Specialistenadvies ivm niet-werkende claxon 760 GLE gezocht: OPGELOST!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2006 13:20 #1057425
door V700 register
Specialistenadvies ivm niet-werkende claxon 760 GLE gezocht: OPGELOST!! is gemaakt door V700 register
Beste covolvisti,
Ik ben al een tijdje op zoek naar het antwoord op 'waarom werkt mijnen claxon nie?!'. Ik rij met een 760 GLE van 1990. Ik heb verder van Hedwig een correct elektrisch schema ontvangen (zie hieronder), waarvoor dank. Wat zijn de voorlopige bevindingen: bij inschakelen contact krijg ik bij indrukken stuurwiel (dus om te claxoneren) correct contact in de stekkerverbinding in de linkervoorstijl (A op schema). De zekering is ook in orde, aangezien de ruitenwissers werken en de claxon daar ook op aangesloten zit. De claxon zelf werkt ook, na rechtstreekse verbinding met de accu.
Bijgevolg zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de verbindingen tussen de stekker in die linkervoorstijl en de claxon. Op het schema staat dat er twee verbindingen zijn (tussen A en 20/1 en 20/2). Echter, weet iemand waar die verbindingen zich precies bevinden? Volgens Hedwig moeten die zich ergens links onder de motorruimte bevinden, maar preciezer wist hij het niet. Iemand anders wel?
Alvast bedankt,
Volvokoen
Ik ben al een tijdje op zoek naar het antwoord op 'waarom werkt mijnen claxon nie?!'. Ik rij met een 760 GLE van 1990. Ik heb verder van Hedwig een correct elektrisch schema ontvangen (zie hieronder), waarvoor dank. Wat zijn de voorlopige bevindingen: bij inschakelen contact krijg ik bij indrukken stuurwiel (dus om te claxoneren) correct contact in de stekkerverbinding in de linkervoorstijl (A op schema). De zekering is ook in orde, aangezien de ruitenwissers werken en de claxon daar ook op aangesloten zit. De claxon zelf werkt ook, na rechtstreekse verbinding met de accu.
Bijgevolg zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de verbindingen tussen de stekker in die linkervoorstijl en de claxon. Op het schema staat dat er twee verbindingen zijn (tussen A en 20/1 en 20/2). Echter, weet iemand waar die verbindingen zich precies bevinden? Volgens Hedwig moeten die zich ergens links onder de motorruimte bevinden, maar preciezer wist hij het niet. Iemand anders wel?
Alvast bedankt,
Volvokoen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2006 15:59 #1150609
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lastig
Hoi
Mijn claxon is ook lastig maar dat ligt aan de drukschakelaar. Soms moet ik het stuur omduwen voor dat ie reageert. Misschien moet je daar eens zoeken,
 
suc6
Mijn claxon is ook lastig maar dat ligt aan de drukschakelaar. Soms moet ik het stuur omduwen voor dat ie reageert. Misschien moet je daar eens zoeken,
 
suc6
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2006 16:53 #1150613
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ligt niet aan stuur
Nee, hoor, Henk. Ik denk echt niet dat het daaraan ligt, aangezien het claxonsignaal verandert in de stekkerverbinding, die in de schakeling tussen het stuur en de claxon ligt, wanneer we op het stuur drukken. Wat ik ook doe met dat stuur, de claxon werkt nooit. We hebben het stuur ten andere ook al open gehad en er af gehaald en we zien niets vreemds/los.
Het probleem situeert zich toch hoogstwaarschijnlijk tussen de stekkerverbinding en de claxon.
Toch bedankt voor het meedenken,
 
Koen
Het probleem situeert zich toch hoogstwaarschijnlijk tussen de stekkerverbinding en de claxon.
Toch bedankt voor het meedenken,
 
Koen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 10:43 #1151112
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niemand anders een idee??
Niemand die weet waar die verbindingen tussen de stekkerverbinding en de claxon liggen?
((

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 12:13 #1151119
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic En wat als er een draadje intern stuk is?
Dan trek je gewoon een nieuw draadje. Ik zou dus gewoon zelf een nieuwe kabel trekken vanaf de deurstijl tot de claxon doet hij het weer! En stoppen met zoeken. Maar goed dat is een mening van een niet-claxon-expert!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 13:02 #1151122
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geniaal in zijn eenvoud ;))
Hahaha, Ton-Herman, dat ik daar zelf nog niet op gekomen ben!! Nu ja, ik ben totaal geen technicus, dus ik mag mij dat permitteren, zeker? Ik zal jouw suggestie zeker in overweging nemen en aan mijn pa voorstellen.
 
Bedankt!
 
Koen
 
Bedankt!
 
Koen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 23:58 #1151185
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic claxon
Ken het probleem....
uiteindelijk bleken het de verzilverde contacten onder de drukknoppen van het stuurwiel te zijn.
Op den duur worden deze weggevreten en maken geen goed contact meer om de 10? ampere te kunnen verwerken. Een
hoestende of hese claxon als tussenfase is het gevolg. Ik heb de claxon in mijn oude 740 via een relais aangesproken.
omdat de stuurwielcontacten nu nauwelijks meer "stroom" hoeven te voeren klonk de calxon weer als vanouds..
Peter van der Wal
uiteindelijk bleken het de verzilverde contacten onder de drukknoppen van het stuurwiel te zijn.
Op den duur worden deze weggevreten en maken geen goed contact meer om de 10? ampere te kunnen verwerken. Een
hoestende of hese claxon als tussenfase is het gevolg. Ik heb de claxon in mijn oude 740 via een relais aangesproken.
omdat de stuurwielcontacten nu nauwelijks meer "stroom" hoeven te voeren klonk de calxon weer als vanouds..
Peter van der Wal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2006 11:12 #1151215
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch niet de contacten, denk ik
Dag Peter,
Ik denk dat het bij mij toch een ander probleem is, aangezien ik nooit die tussenfase heb gehad: de ene keer deed ie het perfect, de andere keer zo dood als een pier. Verder krijg ik in de stekkerverbinding, die na de contactjes in het stuur komt wanneer je vertrekt van de accu, wel degelijk contact. Ook het overbruggen van de stuurwielcontacten met een draad leidde niet tot een Volvoclaxongeluid, dus daar ligt het echt niet aan.
Toch bedankt voor eht meedenken,
 
Koen
Ik denk dat het bij mij toch een ander probleem is, aangezien ik nooit die tussenfase heb gehad: de ene keer deed ie het perfect, de andere keer zo dood als een pier. Verder krijg ik in de stekkerverbinding, die na de contactjes in het stuur komt wanneer je vertrekt van de accu, wel degelijk contact. Ook het overbruggen van de stuurwielcontacten met een draad leidde niet tot een Volvoclaxongeluid, dus daar ligt het echt niet aan.
Toch bedankt voor eht meedenken,
 
Koen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2006 11:22 #1151217
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw draadje
Dat nieuwe draadje had ik ook al willen roepen (toen je 2 maanden geleden begon met die claxon), maar om de een of andere reden heb ik dat nooit gedaan.
Ik meende blijkbaar dat je dit al bedacht had, of voor origineel wilde gaan........Je hebt toch ook al eens met Kristof samen zitten klussen aan die toetert?
Anyway, heb je de draadjes gevolgd, eventueel met wiring diagrams erbij?
Ik neem aan dat je een Haynes hebt van de 760 serie? Daat staat achterin een schema, waar je uit kan afleiden waar de componenten zitten.....
Ohja, voor ik weer iets niet vermeld, wat een optie kan zijn: Zekeringetje?
Ik meende blijkbaar dat je dit al bedacht had, of voor origineel wilde gaan........Je hebt toch ook al eens met Kristof samen zitten klussen aan die toetert?
Anyway, heb je de draadjes gevolgd, eventueel met wiring diagrams erbij?
Ik neem aan dat je een Haynes hebt van de 760 serie? Daat staat achterin een schema, waar je uit kan afleiden waar de componenten zitten.....
Ohja, voor ik weer iets niet vermeld, wat een optie kan zijn: Zekeringetje?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2006 16:45 #1151248
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allemaal al bekeken
Dag Bas,
Twee maanden geleden was dienen claxon echt wel kapot. Die hebben we vervangen door een tweedehands, die we opgekuist hebben. De claxon zelf doet het nog, aangezien hij bleirt gelijk nen zot wanneer we hem rechtstreeks op de accu aansluiten.
De draadjes hebben we gevolgd op basis van de schema's die ik van Hedwig heb gehad en waarvan ik 1tje geprobeerd heb in mijn oorspronkelijke boodschap te posten, maar die bij mij afgebeeld wordt als zo'n mooi rood rottig x'je.
Ik heb de draadjes dus gevolgd tot net achter die stekkerverbinding in die deurstijl aan de bestuurderszijde. Zoals reeds aangegeven kan het de zekering niet zijn, want dan zouden de ruitenwissers ook nie werken (zelfde circuit), en die werken wel.
Tenslotte, de Haynes die ik heb, gaat spijtig genoeg maar tot bouwjaar 1988 en dus heb ik mij gebaseerd op de schema's van Hedwig eerder dan die Haynes. Tot nu toe wijst alles erop dat die schema's van Hedwig correct zijn.
Wat ik dus vraag, is of iemand weet waar die laatste verbindingen (zie eerdere uitleg) zich in de cabine/motorruimte (laatste is meest waarschijnlijk) bevinden. Ik kan ze nl. niet vinden.
Toch bedankt voor het meedenken,
 
Koen
 
Twee maanden geleden was dienen claxon echt wel kapot. Die hebben we vervangen door een tweedehands, die we opgekuist hebben. De claxon zelf doet het nog, aangezien hij bleirt gelijk nen zot wanneer we hem rechtstreeks op de accu aansluiten.
De draadjes hebben we gevolgd op basis van de schema's die ik van Hedwig heb gehad en waarvan ik 1tje geprobeerd heb in mijn oorspronkelijke boodschap te posten, maar die bij mij afgebeeld wordt als zo'n mooi rood rottig x'je.
Ik heb de draadjes dus gevolgd tot net achter die stekkerverbinding in die deurstijl aan de bestuurderszijde. Zoals reeds aangegeven kan het de zekering niet zijn, want dan zouden de ruitenwissers ook nie werken (zelfde circuit), en die werken wel.
Tenslotte, de Haynes die ik heb, gaat spijtig genoeg maar tot bouwjaar 1988 en dus heb ik mij gebaseerd op de schema's van Hedwig eerder dan die Haynes. Tot nu toe wijst alles erop dat die schema's van Hedwig correct zijn.
Wat ik dus vraag, is of iemand weet waar die laatste verbindingen (zie eerdere uitleg) zich in de cabine/motorruimte (laatste is meest waarschijnlijk) bevinden. Ik kan ze nl. niet vinden.
Toch bedankt voor het meedenken,
 
Koen
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam