Computer reageert niet.
- Boris Duijndam (GAST)
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2007 15:41 #1059565
door Boris Duijndam (GAST)
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Computer reageert niet. is gemaakt door Boris Duijndam (GAST)
Ik ben van de week langs Timen geweest met mijn 740 die inmiddels al bijna een jaar buiten gebruik is van wegen het 1 op 4 rijden en de enorme CO2 uitstoot als gevolg. En dat vind de APK keurmeester weer niet al te best.Zodoende ging ik samen met mijn vader en de 740 op de aanhanger naar Timen. Die constateerde dat de computers niet meer reageerde dmv het diagnose kastje te gebruiken. Het komt er op neer dat er waarschijnlijk ergens sluiting in de kabelboom zit en dat is eigenlijk onbegonnen werk.Dus het eerst wat ik vanochtend deed was het dashboard demonteren om maar eens te beginnen met het nakijken van de hele kabelboom.Als snel kwam ik er achter dat er in de kabelboom geknipt is geweest door de vorige eigenaar. Er zijn draden doorgeknipt en doorgetrokken op andere draden en weer bij elkaar geplakt.Ook is de benzinepomp omgeleid voor direct vanaf de bobine 12V te trekken en deze gewoon bij de pomp erbij te prikken. Dus het relais omzeilend.Weet wel dat wij hiervoor 5 jaar zonder problemen reden hebben met deze auto zonder enige problemen tot op een jaar geleden.Hier volgen wat foto’s van de kabels en stekkers die ik niet kan verklaren.
85.146.1.31/Electronicavolvo/
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2007 21:37 #1163232
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Atwoord in foto's zelf.
Volgens mij zie ik de bruine draad van foto 1 terug op de laatste foto, die bij de brandstofpomp.Op zich niet zo vreemd, ik heb het bij meerdere auto's gezien, continue prik op de brandstofpomp.
Die gele stekker die los hangt onder je dashboard, lijkt me normaal, waar ie voor is, weet ik niet, maar ongetwijfeld accessoires.
Die afgetakte gele, is dat geen zelfgemaakte accessoirestand-mogelijkheid op de auto, wellicht tbv de radio?
Heb je een schema? Daar staat alles op lijk me zo. Kleurtje volgen, opgelost.
Die gele stekker die los hangt onder je dashboard, lijkt me normaal, waar ie voor is, weet ik niet, maar ongetwijfeld accessoires.
Die afgetakte gele, is dat geen zelfgemaakte accessoirestand-mogelijkheid op de auto, wellicht tbv de radio?
Heb je een schema? Daar staat alles op lijk me zo. Kleurtje volgen, opgelost.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2007 10:50 #1163256
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kabelboom
Ik zou de kabelboom van de ECU naar de injectoren eerst maar eens vervangen. Probeer een andere kabelboom van een gesloopte auto te krijgen. Het demonteren van deze kabelboom is best te doen.
Dat de benzinepomp rechtstreeks de spanning van de accu krijgt is natuurlijk niet goed. Wellicht was er toendertijd een relais stuk. Inmiddels heb je verschillende relais vervangen misschien is hierdoor wel een sluiting ontstaan door deze verkeerde verbinding. De benzinepomp moet dus eerst ook weer naar behoren werken.
Het verbruik van 1 op 4 vier duidt er op dat er veel te veel brandstof wordt ingespoten. Je hoge CO is daar natuurlijk het gevolg van. Zelfs voor noodloop is dit een hoog verbruik. De start injector bleef ook meedoen dat duidt ook op de noodloop situatie.
Timen
Dat de benzinepomp rechtstreeks de spanning van de accu krijgt is natuurlijk niet goed. Wellicht was er toendertijd een relais stuk. Inmiddels heb je verschillende relais vervangen misschien is hierdoor wel een sluiting ontstaan door deze verkeerde verbinding. De benzinepomp moet dus eerst ook weer naar behoren werken.
Het verbruik van 1 op 4 vier duidt er op dat er veel te veel brandstof wordt ingespoten. Je hoge CO is daar natuurlijk het gevolg van. Zelfs voor noodloop is dit een hoog verbruik. De start injector bleef ook meedoen dat duidt ook op de noodloop situatie.
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2007 16:37 #1163280
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ter info
op een US-forum heb ik wel eens gelezen dat de kabelbomen van de vroege 700 en 200 series last hebben van verbrokkeling van de isolatie van de kabelboomdraadjes. Dit vooral in de buurt waar de kabelboom warm kan worden (bv uitlaatzijde van het blok en direct daarboven)
Het gevolg kan zijn dat je allerlei vage vreemde klachten hebt en dat de fouten zeer lastig zijn te vinden. (je kent dat wel, dure onderdelen vervangen, geen resultaat, tijden later ontdek je dan dat het aan de bedrading ligt...)
Het gevolg kan zijn dat je allerlei vage vreemde klachten hebt en dat de fouten zeer lastig zijn te vinden. (je kent dat wel, dure onderdelen vervangen, geen resultaat, tijden later ontdek je dan dat het aan de bedrading ligt...)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2007 20:51 #1163299
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verbrokkelen
Hallo Volvisti
Volgens mij had Roger dat ook bij z'n Amerikaanse 764. Langzaam verbrokkelde de kabelboom.
Groetjes
Mathy
Volgens mij had Roger dat ook bij z'n Amerikaanse 764. Langzaam verbrokkelde de kabelboom.
Groetjes
Mathy
09-04-2007 16:25 #1163366
door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Uhuh!
Juist!, kan alleen op het oog niets vreemds zien ...JanV schreef : Het gevolg kan zijn dat je allerlei vage vreemde klachten hebt en dat de fouten zeer lastig zijn te vinden. (je kent dat wel, dure onderdelen vervangen, geen resultaat, tijden later ontdek je dan dat het aan de bedrading ligt...)
Moderators: Jerry Stam