- Berichten: 1
Volvo 740 D24T, koelwater komt niet op temp./meter slecht?
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2021 10:23 #1110459
door Justin Kiers
Volvo 740 D24T, koelwater komt niet op temp./meter slecht? is gemaakt door Justin Kiers
Goeiedag u allen,
Vraagje, ik ben druk bezig met het inhalen van het achterstallig onderhoud van m'n recent aangekochte 740 turbodiesel. Waaronder ook de radiateurslangen, de thermostaat en uiteraard koelvloeistof.
Nadat ik gister een eindje had gereden in de buurt om de nieuwe remblokken een beetje in te remmen en de schijven te ontroesten, constateerde ik dat de koelvloeistof niet op temperatuur komt. Er was een moment dat de meter ietsje uit het 0 punt kwam, maar na een stukje op wat hogere snelheid en daarmee meer rijwind zakte deze weer en kwam niet meer omhoog. Wat kan hiervan nog meer de oorzaak zijn dan de thermostaat?
De bovenste radiateurslang wordt overigens vrij snel "lauwig", de onderste blijft koud.
Vraagje, ik ben druk bezig met het inhalen van het achterstallig onderhoud van m'n recent aangekochte 740 turbodiesel. Waaronder ook de radiateurslangen, de thermostaat en uiteraard koelvloeistof.
Nadat ik gister een eindje had gereden in de buurt om de nieuwe remblokken een beetje in te remmen en de schijven te ontroesten, constateerde ik dat de koelvloeistof niet op temperatuur komt. Er was een moment dat de meter ietsje uit het 0 punt kwam, maar na een stukje op wat hogere snelheid en daarmee meer rijwind zakte deze weer en kwam niet meer omhoog. Wat kan hiervan nog meer de oorzaak zijn dan de thermostaat?
De bovenste radiateurslang wordt overigens vrij snel "lauwig", de onderste blijft koud.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 54
03-02-2021 13:57 #1465413
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic meer oorzaken zijn er niet mogelijk denk ik
meer oorzaken zijn er niet mogelijk denk ik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2021 14:32 #1465414
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic warm
Was het blok wel warm/heet ? Thermostaat lijkt me de boosdoener, ff testen in een pannetje warm water
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
03-02-2021 15:27 #1465415
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Wel de correcte procedure
Wel de correcte procedure voor het vullen gevolgd?
In geval van de diesels moet je deze ontluchten tijdens het vullen door een slang los te trekken. Ik weet even zo snel niet meer welke dat ook al weer was.
Ook niet vergeten de temperatuur van de verwarming naar max te draaien.
Thermostaat zou ik even testen in een pannetje kokend water. Deze moet 8 tot 10mm open gaan. En niet verkeerd om monteren, gaatje/pijl naar boven.
De boel even goed doorspoelen met de tuinslang kan ook geen kwaad.
In geval van de diesels moet je deze ontluchten tijdens het vullen door een slang los te trekken. Ik weet even zo snel niet meer welke dat ook al weer was.
Ook niet vergeten de temperatuur van de verwarming naar max te draaien.
Thermostaat zou ik even testen in een pannetje kokend water. Deze moet 8 tot 10mm open gaan. En niet verkeerd om monteren, gaatje/pijl naar boven.
De boel even goed doorspoelen met de tuinslang kan ook geen kwaad.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
03-02-2021 15:59 #1465417
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ja nou ja
Nee, niet met een slang los. Met het aftappen kwamen er nogal wat kloetjes uit de slangen zetten.
Dus ik heb nieuwe slangen gemonteerd nadat ik het hele systeem heb doorgespoeld tot er schoon water uit kwam. En dus de thermostaat vervangen.
Daarna het systeem gevuld, ging zonder moeite een liter of 7 in met alles aangesloten. Daarna laten draaien en nog eens een liter of 2.
Fabrieksvulling is 9,5L, dus dat zit wel goed!
Zal even kijken hoe de thermostaat er in zit, er zat geen gaatje in en volgens mij stond er ook geen pijltje op.
Dus ik heb nieuwe slangen gemonteerd nadat ik het hele systeem heb doorgespoeld tot er schoon water uit kwam. En dus de thermostaat vervangen.
Daarna het systeem gevuld, ging zonder moeite een liter of 7 in met alles aangesloten. Daarna laten draaien en nog eens een liter of 2.
Fabrieksvulling is 9,5L, dus dat zit wel goed!
Zal even kijken hoe de thermostaat er in zit, er zat geen gaatje in en volgens mij stond er ook geen pijltje op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
12-02-2021 09:17 #1465555
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Update
Gisteravond heb ik het koelsysteem nog eens afgetapt.
Wederom één dikke bruine roestsmurrie.
Het doorspoelen maakte het nog iets erger. De vorige keer had ik enkel de radiateur en motor doorgespoeld, nu het hele koelsysteem:
Bovenste radiateurslang los aan radiator kant, via de slang water de kop in, thermostaat er uit (werkt perfect overigens) en de kachelkraan open.
Op deze manier kwam 't (roest)water er bovenaan de radiateur uit.
Omdat de thermostaat deed wat ie moest doen, getest in een waterkoker, heb ik die weer teruggeplaatst.
Daarna het koelsysteem weer gevuld en ontlucht, maar het probleem blijft. De meter komt niet tot het midden en de kachel blaast wat lauwe lucht.
Ik heb eens gelezen dat de meter van een 960/900 in het midden staat tussen de 60 en 120 graden. Dat zou ik kunnen bevestigen, aangezien bij mijn 960 's ochtends de meter na 2km rijden al in het midden staat, en ook op de Nurburgring niet eens een beetje bewoog. Als mijn 740 D24t uit eind 87 dat ook al heeft, zou dat betekenen dat de 60 graden nog niet eens aangetikt wordt.
Anderzijds, de bovenste radiateurslang wordt wel heet, de onderste blijft goed koel, en de slangetjes naar de kachelradiator worden ook wel warm.
Binnenkort maar even met een thermometer meten in het reservoir na een eind rijden om de daadwerkelijke temperatuur te bepalen..
Wederom één dikke bruine roestsmurrie.
Het doorspoelen maakte het nog iets erger. De vorige keer had ik enkel de radiateur en motor doorgespoeld, nu het hele koelsysteem:
Bovenste radiateurslang los aan radiator kant, via de slang water de kop in, thermostaat er uit (werkt perfect overigens) en de kachelkraan open.
Op deze manier kwam 't (roest)water er bovenaan de radiateur uit.
Omdat de thermostaat deed wat ie moest doen, getest in een waterkoker, heb ik die weer teruggeplaatst.
Daarna het koelsysteem weer gevuld en ontlucht, maar het probleem blijft. De meter komt niet tot het midden en de kachel blaast wat lauwe lucht.
Ik heb eens gelezen dat de meter van een 960/900 in het midden staat tussen de 60 en 120 graden. Dat zou ik kunnen bevestigen, aangezien bij mijn 960 's ochtends de meter na 2km rijden al in het midden staat, en ook op de Nurburgring niet eens een beetje bewoog. Als mijn 740 D24t uit eind 87 dat ook al heeft, zou dat betekenen dat de 60 graden nog niet eens aangetikt wordt.
Anderzijds, de bovenste radiateurslang wordt wel heet, de onderste blijft goed koel, en de slangetjes naar de kachelradiator worden ook wel warm.
Binnenkort maar even met een thermometer meten in het reservoir na een eind rijden om de daadwerkelijke temperatuur te bepalen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam