Rare toeren!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2007 22:30 #1059972
door V700 register
Rare toeren! is gemaakt door V700 register
Hallo iedereen.
Dinsdag heb ik wat geklust aan de auto, nl. De olie ververst. Bij controle van het water van de batterij bleek er te kort in te zijn, dus heb ik die bijgevuld met gedemineraliseerd water. De dag daarop kreeg ik het volgende; Ik ging naar mijn werk nadat de auto normaal startte. Hier vijfhonderd meter verder stopte aan de spar om de krant te halen, toen wilde hij niet starten! de kontolelampjes brandden wel maar bij het overdraaien om te starten deed hij enkel tik. Gelukkig kregen we hem aan de praat nadat hij een duw kreeg van de uitbater van de winkel.
Na de dagtaak wilde ik naar huis en met een bang hart ging ik in de auto en, hij deed het zonder probleem. Gisteren kreeg ik het volgende, na het starten zag ik bij het rijden dat de toerenteller het niet deed en dat het lampje van de ABS ging branden. ook ging de verlichting minder branden. toen ik aan drieduizend toeren kwam, sloeg de toerenteller in gang ging het lichtje uit van de ABS, en gingen mijn lichten terug normaal branden. Sedertdien is het steeds zo dat de toerenteller niet werkt bij het starten en bij het doortrekken naar om en bij de drieduizend toeren of bij een gasstoot tot daar alles weer normaal werkt.
Nu komt de vraag, (je kan het wel raden denk ik) hoe komt dat en aan wat ligt dat? Ik moet er wel bijzeggen dat er een ongeblazen D24 onder de motorkap zit.
Groeten, Hugo, Die het vandaag op de parking vlak voor de Franse grens in Marke het niet kon laten zijn truck tussen twee dicht geparkeerde collega's te plaatsen, omdat er enen geladen was met splinternieuwe Volvo-auto's...
Dinsdag heb ik wat geklust aan de auto, nl. De olie ververst. Bij controle van het water van de batterij bleek er te kort in te zijn, dus heb ik die bijgevuld met gedemineraliseerd water. De dag daarop kreeg ik het volgende; Ik ging naar mijn werk nadat de auto normaal startte. Hier vijfhonderd meter verder stopte aan de spar om de krant te halen, toen wilde hij niet starten! de kontolelampjes brandden wel maar bij het overdraaien om te starten deed hij enkel tik. Gelukkig kregen we hem aan de praat nadat hij een duw kreeg van de uitbater van de winkel.
Na de dagtaak wilde ik naar huis en met een bang hart ging ik in de auto en, hij deed het zonder probleem. Gisteren kreeg ik het volgende, na het starten zag ik bij het rijden dat de toerenteller het niet deed en dat het lampje van de ABS ging branden. ook ging de verlichting minder branden. toen ik aan drieduizend toeren kwam, sloeg de toerenteller in gang ging het lichtje uit van de ABS, en gingen mijn lichten terug normaal branden. Sedertdien is het steeds zo dat de toerenteller niet werkt bij het starten en bij het doortrekken naar om en bij de drieduizend toeren of bij een gasstoot tot daar alles weer normaal werkt.
Nu komt de vraag, (je kan het wel raden denk ik) hoe komt dat en aan wat ligt dat? Ik moet er wel bijzeggen dat er een ongeblazen D24 onder de motorkap zit.
Groeten, Hugo, Die het vandaag op de parking vlak voor de Franse grens in Marke het niet kon laten zijn truck tussen twee dicht geparkeerde collega's te plaatsen, omdat er enen geladen was met splinternieuwe Volvo-auto's...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2007 23:19 #1165079
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee dingen.
Het is of de dynamo, die de accu niet meer bijlaad, of de accu die geen prik meer vasthoudt.
De dynamo kun je van een verse set borstels voorzien, dan moet ie het weer doen, vooropgesteld dat deze stuk is. De accu daarentegen is, als ie op is, gewoon aan vervanging toe.
Dynamo test:Meet met een mutilmeter de spanning tussen de polen van de accu, dat moet ergens rond de 11,7 volt zijn. Als je nu de motor start, en je doet hetzelfde, dan moet er 13,6 tot 14 volt tussen de polen te meten zijn. Zo ja, dynamo in orde.
Accu test:Meet de spanning tussen de accupolen. Constateer dat dat ergens rond de 11,7 volt isZet zonder de motor te starten, de auto op contact, zodat de lichten gaan branden en zet er gemakshalve nog een verbruiker bij aan, hoewel ik denk dat 120 watt wel voldoende is voor de test.Zie je nu de spanning kelderen, dan is ie op (meet gedurende bijvoorbeeld 10 minuten, 2 is niet altijd genoeg). Zakt de spanning tot net boven de 11 volt, en blijven de lampen gewoon branden, dan is de accu ook in orde.
Trouwens, als je accu echt op is, moet je natuurlijk wel duwen als je hem zonderlopende motor licht laat geven......
Zet hem effe met de neus naar beneden op een helling, vóór de test, scheelt weer duwen.
10 tegen 1 dat de accu op is trouwens, als ik je verhaal zo lees.
De dynamo kun je van een verse set borstels voorzien, dan moet ie het weer doen, vooropgesteld dat deze stuk is. De accu daarentegen is, als ie op is, gewoon aan vervanging toe.
Dynamo test:Meet met een mutilmeter de spanning tussen de polen van de accu, dat moet ergens rond de 11,7 volt zijn. Als je nu de motor start, en je doet hetzelfde, dan moet er 13,6 tot 14 volt tussen de polen te meten zijn. Zo ja, dynamo in orde.
Accu test:Meet de spanning tussen de accupolen. Constateer dat dat ergens rond de 11,7 volt isZet zonder de motor te starten, de auto op contact, zodat de lichten gaan branden en zet er gemakshalve nog een verbruiker bij aan, hoewel ik denk dat 120 watt wel voldoende is voor de test.Zie je nu de spanning kelderen, dan is ie op (meet gedurende bijvoorbeeld 10 minuten, 2 is niet altijd genoeg). Zakt de spanning tot net boven de 11 volt, en blijven de lampen gewoon branden, dan is de accu ook in orde.
Trouwens, als je accu echt op is, moet je natuurlijk wel duwen als je hem zonderlopende motor licht laat geven......

Zet hem effe met de neus naar beneden op een helling, vóór de test, scheelt weer duwen.
10 tegen 1 dat de accu op is trouwens, als ik je verhaal zo lees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2007 23:35 #1165081
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic koolborstels op
Hugo,
Dezelfde symptomen herken ik toen mijn koolborstels van de dynamo op waren. Alleen het abs/lampje herken ik niet want die heb ik niet.
Voor een tijdelijke remedie haal je de spanningsbrug uit de dynamo en klopt die schoon met wat ruk en trek bewegingen aan de koolborstels. Zo ben ik eens van vakantie zonder problemen terug gekomen.
Om die spanningsbrug eruit te halen draai je twee boutjes, ik geloof 10 of 8, los en manoevreerd dat ding eruit, terug ook onder een hoek er weer in.
Zelf heb er nieuwe borstels in laten solderen bij een dynamozaak voor 10 euro. Daar ben ik nu al 200k mee verder gekomen.
Dezelfde symptomen herken ik toen mijn koolborstels van de dynamo op waren. Alleen het abs/lampje herken ik niet want die heb ik niet.
Voor een tijdelijke remedie haal je de spanningsbrug uit de dynamo en klopt die schoon met wat ruk en trek bewegingen aan de koolborstels. Zo ben ik eens van vakantie zonder problemen terug gekomen.
Om die spanningsbrug eruit te halen draai je twee boutjes, ik geloof 10 of 8, los en manoevreerd dat ding eruit, terug ook onder een hoek er weer in.
Zelf heb er nieuwe borstels in laten solderen bij een dynamozaak voor 10 euro. Daar ben ik nu al 200k mee verder gekomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2007 12:58 #1165279
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, de dynamo
Dat is inderdaad de dynamo die niet (goed) meer is. Het is me overigens een raadsel waarom Volvo zo'n slordig controlesysteem heeft waarbij de dynamo niet bijlaadt en toch het laadstroomlampje niet brand...
 
Het meest makkelijk is om de spanningregelaar/koolborstels als compleet unit-je te vervangen. Voor m'n 940 kostte me dat vorig jaar 21 Euro. Ik vond het wel gepriegel om het zo te vervangen en heb om er beter bij te kunnen de dynamo er maar even uitgehaald. Zelfs dan is het binnen een uur goed te doen.
 
O ja, wel even de accu loskoppelen voor je eraan begint...
 
 
Het meest makkelijk is om de spanningregelaar/koolborstels als compleet unit-je te vervangen. Voor m'n 940 kostte me dat vorig jaar 21 Euro. Ik vond het wel gepriegel om het zo te vervangen en heb om er beter bij te kunnen de dynamo er maar even uitgehaald. Zelfs dan is het binnen een uur goed te doen.
 
O ja, wel even de accu loskoppelen voor je eraan begint...
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam