Mistlampen en verstralers tegelijk aan?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 11:14 #1060997 door Jeroen van Bodegom
Mistlampen en verstralers tegelijk aan? is gemaakt door Jeroen van Bodegom

Als ik mijn mistlampen aan heb en ik geef een signaal met mijn grootlicht+verstralers of ik zet grootlicht + verstralers aan gaan de mistlampen uit.
Is dit normaal? Zo ja, wat kan er mis zijn? Zo niet, hoe kan ik ervoor zorgen dat alles tegelijk aan gaat zonder dat de zekeringen zich gedragen als popcorn in een magnetron?
Ik heb begrepen dat bij Siebren deze blijven branden als het grootlicht bediend wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 12:56 #1173133 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja dat is normaal

Jeroen,

Dat hoort zo en het is wettelijk verboden om mistlampen en verstralers samen te voeren, mistlampen mogen alleen in combinatie met gedimd grootlicht of stadslicht gevoerd worden, verstralers alleen in combinatie met grootlicht, derhalve kunnen ze dus nooit samen branden, als je hier van af wijkt wordt je auto APK afgekeurd omdat ie dan niet meer aan de wettelijke eisen voldoet, en je kunt er ook een bekeuring van 240 Euro voor krijgen, die je overigens ook krijgt als je mistlampen voert bij een goed zicht of meer als 50 meter zicht, kortom haal de lampjes er maar uit want dat komt in Nederland 1 dag in de paar jaar voor, je kunt er beter 2 setjes verstralers op zetten om al die idioten die wel mistlampen voeren te kunnen terugverblinden.

De mistlampenhater zelf. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 13:13 #1173127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 600 Watt

Twee jaar geleden in Zweden alle lampjes vervangen door 100W lampen, dus alles aan is ongeveer 600W. Geen problemen met de zekeringen en ook geen doffe reflectoren.

Bij mijn 740 (940-neus) kan ik ook met de lampen uit rijden, misschien zit daar de oplossing. Oja, ik kan de breedstralers alleen in combinatie met dimlicht (en/of grootlicht) laten branden en niet met stadslicht. Tweede oja, bij de 780 gaan de breedstralers uit in combinatie met grootlicht.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 13:14 #1173137 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic niet tegelijk dus...

Dat ze niet tegelijk mogen branden wist ik niet.

Voor de mistlampen voor gelden iets mildere eisen als de achterlichten:

www.Politie.nl schreef : Voor de <u>mistlichten aan de voorzijde</u> is dat het geval bij dichte mist - dus met een zicht van minder dan 200 meter -, hevige sneeuwval of zware regenbuien. Ze mogen dus niet worden gebruikt bij mist met een zicht van bijvoorbeeld 700 meter, bij "motregen" of hier en daar een sneeuwvlok.
Het rode mistachterlicht of <u>mistlicht aan de achterzijde</u> mag alleen maar worden gebruikt bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter; dus zeer dichte mist en hevige sneeuwval.
Het is niet toegestaan om het mistachterlicht te gebruiken tijdens regenbuien omdat de verhelderende werking voor het overige verkeer juist een verblindende werking kan hebben.

Ik heb graag mijn mistlampen aan voor meer zicht en zichtbaarheid bij mist. Verkeerd afgestelde mistlampen zijn wél hinderlijk. Mijn rechtermistlamp schijnt iets te ver omhoog dus ik gebruik ze nu dus niet, om hinder te voorkomen. Mistachterlichten gebruik ik echt pas als ik zelf mijn voorliggers niet goed meer zie en als anderen mij dus niet meer zien.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 13:37 #1173142 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Mistlampen + verstralers

Verstralers mogen alleen aan met grootlicht en dat mag je alleen voeren als je niemand hindert. Ik heb het bij mij zo aangesloten(relaistje tussen grootlicht en stuurstroom mistlampen) dat bij grootlicht alles aangaat(verstralers+mistlampen) Dat mag alleen aan als je niemand hindert dus waarom zou dat niet mogen??   

De mistlampen kunnen ook afzonderlijk aan met stadslicht(mag geloof ik niet meer) of dimlicht. Ik heb dit zo al bij verschillende auto's in mn rijbewijsleven aangesloten(van BMW tot Toyota en Opel) en deze auto's zijn allemaal APK gekeurd geweest zonder aanpassing. Ik weet niet of dat een redelijk verse regel is dat dat niet zou mogen maar ik heb er nog nooit van gehoord.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 13:50 #1173144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sterker nog

Leon,

Het is een van oudere regels, vroeger mocht je mistlampen voor alleen voeren met stadslicht, en moesten ze met een aparte schakelaar in te schakelen zijn als ze dus automatisch op het stadslicht inschakelen zonder aparte schakelaar mocht/mag dit niet, tevens is het verplicht dat bij ingeschakelde mistlampen ook een lampje op het dashboard of in het schakelaartje brandt, zodat je net als alle verblindende verlichting(grootlicht) een indicatie op het dashboard hebt. Tegenwoordig mogen de mistlampen ook geljk met de dimlichten branden en dat kan niet met jou schemaatje, mistlampen moet je bewust inschakelen, en mag niet automatisch, daar komt het op neer. Dat ze het bij de APK-boer niet gezien hebben is jouw geluk, ze moeten hem er namelijk op afkeuren. Het plijt overigens niet voor de kwaliteit van je APK-garage. Ik kijk er overigens niet van op, een paar maanden terug kocht ik een auto met een verse APK, waar ijzer op ijzer remblokken en gescheurde remslangen op zaten.

&#160;

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 14:08 #1173145 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic No problem

nvliet schreef :
Leon,

Het is een van oudere regels, vroeger mocht je mistlampen voor alleen voeren met stadslicht, en moesten ze met een aparte schakelaar in te schakelen zijn als ze dus automatisch op het stadslicht inschakelen zonder aparte schakelaar mocht/mag dit niet, tevens is het verplicht dat bij ingeschakelde mistlampen ook een lampje op het dashboard of in het schakelaartje brandt, zodat je net als alle verblindende verlichting(grootlicht) een indicatie op het dashboard hebt. Tegenwoordig mogen de mistlampen ook geljk met de dimlichten branden en dat kan niet met jou schemaatje, mistlampen moet je bewust inschakelen, en mag niet automatisch, daar komt het op neer. Dat ze het bij de APK-boer niet gezien hebben is jouw geluk, ze moeten hem er namelijk op afkeuren. Het plijt overigens niet voor de kwaliteit van je APK-garage. Ik kijk er overigens niet van op, een paar maanden terug kocht ik een auto met een verse APK, waar ijzer op ijzer remblokken en gescheurde remslangen op zaten.

Nico,

bij mij kunnen de mistlampen aan met stadslicht of met dimlicht.  Ik moet ze dan handmatig aanzetten en er brand een controlelampje op het dashboard. Tot zover is alles origineel. Echter als ik grootlicht aanzet(of een lichtsignaal geef) dan gaan de mistlampen ook mee aan. Als ze bij de APK moeilijk gaan doen over dat bij seinlicht het controlelampje vd mistlampen niet mee aangaat dan wil ik dat wel ff maken hoor ;-) maar ik heb er nog nooit een APK meester over gehoord. En vwb de APK zelf;Nico, het lijkt me stug dat ik zoveel geluk heb dat dat er nog nooit eentje heeft opgemerkt...    In Oktober weet ik meer :-)  kijken we gelijk of mn 'usa' stadslicht verboden is. Volgens een vriend van mij(en APK meester) mag dat wel. Hij heeft er een discussie mee gehad met een andere garage en die zei ook dat het wel mocht. Maar dat is niet mijn discussie dus dat wacht ik ook even af. In het ergwste geval moet ik 1 dag een draadje loshalen....big deal!   

&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2007 10:58 #1173264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in mijn italiaanse 960 kan

in mijn italiaanse 960 kan ik gewoon grootlicht en mistlamp tegelijk aanhebben in de duitse 940 van mijn vader niet. is idd een wettelijk verschil tussen de landen.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2007 11:47 #1173267 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic ff checken...
Ik ga nog eens testen wat bij mij nu wel en niet tegelijk aan en uit kan...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2007 11:52 #1173268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles samen aan!
Bij mijn Nederlandse (in zweden gebouwde) 940 blijven de ingeschakelde mistlampen gewoon branden als ik grootlicht inschakel. De auto is naar mijn weten volledig orgineel en al 7 keer apk (goed)gekeurd. Rijdend in de polder, of op andere zeer donkere wegen, vind ik zoveel licht ook best prettig.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC