weer die kilometerteller
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2007 00:33 #1060451
door V700 register
weer die kilometerteller is gemaakt door V700 register
Dit is mijn derde/vierde? klokkenset in 6 jaar die faalt.
Nu: klap op het dashbord en soms werkt de hele kilometerwinkel even.
Met vakantie, dus op mijn gemak de hele klokkenset uit elkaar en alles (behalve nog het motortje van de tellers..) doorgesoldeerd. Resultaat 0/0.
alle connectors wat strakker gebogen: geen resultaat. SMD en connectors in klokkenset allemaal doorgesoldeerd: effect: 0/0
de connector van te tellertunit overbrugd met draden.
Hoera!! het werkt feilloos! Voor drie dagen.... De klap heeft nog steeds enig effect: dus klokkenset of bedrading. niet in orde.
Ik kots zo langzamerhand van deze zooi en overweeg een complete nieuwe elektronische klokkenset te bouwen, zonder mechanische delen.
Echter: wie weet wat de pulsfrequentie is, aangeboden vanaf cardan aan klokken set, de spanning of keihard naar 0.
Als heir niets uitkomt, gaat Lobbes dit weekend op twee blokken onder de achteras en net zo lang wroeten totdat ik weet waar de storing zit.* Eveneens meten met scope en pulsteller. Dan kan ik passende elektronica maken.
* ik mag van mijn vrouw de klokkenset niet verwijderen onder het rijden.. gek he...
Peter van der Wal Lobbes, 704 estate '90 255.000
Nu: klap op het dashbord en soms werkt de hele kilometerwinkel even.
Met vakantie, dus op mijn gemak de hele klokkenset uit elkaar en alles (behalve nog het motortje van de tellers..) doorgesoldeerd. Resultaat 0/0.
alle connectors wat strakker gebogen: geen resultaat. SMD en connectors in klokkenset allemaal doorgesoldeerd: effect: 0/0
de connector van te tellertunit overbrugd met draden.
Hoera!! het werkt feilloos! Voor drie dagen.... De klap heeft nog steeds enig effect: dus klokkenset of bedrading. niet in orde.
Ik kots zo langzamerhand van deze zooi en overweeg een complete nieuwe elektronische klokkenset te bouwen, zonder mechanische delen.
Echter: wie weet wat de pulsfrequentie is, aangeboden vanaf cardan aan klokken set, de spanning of keihard naar 0.
Als heir niets uitkomt, gaat Lobbes dit weekend op twee blokken onder de achteras en net zo lang wroeten totdat ik weet waar de storing zit.* Eveneens meten met scope en pulsteller. Dan kan ik passende elektronica maken.
* ik mag van mijn vrouw de klokkenset niet verwijderen onder het rijden.. gek he...
Peter van der Wal Lobbes, 704 estate '90 255.000
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2007 09:35 #1168774
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallsensor
Peter,
Denk dat er een hallsensor in verwerkt zit, samen met een spoeltje dat een klein magnetisch veld opwekt. Zodra er een metaal in de buurt is verandert het veld en zal er een dip of piek in het signaal optreden. Kan zijn dat de sensor door een stroombron wordt gevoed. Weet ik niet. Moet je zelf even uitvissen door het schema van de schakeling op te tekenen. Zo te lezen gaat je dat wel lukken.
Robert
De Estate van mijn vriendin kampt met hetzelfde probleem. Dan weer wel snelheid aangeven, dan weer niet. Had ook al eens alles doorgesoldeerd. Misschien staat er ergens wel een schakeling te oscileren?? Kun je ontdekken door onder het rijden
de unit uit te nemen en hier en daar je vinder op de printplaat leggen. Als hij het dan weer doet oscilleert er waarschijnlijk ergens iets.
Denk dat er een hallsensor in verwerkt zit, samen met een spoeltje dat een klein magnetisch veld opwekt. Zodra er een metaal in de buurt is verandert het veld en zal er een dip of piek in het signaal optreden. Kan zijn dat de sensor door een stroombron wordt gevoed. Weet ik niet. Moet je zelf even uitvissen door het schema van de schakeling op te tekenen. Zo te lezen gaat je dat wel lukken.
Robert
De Estate van mijn vriendin kampt met hetzelfde probleem. Dan weer wel snelheid aangeven, dan weer niet. Had ook al eens alles doorgesoldeerd. Misschien staat er ergens wel een schakeling te oscileren?? Kun je ontdekken door onder het rijden

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2007 14:24 #1168823
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic stroomtoevoer
Laatst zitten rommelen met de klokkenwinkel omdat de tempmeter het niet altijd doet. Ook wat doorverbonden en kortsluiting veroorzaakt. Het is ook lastig om de dwaalsporen goed te volgen. Ingebouwde smeltveiligheid boven in de printplaat is dan door. Er en dun draadje tussen gezet. Geeft dit draadje geen goede verbinding dan stoppen alle meters en vele signaallampjes. Na een klap doen ze het weer. Kan dus aan de stroomvoorziening op de printplaat liggen. Draadje zit nu weer goed, alle meters doen het weer alleen de tempmeter geeft nog problemen. Een klap kan helpen om deze weer te laten werken. Toch nog op zoek naar een andere tempmeter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2007 20:42 #1171308
door V700 register
Zelfde probleem ook gehad met vdo teller uit 740 1989
Zowel dagteller/totaalteller als snelheidmeter deden het niet meer
Oplossing was bij mij:
1:Teller helemaal uit dasboard unit gehaald.
2:Wijzer verwijdert.opletten markeren hoe wijzer staat.(alleen lastig om wijzer te verwijderen
3:Zwarte cijferplaat verwijdert met bv een afbreek mesje of erg dunne plamuurmes plaat verwijdert(zit vastgeplakt).
4: schroefjes die telletunit bijelkaar houden verwijdert.
5:Hierna printje aan rechterzijde verwijdert.
6:Let op 2 tandwieltjes welke tevoorschijnkomen na demontage printje6: Soldeerpunten opnieuw gesoldeeerd (een was niet helemaal goed meer)
7:Hierna alles weer inelkaar zetten(let op twee tandwieltjes
8Kijk uit met weer monteren wijzer dit is het moeilijkste althans bij mij.
9:Na gehele montage deed de teller het weer goed
10:Echter was bij mij na montage van de wijzer snelheidsmeter iets verkeerd gegaan.drukte de wijzer er te hard op waardoor asjes afbrak.(Hoe monteer je dit wijzertje weerd goed)

Beantwoord door V700 register in topic km teller
Zelfde probleem ook gehad met vdo teller uit 740 1989
Zowel dagteller/totaalteller als snelheidmeter deden het niet meer
Oplossing was bij mij:
1:Teller helemaal uit dasboard unit gehaald.
2:Wijzer verwijdert.opletten markeren hoe wijzer staat.(alleen lastig om wijzer te verwijderen
3:Zwarte cijferplaat verwijdert met bv een afbreek mesje of erg dunne plamuurmes plaat verwijdert(zit vastgeplakt).
4: schroefjes die telletunit bijelkaar houden verwijdert.
5:Hierna printje aan rechterzijde verwijdert.
6:Let op 2 tandwieltjes welke tevoorschijnkomen na demontage printje6: Soldeerpunten opnieuw gesoldeeerd (een was niet helemaal goed meer)
7:Hierna alles weer inelkaar zetten(let op twee tandwieltjes
8Kijk uit met weer monteren wijzer dit is het moeilijkste althans bij mij.
9:Na gehele montage deed de teller het weer goed
10:Echter was bij mij na montage van de wijzer snelheidsmeter iets verkeerd gegaan.drukte de wijzer er te hard op waardoor asjes afbrak.(Hoe monteer je dit wijzertje weerd goed)

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2007 22:27 #1171321
door V700 register
Via meneer S. ( Triple 3 ) heb ik wel een bedrijfje voor je. Casu in Nieuwegein.
<a href=" www.casu.nl "> www.casu.nl
Beantwoord door V700 register in topic kilometer teller
Via meneer S. ( Triple 3 ) heb ik wel een bedrijfje voor je. Casu in Nieuwegein.
<a href=" www.casu.nl "> www.casu.nl
24-06-2007 23:27 #1171327
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic wijzer
Zelf draai ik 'm er af en bij montage druk ik die er voorzichtig op. Al meerdere malen gedaan (ja, de snelheidsafwijking is gecorrigeerd bij m'n diesels) en werkt prima. Je moet inderdaad wel oppassen dat je niet te hard doordrukt.
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2007 13:25 #1171562
door V700 register
Aan jhuijsmans
Hoe draai je de snelheidswijzer er af.

Aan het asje te zien is het asje gekarteld ben er dus vanuit gegaan dat in de wijzer er ook groeen inzitten om hem op zijn plaats tehouden.

Hoe krijg je de wijzer er dan het makkelijkst er weer op.
Beantwoord door V700 register in topic Snelheidmeter
Aan jhuijsmans
Hoe draai je de snelheidswijzer er af.

Aan het asje te zien is het asje gekarteld ben er dus vanuit gegaan dat in de wijzer er ook groeen inzitten om hem op zijn plaats tehouden.

Hoe krijg je de wijzer er dan het makkelijkst er weer op.
26-06-2007 20:06 #1171613
door Jan Huijsmans
Volgens mij heb ik ze er toen door de nul heen af gedraaid. Iets draaien en dan tillen. (maar het is al een tijdje geleden, maar binnenkort een 780 die vast gecorrigeerd moet gaan worden...) Het erop krijgen was gewoon drukken. (dit was bij de 740 tellerset, volgens mij de vdo's)
Natuurlijk alles voorzichtig dproberen en nooit forceren. (maar dat lijkt me logisch)
Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Door de nul draaien
Volgens mij heb ik ze er toen door de nul heen af gedraaid. Iets draaien en dan tillen. (maar het is al een tijdje geleden, maar binnenkort een 780 die vast gecorrigeerd moet gaan worden...) Het erop krijgen was gewoon drukken. (dit was bij de 740 tellerset, volgens mij de vdo's)
Natuurlijk alles voorzichtig dproberen en nooit forceren. (maar dat lijkt me logisch)
Jan Huijsmans
Moderators: Jerry Stam