airco v90

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 17:52 #1060925 door Martin Deckers
airco v90 is gemaakt door Martin Deckers

Hallo mensen,

De compressor van mijn airco blijft met ingedrukt ac knopje continu draaien ongeacht de ingestelde temperatuur op mijn ecc. Klopt dit? Ik dacht dat de ecc automatisch de compressor aan of uit zet n.a.v. de gekozen of bereikte temperatuur.De ecc geeft geen foutcode.De hoeveelheid koelmiddel heb ik laten controleren.De enige ac gerelateerde foutcode is een obd foutcode en betreft de hogedruksensor ik meen code 225.De interieur temp. sensor heb ik ook nog schoongemaakt.Iemand een idee?

Groeten Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 18:12 #1172597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Martin,

Het lijkt er op dat deze dus sluiting blijft maken (of open blijft). DWZ: de regeling denkt dat de druk nog steeds te laag is in het systeem en blijft dan koelen. De drukschakelaar zit vescholen op de ronde pot bij schutbord, achter de witte grote kunsstof aansluiting op de pot (komen twee draden vanaf). De druk is ook instelbaar, als je de stekker loshaalt kun je een stelschroef zien. (hogere zuigdruk (tegen klok in): lagere temperatuur en grotere capaciteit. Verdamper kan dan bevriezen. Met klok mee: minder doorstroom van koudemiddel, lagere capaciteit, minder koeling. Dit even terzijde). Afblijven dus, alleen aan te bevelen om beetje bij te stellen als je overstapt op een alternatieve koude middel.

Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 18:44 #1172598 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitschakelen?

Martin, Als je het knopje indrukt hoort de airco uit te schakelen. De ECC zal gewoon z'n werk blijven doen als de ventilatorknop op automatisch staat. Niettemin werkt de airco altijd als de functiekiezer (middelste knop) op defrost (bovenste symbool) staat. De snelheid van de ventilator is manueel te kiezen of automatisch. De snelheid van de ventilator zal op de stand automatisch afhankelijk zijn van het verschil tussen de ingestelde temperatuur (rechterknop) en de temperatuur in de auto (ECC). Er zijn twee sensoren voor de ECC. Eén op het dashboard die de hoeveelheid zonnewarmte meet en één in het huis van de binnenverlichting die de temperatuur in de auto meet. Bij mijn weten draait de compressor (dus de koeling) altijd mee als het systeem is ingeschakeld en wordt de lucht als die te koud is bijverwarmd door de kachelradiator. Dit om 's winters de ruiten snel te kunnen ontdooien. De airco/ECC werkt in mijn beide 960's zoals hierboven omschreven. Het verschil tussen in- en uitgeschakelde compressor kan ik alleen horen als ik het knopje indruk en daarna uitgedrukt heb staan. Het duurt een aantal seconden voordat de compressor dan inschakelt. Wanneer de compressor telkens (als de airco in werking zou moeten zijn) in- en uitschakelt, zit er te weinig koudemiddel in.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 20:18 #1172613 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Knopje?

Covik schreef :
Martin, Als je het knopje indrukt hoort de airco uit te schakelen.

Dacht het niet.
Daar het een V90 betreft is het oude systeem terug ingevoerd en moet je op het knopje (met kristal) drukken om de ECC op te zetten.
Dit in tegenstelling met de periode modeljaar 1991 t.e.m. 1996.

BTW staat de middelste draaiknop op voorruit ontwasemen?

Groeten.
Hedwig

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 20:52 #1172615 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic airco v90

Dus de code efi 225 verwijst naar de lage druk sensor bij het filter-droger vat, ik dacht  de hoge druksensor bij de condensor. Het zou ook de ijsvorming op de leidingen verklaren. Maar ik het goed begrijp adviseer je vernieuwen en niet opnieuw afstellen.

Martin

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 21:01 #1172617 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic De beschrijving in welke

De beschrijving in welke stand de airco automatisch wordt geregeld vond ik ook erg onduidelijk.Volgens de mannen van Marans moet de knop ingedrukt zijn, maar zij zijn er niet zeker van of de compressor-koppeling door de ecc-unit automatisch geregeld wordt in dit type auto.

Martin

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 21:27 #1172623 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Samengevat

12many14 schreef :
De compressor van mijn airco blijft met ingedrukt ac knopje continu draaien ongeacht de ingestelde temperatuur op mijn ecc. Klopt dit?

Ja, dat klopt. Het is inmiddels al uitgelegd door anderen, maar toch nog maar eens voor de duidelijkheid.

Als je middels de drukschakelaar de A/C uit zet, is de compressor altijd uit.
Als de A/C aanstaat (knopje ingedrukt), dan regelt de temperatuurknop de temperatuur door de luchttemperatuur te mengen (met de kachel en airco), en de compressor blijft altijd aan.

En wanneer je draaiknop op omhoog/ruitontwaseming zet, gaat de A/C altijd aan (vanwege de luchtontvochtiging).
Alleen wanneer de buitentemperatuur onder de 7 graden zakt schakelt de compressor automatisch uit (of gaat dus niet aan). 's Winters doet hij het dus niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 21:45 #1172626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuigdruk
<div class="content">

Dus de code efi 225 verwijst naar de lage druk sensor bij het
filter-droger vat, ik dacht  de hoge druksensor bij de condensor. Het
zou ook de ijsvorming op de leidingen verklaren. Maar ik het goed
begrijp adviseer je vernieuwen en niet opnieuw afstellen.

Martin

Ja, de filterdrogerunit. Ijsvorming heb je al heel snel bij een GOED werkende airco op de retourleiding. Ik zou eens de drukschakelaar vervangen. ALS je tenminste zeker weet dat de airco altijd blijft ingeschakeld. Wat je eens kunt doen is een lampje zetten over de electronische koppeling en deze in het interieur monteuren (geel groene draad geloof ik en een ander touwtje naar massa vanaf de lamp). Als deze brandt is de airco ingeschakeld natuurlijk. Zo kun je gemakkelijk zien waneer de airco wordt ingeschakeld. Haal ook eens als de airco loopt de stekker op de pot los. Deze moet dan (denk ik) afslaan. Als hij dat niet doet, de stekker eens kortsluiten (pennetejs met elkaar verbinden) dan zal hij moeten afslaan als hij dat niet deed. Zo niet, is er iets mis in het regelcircuit.

Succes,

Robert 

</div>

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2007 22:27 #1172639 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Ik zal in ieder  geval de

Ik zal in ieder  geval de lage druk sensor eens testen.Maar wat betreft de ijsvorming: wanneer dit gebeurt in het hete motercompartiment , is er dan ook niet een grote kans dat dit gebeurt op de verdamper onder het dashboard en daarmee een goede werking wordt verhinderd of eventueel schade ontstaat aan de verdamper?

groet Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2007 02:00 #1172673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht het eerst wel

hlambrechts schreef :

Covik schreef :
Martin, Als je het knopje indrukt hoort de airco uit te schakelen.

Dacht het niet.
Daar het een V90 betreft is het oude systeem terug ingevoerd en moet je op het knopje (met kristal) drukken om de ECC op te zetten.
Dit in tegenstelling met de periode modeljaar 1991 t.e.m. 1996.

BTW staat de middelste draaiknop op voorruit ontwasemen?

Groeten.
Hedwig

Mijn wijsheid heb ik gehaald uit de "<a href=" www.analogstereo.com/pdf/om/volvo_s90_v9...ners_manual_1997.pdf " target="_blank">Owners manual Volvo S/V90 1997" (pag 44)  voor de Amerikaanse en Canadese markt. Daarin staat de door mij beschreven gebruiksaanwijzing. Deze gebruiksaanwijzing is op dit onderdeel overigens gelijk voor het modeljaar 1998. Dus is er op dit onderdeel een verschil tussen de Europese en Amerikaanse markt. Hedwig vind ik namelijk een autoriteit op Volvogebied.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC