D24 -> M90 inbouwen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2017 13:16 #1106993
door V700 register
D24 -> M90 inbouwen? is gemaakt door V700 register
Goedemiddag heren,
Ik heb gisteren een M90 bak gekocht van een gebruiker hier van het forum (gebruikersnaam vergeten).
Word voor mij de eerste keer versnellingsbak veranderen/koppeling vervangen dus wil het liefst in ieder geval de onderdelen klaar liggen hebben voor ik begin.
Nu lijkt de bak verder redelijkerwijs compleet.
De D24 van mij is van 1986.
- In principe heb ik nu alleen een versnellingsbak, kan ik deze gebruiken icm het vliegwiel van m'n M47 of M46 ?
- Ik zag deze koppelingsset op estateservice :https://www.estateservices.nl/aandrijving/koppeling/koppelingsets/koppelingset-d24-tic-incl-druklager-ruil-2670.html
Is dit geschikt? Want ik las ergens iets dat er meerdere types M90 zijn.
- De auto moet nu aangepast worden voor de hydraulische koppeling, iemand een idee waar ik het complete ombouwsetje bestellen kan, het liefst nieuw.
- En ik heb 2 aandrijfassen liggen, 1 voor de M46 en 1 voor de M47 (kort en lang), welke past op een M90 of heeft deze een eigen lengte as?
Alvast bedankt
Ik heb gisteren een M90 bak gekocht van een gebruiker hier van het forum (gebruikersnaam vergeten).
Word voor mij de eerste keer versnellingsbak veranderen/koppeling vervangen dus wil het liefst in ieder geval de onderdelen klaar liggen hebben voor ik begin.
Nu lijkt de bak verder redelijkerwijs compleet.
De D24 van mij is van 1986.
- In principe heb ik nu alleen een versnellingsbak, kan ik deze gebruiken icm het vliegwiel van m'n M47 of M46 ?
- Ik zag deze koppelingsset op estateservice :https://www.estateservices.nl/aandrijving/koppeling/koppelingsets/koppelingset-d24-tic-incl-druklager-ruil-2670.html
Is dit geschikt? Want ik las ergens iets dat er meerdere types M90 zijn.
- De auto moet nu aangepast worden voor de hydraulische koppeling, iemand een idee waar ik het complete ombouwsetje bestellen kan, het liefst nieuw.
- En ik heb 2 aandrijfassen liggen, 1 voor de M46 en 1 voor de M47 (kort en lang), welke past op een M90 of heeft deze een eigen lengte as?
Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2017 20:16 #1439878
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dag
Dag Brekizer,
Voor de ombouw naar M90 heb je nodig:
-Aandrijfas M90.
-Bak M90.
-Schakelpook M90.
- Gaffel in de bak natuurlijk.
- Koppelingsplaat M90. Die is anders dan die van een M46/47
- Hydraulische master en slave koppeling + ander koppelingspedaal. (Hefpunt zit op een andere plek).
- Versnellingsbaksteun M90.
Success met de ombouw
Groeten,
Gerben
Voor de ombouw naar M90 heb je nodig:
-Aandrijfas M90.
-Bak M90.
-Schakelpook M90.
- Gaffel in de bak natuurlijk.
- Koppelingsplaat M90. Die is anders dan die van een M46/47
- Hydraulische master en slave koppeling + ander koppelingspedaal. (Hefpunt zit op een andere plek).
- Versnellingsbaksteun M90.
Success met de ombouw

Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 09:19 #1439885
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filmpje
Bedankt Gerry 
Ik heb bij de bak de volgende delen gekregen :
Eerste deel aandrijfas (maar even testen of dit werkt icm m'n andere as), Gaffel in bak, baksteun, schakelpook.
Nu ben ik gisteren bij de sloop geweest en heb van een sloop 940 het pedaal, pomp, leiding en cilindertje gekocht.
Dus als ik het goed heb ben ik alleen een andere koppelingsplaat nodig, klopt het dan dat de drukgroep wel gewoon behouden kan worden of deze ook gelijk maar bestellen?
Filmpje van de reden waarom ik maar een M90 gekocht heb

Ik heb bij de bak de volgende delen gekregen :
Eerste deel aandrijfas (maar even testen of dit werkt icm m'n andere as), Gaffel in bak, baksteun, schakelpook.
Nu ben ik gisteren bij de sloop geweest en heb van een sloop 940 het pedaal, pomp, leiding en cilindertje gekocht.
Dus als ik het goed heb ben ik alleen een andere koppelingsplaat nodig, klopt het dan dat de drukgroep wel gewoon behouden kan worden of deze ook gelijk maar bestellen?
Filmpje van de reden waarom ik maar een M90 gekocht heb

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 10:14 #1439886
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Bellhouse
Van redblock en d24 zijn dacht ik niet gelijk. Is het een bak van een diesel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 11:19 #1439887
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd een diesel bak en komt
idd een diesel bak en komt aan een d24 te hangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 09:18 #1439960
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Ik heb ondertussen de bak erachter hangen 
Nog even kijken of de aandrijfas uitkomt, de pook nog installeren en puntjes op de I en dan hopelijk weer rijden.
De oude bak was echt flink naar de filistijnen!

Nog even kijken of de aandrijfas uitkomt, de pook nog installeren en puntjes op de I en dan hopelijk weer rijden.
De oude bak was echt flink naar de filistijnen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2017 10:57 #1439965
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Edit/bijwerk knop is wel handig.
Misschien een leuk weetje :
Ik heb dus het eerste deel van de M90 as bij de bak gekregen, nu zag ik dat m'n M47 as te lang is en dat de as van de M46 (overdrive bak) exact even lang en even dik is als die van de M90.
Dus, mochten jullie het nog niet weten, dan weten jullie het nu.
Ik heb dus het eerste deel van de M90 as bij de bak gekregen, nu zag ik dat m'n M47 as te lang is en dat de as van de M46 (overdrive bak) exact even lang en even dik is als die van de M90.
Dus, mochten jullie het nog niet weten, dan weten jullie het nu.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2017 09:15 #1440004
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spul gemonteerd,
Spul gemonteerd,
M47 aandrijfas (die ik toendertijd heb laten balanceren + nieuw middenaslager) past achter de M90 bak!, geen m90 gedeelte nodig.
Nu zit ik echter nog met 1 probleem,
Ik heb de bak gekocht met een koppelingscilinder, deze lijkt nog goed, ik heb daarna een koppelingspomp + leiding + cilinder van een sloper af gedraait, nu zit de moer op het oude koppelingscilindertje zo vast dat ik hem zelfs met een griptang heb rond gedraait, maw.. de leiding is naar de bliksum.
Iemand een idee waar ik een andere leiding krijgen kan?
Ik dacht zelf aan een voorremleiding van een motor, dezen zijn mooi stug dus veel gevoel in de koppeling, maar wie kan hier een koppeling op persen?
M47 aandrijfas (die ik toendertijd heb laten balanceren + nieuw middenaslager) past achter de M90 bak!, geen m90 gedeelte nodig.
Nu zit ik echter nog met 1 probleem,
Ik heb de bak gekocht met een koppelingscilinder, deze lijkt nog goed, ik heb daarna een koppelingspomp + leiding + cilinder van een sloper af gedraait, nu zit de moer op het oude koppelingscilindertje zo vast dat ik hem zelfs met een griptang heb rond gedraait, maw.. de leiding is naar de bliksum.
Iemand een idee waar ik een andere leiding krijgen kan?
Ik dacht zelf aan een voorremleiding van een motor, dezen zijn mooi stug dus veel gevoel in de koppeling, maar wie kan hier een koppeling op persen?
Moderators: Jerry Stam