
het was. Het stekkertje kwam gewoon tegen de remleiding aan. Nog even terug naar de garage gereden om het verhaal uit te leggen en vonden het wel leuk zo'n hobbiest. Of ik zin had om zaterdags af en toe te sleutelen aan oude Volvo's ... Hmm nee, liever niet.
Groetjes allen,
Robert
Willem, je kunt die dingen doormeten. Moet je een oscilloscoop aanhangen en continu het schakelgedrag in de gaten houden en vanzodra de lijn lang laag blijft is er iets mis. Bijna niet te doen.
Beantwoord door V700 register in topic Weer een bobine doorgefikt!....
Bas,
Bedankt! Had die link al gevonden en inmiddels al heel wat info over de B6304.
Vanmiddag
op weg naar huis weer een bobine doorgefikt. Dezelfde die ik vervangen
had. Ik begon nu toch we heel erg te twijfelen aan de eindtrap... Dus
weer terug naar zelfde lokale garage met de vraag of ze een eindtrap
hadden liggen. Nee dus, blok was vandaag weggegooid en ik kwam gisteren
kennelijk dus net optijd voor die bobine. Geluk ook dat ik er 1 extra
had meegenomen Volgens hun gingen die dingen nooit kapot. Hmmm heb wel eens anders gehoord.
Thuis
dacht ik de eindtrappen "even" om te wisselen om te zien of dan een
andere bobine zou doorfikken. Dat even omwissellen lukte niet. Kom je
bijna niet bij, of eigenlijk IK niet met mijn handen, aan de achterse
eindtrap zonder het hele inlaatspruitstuk weg te nemen. Dat is dan voor
een andere keer en wil dan meteen de olieafscheider vernieuwen.
Ik inspecteerde de kabelboom en zag een draadje bij het schutbord van
de bobine van de 1-e cilinder vrijkomen vanwelke de bobine 2 keer
doorfikte en naar de LPG installatie vertrekken. Nu komt het: de
isolatie van het kabelschoentje lag een beetje bloot en lag dicht tegen
een remleiding aan! DAT was dus (waarschijnlijk) het probleem. Deze
kwam dus tegen massa en de bobine trekt continu stroom. Daar kunnen ze
niet tegen! Gepruts dus!! Ik geef mijzelf een hele grote kans dat dat
het was. Het stekkertje kwam gewoon tegen de remleiding aan. Nog even terug naar de garage gereden om het verhaal uit te leggen en vonden het wel leuk zo'n hobbiest. Of ik zin had om zaterdags af en toe te sleutelen aan oude Volvo's ... Hmm nee, liever niet.
Groetjes allen,
Robert
Willem, je kunt die dingen doormeten. Moet je een oscilloscoop aanhangen en continu het schakelgedrag in de gaten houden en vanzodra de lijn lang laag blijft is er iets mis. Bijna niet te doen.
Moderators: Jerry Stam